הצעת חוק שהוגשה בימים האחרונים על ידי ח"כ עמיר פרץ (העבודה) תקבע כי רשתות השיווק לא יוכלו למכור את מוצריהם במחירים שונים באזורים שונים במדינה. לפי ההצעה, מוצרים מאותו סוג ובאותה רמה יימכרו ברשת שיווק המפעילה מספר מסוים של סניפים, כפי שייקבע בהמשך, באותו המחיר.
בהצעת החוק, הנקראת בשם "הצעת חוק הגנת הצרכן (תיקון: מחיר אחיד ברשתות השיווק)", נכתב: "מחירי מוצרי המזון באזורי הפריפריה גבוהים מהמחירים של אותה רשת במרכז. אין סיבה שיהיו פערים בין מחירי המוצרים בין סניפי אותה רשת שיווק, או שהפערים במחירים יפעלו לרעת תושבי הפריפריה, שכן האוכלוסייה המתגוררת באזורים אלה היא אוכלוסייה חלשה באופן יחסי. על כן, מוצע לקבוע כי מחירי מוצרים יהיו זהים ברשתות שיווק שלהן יותר מ-X סניפים, מלבד מוצרים הנמכרים לתקופה מסוימת במחיר מבצע".
כפי שפורסם בסדרת בדיקות שערך TheMarker בחודשים האחרונים, במקומות שבהם התחרות בין רשתות השיווק מועטה הן גורפות רווחים גדולים יותר - והמחירים גבוהים בהתאם. כך עולה, כי ככל שיש יותר רשתות בעיר מסוימת - המחירים יורדים.
בכל המקרים שנבדקו, הסיבה למחירים הגבוהים היא מספר נמוך יחסית של רשתות הפועלות באותן ערים, מה שמוביל לתחרות נמוכה יותר. למשל, בעוד שבירושלים יש 59 סניפים של סופרמרקטים, בשדרות פועלים שלושה סניפים בלבד. בעקבות הבדיקות והלחץ הציבורי שהופעל על ידי תושבים בדרום, הודיעו שופרסל ומגה כי ישוו את המחירים באזורים פחותי תחרות לאזורים שבהם התחרות רבה יותר.
"זו תופעה שזועקת לשמיים. מחר גם הממשלה תגיד שחשמל ומים יעלו יותר לתושבי יישובים מרוחקים וכך הלאה. ברשתות השיווק מבינים שאין בפריפריה אלטרנטיבות", אמר פרץ.
הצעת חוק: מחירים זהים בפריפריה ובמרכז
עדי דברת-מזריץ
8.1.2012 / 8:38