"תגידו, איזו מכונת קפה הכי כדאי לקנות?", היתה כנראה השאלה הנפוצה ביותר שקיבלנו השבוע מקוראים, בעקבות כתבה שפורסמה כאן בשבוע שעבר, שדיווחה על תחרות סוערת בתחום מכונות הקפה הביתיות. לפי כמות התגובות שקיבלנו מהקוראים, אפשר להבין על מה נלחמות החברות. אבל את הקונים הרבה פחות מעניין הפן העסקי. אותם, כאמור, מעניינת שאלה אחת: איזו מכונה הכי כדאי לקנות.
השוק מבלבל ומכיל לא מעט אפשרויות: בישראל כ-200 אלף בתי אב המשתמשים במכונות קפה ביתיות, והשוק צפוי לגלגל 150 מיליון שקל ב-2011 ו-240 מיליון שקל ב-2012, לא כולל קפסולות ואביזרים נלווים. כיום שולטת בשוק נספרסו (Nespresso) עם נתח של 50%, כשלצדה אספרסו קלאב, שנרכשה לאחרונה על ידי שטראוס, עם 19%, ורשת yellow של פז עם 17%. שחקניות נוספות בתחום הן illy של חברת לנדוור, קופי טים ושופרסל.
כל חברה מתגאה במכונת קפה נוחה, המייצרת קפה ביתי ברמה גבוהה, בעיצובים מורכבים או פשוטים, צבעוניים ומפתים, ובעיקר - במחירים שיורדים והולכים. כיום, לאחר שהמכירות התפשטו גם לחנויות נוחות ולסופרמרקטים, התחרות על כיסו של הצרכן גוברת.
מכונות הקפה הפועלות בשיטת הקפסולות של החברות השונות נמכרות בישראל במחירים שבין 600 ל-2,000 שקל, כשמחירם של דגמים רבים הוא בסביבות 800 שקל.
בוחרים לפי איכות המכונה והקפסולות
אז איזו מכונה הכי כדאי לקנות? השאלה מצוינת, אבל התשובה עליה מורכבת מאוד. זה תלוי מה מחפש הלקוח: מחיר נוח, קפסולות קפה זולות, קפה איכותי, מכונה יפת מראה, או דווקא כזו שתהיה קטנה וקומפקטית.
לפי סקר פאנלס ו-TheMarker, הבחירה במכונת קפה תלויה בעיקר בשני גורמים: איכות המכונה ואיכות הקפסולות. כדי לבדוק את שני הפרמטרים האלה החלטנו לערוך מבחן טעימות לצד מבחן לנוחות התפעול. בבדיקה השתתפו השחקניות הגדולות בשוק, שבחרו איזו מכונה להביא לבדיקה ואילו קפסולות קפה ייבחנו. מלבד חברת נספרסו, כל החברות שלחו מפעיל מיומן שהכין את הקפה עבור ארבעת הטועמים, שקיימו מבחן "עיוור".
תוצאות המבחן הפתיעו אפילו את הטועמים - רונן ארדיטי, בעל מסעדת בליני ויו"ר איגוד המסעדות; אבי פרימו, בעל טור וכתב אוכל במגזין TheMarker; רותם מימון, סגן עורך אתר TheMarker Cafe וכתב האוכל של עכבר העיר אונליין; וחבר מערכת חובב קפה.
מהתוצאות עלה כי דווקא המכונה של חברת לוואצה, A modo mio, הנמכרת בתחנות הנוחות yellow של חברת הדלק פז ומחירה הוא הנמוך מבין אלה שנבדקו, היא זו שקיבלה את הציונים הגבוהים ביותר גם במבחן האספרסו וגם במבחן הקפוצ'ינו. על האספרסו שהוכן במכונה זו אמרו הטועמים כי יש לו ארומה טובה, קרמה עשירה, ניחוח מוקה והטעם שנשאר בפה לאחר שתיית הקפה טוב מאוד.
במבחן התפעול דורגה במקום הראשון מכונת Cremesso, הנמכרת בסניפי שופרסל במחיר 800 שקל. היא קיבלה את הציון הגבוה ביותר, בפער גדול מעל יתר המכונות - שציוניהן היו דומים מאוד זה לזה. "היא נראית נוחה מאוד ולא מאיימת", הסביר אחד הנסיינים.
במבחן הטעימה ציינו כל הטועמים כי הקפוצ'ינו שהוגשו להם, מלבד אחד, טובעים בכמויות קצף וחלב רבות מדי, אך נראה כי זו אינה בעיה של המכונה אלא של מכין הקפה. כששיקללנו את הציונים של ארבעת הטועמים במבחן הטעם, מצאנו כי יש מנצחת אחת בשני סוגי הקפה - מכונת A modo mio של לוואצה.
נספרסו: "הלקוחות בעולם מרוצים"
מחברת נספרסו, שהגיעה למקום האחרון במבחן האספרסו ולמקום הלפני אחרון במבחן הקפוצ'ינו, נמסר בתגובה: "חברת נספרסו סירבה להשתתף במבחן הטעימה של TheMarker, היות שהבדיקה לא תאמה את תנאי הכנת הקפה של הצרכן הביתי, שלא נוהג להחזיק לצד המכונה גם בעל מקצוע המתמחה בהכנת משקאות קפה, כפי שנעשה בבדיקת העיתון.
"נספרסו מובילה בעשרות מבחני טעימה בלתי תלויים שנעשו ברחבי העולם ואף בישראל, כך שתמוה הדבר שדורגה אחרת דווקא במבחן טעימה שבו סירבה להשתתף. אנו סמוכים ובטוחים כי בבדיקה שווה בין המשתתפים היו מתקבלות תוצאות אחרות, ועל כך יעידו עשרות מיליוני לקוחות נספרסו מרוצים בעולם, שבוחרים בחברה בזכות הקפה האיכותי שהיא מציעה, המכונות המתקדמות וחוויית השירות".
מחברת illy, שמכונת הפרנסיס שלה הגיעה למקום האחרון במבחן הקפוצ'ינו, לא נמסרה תגובה. מחברת קופי טים, שמכונת הליריקו שלה הגיעה למקום חמישי מתוך שישה במבחן האספרסו, נמסר כי "מי שרוכש את המכונה יכול לבחור לעבוד עם קפסולות של יבואנים אחרים שתומכים בשיטה, ומדובר בכמעט כל מותגי הקפה המיובאים מאיטליה. לכן טעם האספרסו פחות רלוונטי".
מאספרסו קלאב, שמכונת הנאוטילוס שלה הגיעה למקום האחרון במבחן התפעול, נמסר: "לבדיקה נבחר הדגם המאפשר הקצפת חלב מובנה ברמה הטובה ביותר. אספרסו קלאב מציעה גם מקציף חיצוני אוטומטי ופשוט לשימוש. הנאוטילוס היא היחידה מבין המכונות הנבדקות המאפשרת גם הכנת קפסולות שוקו ותה, ולכן כוללת לחצנים נוספים".
השתתפה בהכנת הכתבה: שני שילה
הטעם, הגוף, הקרמה וטעם הלוואי - כך בדקנו
המבחן נערך בשני שלבים: מבחן טעימה עיוור - שכלל בדיקה של אספרסו וקפוצ'ינו, מבלי שהטועמים ידעו מאיזו חברה הקפה שהם שותים; ומבחן תפעול, שבו ניסו הטועמים את המכונות לאחר הסבר קצר מאנשי החברה.
פאנל הטועמים כלל שלושה אנשי מקצוע: רונן ארדיטי, בעל מסעדת בליני ויו"ר איגוד המסעדות; אבי פרימו, בעל טור וכתב אוכל במגזין TheMarker; ורותם מימון, סגן עורך אתר TheMarker Cafe וכתב האוכל של עכבר העיר אונליין; ובנוסף, עוד חבר מערכת חובב קפה. וידאנו כמובן כי לאף אחד מהטועמים אין קשר עסקי כזה או אחר עם החברות שנבדקו.
לצורך מבחן הטעימה העיוור, ביקשנו מהחברות המובילות בשוק לבחור את המכונה החדישה ביותר שלהן, ולשלוח אותה אלינו יחד עם בריסטה (מוזג קפה מקצועי) או אדם המכיר את המכונה על בוריה. זאת, כדי שהקפה שיקבלו הטועמים יוכן על הצד הטוב ביותר, ולא על ידי אדם שנתקל במכונה לראשונה. ביקשנו מהחברות גם לבחור בעצמן בקפסולה הטובה ביותר להכנת האספרסו ובטובה ביותר להכנת הקפוצ'ינו.
הטועמים התייחסו בבדיקת האספרסו לארומה, הטעם, הגוף (סמיכות-דלילות), החמיצות, הקרמה (הקצף הטבעי של הקפה) והאפטר טייסט - הטעם שנשאר בפה לאחר שתיית הקפה. בקפוצ'ינו נבדקו הארומה, הטעם, החמיצות, קצף החלב, חוזק הקפה וגם האפטר טייסט. את הציונים שיקללנו, כשלכל אחד מהפרמטרים ניתן משקל זהה.
במבחן התפעול קיבלו הנסיינים תדרוך ממפעילי המכונות - וניסו להפעילן לבד. במבחן זה בדקנו חמישה פרמטרים, שגם אותם שיקללנו לפי משקל זהה: גודל המכונה - מסורבלת או קומפקטית; נוחות מערך הכפתורים והלחצנים; נוחות קריאת נוריות החיווי או צג המידע; יציבות המכונה בעת שימוש; ותוצאת הקפה לאחר ניסיון ראשון. את חוות הדעת על מראה ועיצוב המכונות העניקה כתבת העיצוב של העיתון, שני שילה.
בכל הקטגוריות ניתנו ציונים בין 1 ל-5, כש-1 הוא הציון הנמוך ביותר ו-5 הגבוה ביותר. הציון הסופי בכל קטגוריה הוא ממוצע משוקלל של הציונים שהעניקו ארבעת הטועמים.
בניגוד לחמש החברות האחרות שהשתתפו בבדיקה, נספרסו סירבה לשלוח מכונה בצירוף מפעיל להכנת הקפה, מאחר שלדבריה דבר זה נוגד את חזון החברה, שלפיו המכונה שלהם קלה להפעלה עבור כל אדם מהרגע הראשון.
לפיכך, המכונה שנבדקה על ידינו היתה של לקוח בעל מכונה חדשה של נספרסו מדגם לטיסימה - שהחברה המליצה לנו עליה כטובה ביותר בבדיקה אחרת שערכנו לפני חודש. בעל המכונה הוא שהפעיל אותה והכין את הקפה, במקביל למפעילי המכונות האחרות.
הקפסולות למכונה של נספרסו נרכשו בחנות הרשמית של החברה בכיכר המדינה, לפי המלצת המוכרים. עם זאת, החלטנו לא לכלול את נספרסו במבחן התפעול, מכיוון שהלקוח אינו בקיא ברזי המכונה כמו יתר המוכרים המיומנים שהציגו את המכונות האחרות.