ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ כרמל שאמה-הכהן, אישרה לקריאה שנייה ושלישית את הצעת החוק של ח"כ אחמד טיבי, לפיצוי וסיוע לנוסעים בשל ביטול טיסה או שינוי בתנאיה.
הצעת החוק שאושרה נועדה להסדיר ולקבוע כללים ואמות מידה למתן פיצוי וסיוע לנוסעים שטיסתם התעכבה או בוטלה. על פי הצעת החוק שאושרה נוסע שלא יקבל את זכויותיו לפי החוק יוכל לתבוע ממפעיל הטיסה או המארגן פיצויים של עד עשרת אלפים שקל. כמו כן החליטה הוועדה, כי החוק ייכנס לתוקף ב-16 באוגוסט 2012.
בישיבה שלשום אישרה הוועדה את הסעיפים העוסקים בסוגי ההטבות להם יהיו זכאים נוסעים שטיסתם תתעכב או תבוטל. על פי ההצעה לנוסעים יוצאו הטבות שונות בהתאם לזמן העיכוב או ביטול הטיסה. ההטבות כוללות בין היתר שירותי סיוע של מזון ומשקאות בהתאם לזמן ההמתנה, אירוח בבית מלון אם נדרשת שהייה של לילה ושירותי הסעה לבית המלון וממנו וכן שתי שיחות טלפון ומשלוח הודעה בפקס או בדואר אלקטרוני לפי בחירת הנוסע.
עוד אושרו הטבות נוספות בהן השבת תמורה עבור טיסה שבוטלה ופיצוי כספי שייקבע בהתאם ליעד הטיסה. בנוסף, נקבעו הוראות שנועדו להתמודד עם התופעה של רישום יתר לטיסות וסירוב של מפעיל טיסה או מארגן להעלות נוסע לטיסה. נקבע כי גם נוסע שטיסתו הוקדמה ביותר מחמש שעות יוכל לבחור אם לטוס בטיסה שהוקדמה או לקבל החזר עבור כרטיס הטיסה או כרטיס טיסה חלופי.
לפי ההצעה שאושרה, עיכוב של למעלה משעתיים יזכה את הנוסע בשירותי סיוע הכוללים מזון, משקאות ואפשרות ליצור קשר באמצעות טלפון, פקס או דואר אלקטרוני. במקרה של עיכוב שעולה על 5 שעות ועד 8 שעות יוכל הנוסע להחליט אם הוא ממתין לטיסה ובמקרה כזה יהיה זכאי לסיוע שיכלול גם לינה בבית מלון אם מדובר בהמתנה בלילה. הנוסע יוכל להחליט שהוא לא ממשיך להמתין ואז יהיה זכאי לקבל את הכסף ששילם עבור הטיסה בחזרה.
עוד קבעה הוועדה, כי חברות התעופה יהיו חייבות להעניק את הסיוע לפי החוק לנוסעים גם אם הנוסעים ויתרו על זכויותיהם, אלא אם הנוסעים ויתרו על זכויותיהם מאחר שקיבלו פיצוי שהוא מיטיב לעומת הפיצוי המוצע להם בחוק. כמו כן אישרה הוועדה סעיף שנועד למנוע הנפקת כרטיס טיסה פיקטיבי, כזה שמועד הטיסה שבו לא אושר מראש עד 6 חודשים לפני מועד הטיסה או שהנוסע לא קיבל הודעה על השינוי פחות מ-3 חודשים מראש.
הוועדה אף קבעה עקרון לפיו סוכני הנסיעות מהם קנה הנוסע את כרטיס הטיסה יסייעו ללקוח לקבל את ההטבות המגיעות להם לפי החוק מחברות התעופה במקרה של עיכוב או ביטול טיסה.
שאמה-הכהן, אמר לאחר אישור החוק כי "מדובר באחת החוקים הצרכניים ביותר שעברו בכנסת ואני שמח שזכיתי לקדמה". לדבריו, "הציבור מחכה יותר מדי זמן לחוק הזה. הוועדה הקדישה שעות רבות על מנת לאשר את החוק בקריאה שנייה ושלישית בהקדם, כדי שהנוסעים בקיץ הקרוב יוכלו להיות מוגנים לא פחות מהצרכנים באירופה. בשעה טובה הצטרפנו לעולם המפותח גם מבחינת זכויות הצרכן".
יוזם ההצעה, ח"כ טיבי, אמר כי "מדובר בחוק הצרכני ביותר שאושר בכנסת בשנים האחרונות. החוק נועד לטפל בנגע של העיכובים והביטולים בטיסות הסדירות ובטיסות השכר, מהם סובל הנוסע הישראלי".
בדיון הקודם קבעה הוועדה כי טיסה שיצאה באיחור של למעלה מ-8 שעות תיחשב לטיסה שבוטלה, כאשר שר התחבורה, בהסכמת שר התמ"ת ובאישור של ועדת הכלכלה, יוכל לשנות את הרף בטווח זמן של עד 4 שעות לשני הכיוונים. כלומר, להאריך את המועד ולקבוע כי איחור של עד 12 שעות ייחשב לטיסה שבוטלה או לקצר את המועד ולקבוע כי איחור של 4 שעות בלבד ייחשב לטיסה שבוטלה.
בקרוב: ביטלו לכם את הטיסה? אתם זכאים לפיצוי עשרת אלפים שקל
זוהר בלומנקרנץ
21.3.2012 / 18:33