מנכ"ל משרד ראש הממשלה, הראל לוקר, זימן את מנכ"ל משרד התמ"ת שרון קדמי, העומד בראש ועדת המזון, במטרה לבחון אם המלצות הוועדה יובילו להורדת המחירים. הטיפול של לוקר בהמלצות יהיה אחד ממבחניו הראשונים בנושא המחאה החברתית.
ועדת המזון הגישה באחרונה המלצות להגברת התחרות בענף. אחת ההמלצות המרכזיות של הוועדה היתה לחזק את המותג הפרטי ברשתות השיווק. המלצה זו, שתחזק את הרשתות מול הספקים, לא לוותה במהלך מתנה, שיבטיח הורדת מחירים משמעותית.
חברת הייעוץ מוניטור, שבחנה רשתות בעולם, ציינה כי התחרות בענף המזון במחצית הראשונה של העשור הקודם נבלמה עם התמוטטות קלאבמרקט ורכישתה על ידי שופרסל, מהלך שהגדיל את הריכוזיות בענף הקמעונות, שבו שלטו שופרסל וריבוע כחול ב-68% מהשוק ב-2006, אז הצטרף רמי לוי עם שיווק השיקמה.
מבין הרשתות שנדגמו ממוקמת שופרסל שלישית עם רווח של 5.8% מהמכירות ב-2011 בהתאמה. ריבוע כחול רשמה רווחיות של 5%. "ריכוזיות השוק הקמעוני בישראל גבוהה", קבעה מוניטור. "אחד הנתונים היחודיים של השוק הקמעוני בישראל הוא, שנתח השוק המוחזק בידי שני הקמעונים גבוה והגיע ב-2009 ל-60%, מקום חמישי בין 32 מדינות OECD", ציינה מוניטור.