24 שעות לפני פקיעת התקופה שהקציב בית הדין לעבודה למשא ומתן על יישום רפורמה - מגיעה חברת רכבת ישראל לרגע הכרעה.
בשבועיים האחרונים חלה התקדמות במשא ומתן שניהלו משרדי האוצר, הנהלת הרכבת והסתדרות העובדים בנוגע למתווה השינוי הארגוני בחברה. זאת, לאחר שהצדדים סיכמו עקרונית על הוצאת חלק מפעילות הרכבת לחברות בנות ועל הגדלת תוספת השכר לעובדים. ואולם מחלוקות שונות באשר למבנה החדש, ובעיקר סביב פעילות התחזוקה העתידית בחברה, עיכבו בסוף השבוע גיבוש הסכם, ואת הבאתו בידי יו"ר ההסתדרות עופר עיני, נציגי משרד האוצר והנהלת הרכבת לבחינת שר התחבורה ישראל כץ. היום ימשיכו הצדדים בניסיון לגשר על המחלוקות. זאת, תחת רמזים של משרד התחבורה כי יפעל לסגירת חברת רכבת ישראל במידה ולא תוצג רפורמה בהסכמה.
בין ההסכמות שכבר הושגו ניתן לציין את הוצאת פעילות מערך המטענים של הרכבת לחברה בת, שתעבור בעתיד הפרטה חלקית על מנת לשלב בה שותף אסטרטגי. באוצר ובהנהלת הרכבת דורשים כי חברה זו תוחזק בשליטת (51%) גורם פרטי, כדי שתוכל לפעול כזרוע מסחרית חופשית יחסית לצורך מינוף התשתית ליזמות עסקית מוכוונת רווח. עם זאת, החברה תחויב לשכור שירותי תפעול מחטיבת המטענים שתישאר בידי חברת הרכבת. חטיבת המטענים מעסיקה כיום כ-300 עובדים, והכנסותיה נאמדות ב-140 מיליון שקל בשנה - ואולם זו רושמת מדי שנה הפסד של 20-30 מיליון שקל.
בנוסף, סיכמו הצדדים על הקמת חברה בת לפיתוח עסקי ונדל"ן. זאת, לצורך מינוף נדל"ן החברה ברחבי הארץ לשם הנבת הכנסות נוספות שאינן קשורות בפעילות הליבה של השירות לנוסעים. חברה זו תוחזק בבעלות מלאה (100%) של רכבת ישראל, אך פעילותה תיעשה בשילוב גורמים יזמיים אסטרטגיים. תמורת הסכמות אלה, הציע האוצר להגדיל את תוספת השכר שהוצעה לעובדי הרכבת מ-12% ל-20%. כמו כן, דרש האוצר בתמורה התחייבות לשקט תעשייתי בחברה לתקופה ממושכת, וכן הסכמה להגברת הגמישות הניהולית בחברה ולהעברת תקנים בכירים בה לחוזים אישיים. מאידך, דרשה ההסתדרות להכניס כמה מעובדי החברה החיצוניים להסכם הקיבוצי החדש שייחתם. זאת, כחלק מהמהלך לצמצום תופעת עובדי הקבלן במגזר הציבורי.
המנכ"ל: "לא יהיה מנוס מארגון מחדש"
אבן הנגף העיקרית במשא ומתן נותרה סוגיית תחזוקת הצי הנייד של הרכבת. זאת, ברקע דרישת משרדי הממשלה להוצאת תחזוקת הקרונות והקטרים למיקור חוץ, וחתימת הרכבת עם בומברדייה הקנדית על חוזה לתחזוקת 150 הקרונות החדשים שתספק לחברה בשנתיים הקרובות. חתימה זו לוותה בהתחייבות ממשלתית להמשך העסקת עובדי המוסכים ברכבת עד פרישתם לגמלאות - ללא פגיעה בתנאיהם - ואף התחייבות להגדלת כוח האדם בחטיבת התחזוקה.
המשא ומתן לרפורמה ברכבת נולד מן ההכרה הממשלתית בכך שאין מנוס מלבצע שינוי מבני עמוק בחברה. זאת, לאור שורת אירועי הבטיחות והמשמעת מהם סבלה - אך בייחוד לאור הגידול המואץ בשימוש ברכבת, והתפקיד הדומיננטי שמייעדת לה הממשלה בעשורים הבאים. משרדי התחבורה והאוצר גיבשו בנפרד מתווים לרפורמה.
ואולם התוכנית לא כללה עדיין את ההתאמה המבנית שנדרשת בחברה ובתרבות הארגונית בה. באירוע "שבתרבות" שנערך אתמול בבאר שבע, צוטט מנכ"ל רכבת ישראל, בועז צפריר, אומר כי בהיעדר שינוי בתרבות הארגוני ברכבת, "לא יהיה מנוס מלסגור לכמה חודשים את הרכבת, לעשות רה-ארגון ולפתוח אותה מחדש".