מכירות המזון ומוצרי הצריכה בפסח החולף צנחו ב-7.6% לעומת המכירות בפסח אשתקד - כך עולה מנתוני סטורנקסט שהגיעו לידי TheMarker. הנתונים מתייחסים למכירות בסופרמרקטים, והם כוללים מזון, משקאות, מוצרי טיפוח הפרט ומוצרים לבית.
מכירות הפסח הסתכמו ב-1.76 מיליארד שקל לעומת 1.91 מיליארד שקל בפסח אשתקד (התקופה שנבדקה כוללת את השבועיים שלפני ערב החג). המכירות טרום החג (שבועות 3 ו4 לפני ערב החג) היו גבוהות במעט משנה שעברה והסתכמו בכ1.4 מיליארד שקל לעומת 1.36 מיליארד שקל, אך בכל מקרה סך המכירות השנה (לפני החג ובחג עצמו) הסתכמו בכ3.16 מיליארד שקל לעומת 3.27 מיליאד שקל בשנה שעברה.
בסטורנקסט מציינים כי אחד הגורמים לירידת היקפי המכר בחג השנה הוא תזמון החג: ערב החג חל ביום שישי כך שחלה הצטלבות של קניות ליל הסדר עם הקניות לסוף השבוע. ב2011 נרשמו שני סופי שבוע בתוספת הקניות לערב החג, בעוד שהשנה נרשמו שני סופי שבוע בלבד.
סיבה נוספת לירידה במכירות היא מעבר לרכישה ברשתות הדיסקאונט. אם בגלל המחאה החברתית או בשל המצב הכלכלי, רשתות הדיסקאונט (כמו שופרסל דיל, מגה בול, רמי לוי שיווק השקמה, כמעט חינם וויקטורי) הראו גידול במכירות והיוו 64.3% מהמכירות בתקופת החג לעומת 63.8% בפסח הקודם. הגידול בא על חשבון חנויות בפורמט שכונתי (כדוגמת שופרסל שלי ומגה בעיר), סופרמרקטים קטנים, מכולות וחנויות נוחות.
סיבה נוספת לירידה במכירות היא מחירים נמוכים יותר משנה שעברה. מהנתונים עולה כי המחירים במארס, עם תחילת המכירות לפסח, היו נמוכים יותר מתחילת החג בשנה שעברה בכ-1%.
בנוסף, מהנתונים עולה כי חג פסח 2012 מאופיין בצמיחה נמוכה יותר משנים קודמות בין תקופת החג לתקופת טרום החג - המכירות בתקופת החג צמחו ב-26% לעומת תקופת טרום החג. זאת, לעומת צמיחה של כ-40% בפסח 2011.
הנתונים מתבססים על כ-2,150 חנויות בשוק המאורגן (שופרסל, מגה, קואופ ישראל) ובשוק פרטי (רשתות פרטיות דוגמת רמי לוי וכמעט חינם, מינימרקטים, מכולות וחנויות נוחות) המשדרות נתוני מכר אמת מהקופות לסטורנקסט, ומהוות כ-80% מסך המכר בשוק מוצרי הצריכה המבורקד.