חברת טבע תמסור את תחזיתה למכירות ולרווח ב-2012 בשיחת ועידה שתקיים ב-21 בדצמבר. תקשור התחזית ל-2012 הוקדם מפברואר עם הדיווח על התוצאות הכספיות לרבעון הרביעי של השנה שהוא המועד הרגיל של פרסום התחזית השנתית.
דו"חות טבע חשפו את השפל בפעילותה בשוק הגנרי בארה"ב ברבעון השלישי של 2011, כשנתח השוק שלה ירד ל-18.2% בהשוואה ל-19.3% ברבעון השני של 2011. זאת כתוצאה מירידה של 58 מיליון במספר המרשמים לתרופות של טבע. החולשה נבעה מהשקת ארבע תרופות חדשות בלבד.
טבע התמודדה עם קריסה של 48% בשוק הגנרי האמריקאי ברבעון החולף באמצעות פיזור גיאוגרפי. מכירותיה של החברה בחמישה שווקים מרכזיים באירופה - בריטניה, צרפת, ספרד, גרמניה ואיטליה - צמחו ב-14% על בסיס פרופורמה ובמטבעות מקומיים, והמכירות בקנדה גדלו ב-32%, בעיקר כתוצאה מרכישת רציופארם.
טבע העמיקה את מעורבותה בשווקים גנריים מתעוררים כמו רוסיה - צמיחה אורגנית של 27% - שהפכה אותה לחברה הגנרית השנייה בגודלה במדינה; וצמיחה חזקה באוקראינה ובקזחסטאן, שפיצו על קיפאון במכירות בדרום אירופה. טבע נהנתה גם מצמיחה של 9% במכירות בישראל ו-13% במכירות באמריקה הלטינית, כתוצאה מצמיחה במכירות של תרופות גנריות בארגנטינה ובפרו עקב רכישת Infarmasa בינואר 2011.
אחד הגורמים שמיתנו את הנסיגה של טבע ברבעון השלישי היו המכירות של קופקסון, שחצו בראשונה את רף מיליארד הדולר. למרות השקת גילניה, התרופה האורלית הראשונה לטרשת נפוצה, בספטמבר 2010 נשמר נתח השוק של טבע מכלל המרשמים בארה"ב ברמה של 40.0%, וחלקה במרשמים החדשים היה 38.9%. טבע נהנתה מגידול של 22% במכירות קופקסון מחוץ לארה"ב כתוצאה מגידול כמותי של 17%, בין השאר בשווקים כמו גרמניה, איטליה, ספרד, בריטניה וברזיל.
טבע תפרסם תחזיותיה לשנה הבאה ב-21 בדצמבר
יורם גביזון
14.12.2011 / 11:10