מהלך דרמטי בענף הקמעונות: רמי לוי במו"מ לרכישת 53 סניפים של מגה. לוי פנה לפני מספר ימים לממונה על ההגבלים העסקיים בכדי לראות האם מהלך שכזה אכן יאושר על ידי רשות ההגבלים. המגעים התנהלו בין רמי לוי שיווק השקמה לבין דודי ויסמן.
הסניפים בהם מדובר הם בעיקר סניפי פורמט הדיסקאונט של מגה 'מגה בול' אך ככל הנראה עדיין לא גובשה רשימה של הסניפים שייכללו בעסקה כיוון שהצדדים חיכו לאישור עקרוני של רשות ההגבלים.
לא מן הנמנע כי מגה תפסיק להפעיל את פורמט הדיסקאונט שלא נחל הצלחה מאז הושק בסוף 2008 ותמשיך להפעיל רק את סניפי הפורמט השכונתי 'מגה בעיר', שרווחיותו גבוהה יותר.
הצדדים עוד לא החליטו מה תהיה התמורה לרכישה. האפשרות הראשונה היא הקמת חברת בת בה יהיו שותפים שני הצדדים והסניפים ינוהלו על ידי לוי. האופציה השנייה היא שהתמורה תהיה באמצעות תגמולים קבוצת דור אלון שיגזרו בשיעור מהמכירות או מהרווח.
כבר בדו"חותיה לרבעון ראשון של 2012 הודיעה החברה כי היא בוחנת בימים אלו יציאה מ-10 חנויות מפסידות בשטח כולל של 20 אלף מ"ר ומתכננת פתיחה של 9 סניפים חדשים, מרביתם בתת הרשת מגה בעיר בהמשך ל-5 סניפים שנפתחו מתחילת 2012.
מגה היא רשת המזון השניה בגודלה עם נתח שוק של 11.7% מכלל שוק הסופרמרקטים בישראל שמגלגל 56 מיליארד שקל. שופרסל היא השחקנית הגדולה ביותר עם 21% ורמי לוי שיווק השקמה הוא השחקן השלישי בגודלו עם 4.6% (לפי נתוני חברת היעוץ והמחקר צ'מנסקי בן שחר).
"בהנחה שרמי לוי יקנה כ-50 סניפים של מגה והפדיון שלהם יהיה דומה לפדיון שהוא עושה היום בחנויות שלו הוא יתפוס 12%-15% מהשוק ויהיה שחקן מספר שניים בשוק ואילו מגה תרד לנתח שוק של 6%-7% בלבד", אומר תמיר בן שחר מצ'מנסקי בן שחר.
"לא מן הנמנע שמגה צפו לקלאבמרקט 2 - אחרי שנכשלו בפורמט החרדי הם ימחקו את מגה בול וישארו רק עם סניפים שכונתיים. בשוק שנושא הדיסקאונט הולך להיות השחקן המשמעותי בשנים הקרובות הם לא יוכלו לשרוד רק עם פורמט שכונתי עירוני".
המהלך צפוי גם להשפיע על רשתות המזון האחרות: "אם רשת לא היתה מוטרדת מזה שנמצא לידה סניף של מגה בול עכשיו היא תמצא את עצמה עם סניף של רמי לוי לידה עם 'עוף בשקל' ומלחמת המחירים תגיע לעוד הרבה ערים".
חברת אלון החזקות, בעלי מגה בעיר ומגה בול, הפסידה 6.3 מיליון שקל ברבעון הראשון של 2012 לעומת רווח של 30 מיליון שקל ברבעון המקביל ב-2011. כאשר ההפסד נבע בעיקר מחולשת מגזר הסופמרקטים.
הכנסות מגזר הסופרמקטים ירדו ב-0.6% ברבעון הראשון של 2012 לעומת הרבעון המקביל לו ב-2011 והסתכמו ב-1.6 מיליארד שקל. המכירות בחנויות זהות, שפעלו גם בקבעון המקביל שנה קודם, ירדו ב-2.6%.
מנכ"ל מגה זאב וורמברנד הסביר כי הירידה נבעה מהחרפת התחרות ופתיחת שטחי מסחר. המכירות למ"ר ירדו ב-3.1% ברבעון הראשון של 2012 בהשוואה למקביל והגיעו ל-4,305 מ"ר. הרווח הגולמי של מגזר הסופרמקטים ירד ב-4.7% ברבעון החולף בהשוואה למקביל לו ב-2011 והגיע ל-437 מיליון שקל, שהם 26.8% מהמחזור בהשוואה ל-28.0% מהמחזור במקביל ב-2011. השחיקה ברווחיות הגולמית היא תוצאה של המחאה החברתית והתגברות התחרות.
בנוסף, רבוע כחול מתקשה להתאים את הוצאות המכירה ההנהלה והכלליות שלה לירידה בהכנסותיה וברווח הגולמי. הוצאות המכירה ההנהלה והכלליות במגזר הסופרמקטים עלו ברבעון הראשון של 2012 ב-2.8%
השילוב בין ירידה במכירות וברווח הגולמי, לבין עלייה בהוצאות המכירה ההנהלה והכלליות, גרם לירידה של 65% ברווח התפעולי של מגזר הסופרמקטים ברבעון החולף בהשוואה למקביל לו ב-2011, לרמה של 17.2 מיליון שקל שהם 1.1% מהמחזור, בהשוואה ל-3.0% מהמחזור במקביל ב-2011.
החברה השלימה ברבעון הראשון של 2012 צמצום של 50 עובדים במטה החברה בכל דרגי הניהול. לאחר הקטנת מספר עובדי הסניפים ב-200 ברבעון השני של 2012 .
במקביל, רמי לוי שיווק השקמה היתה שיאנית הדו"חות של חברות המזון הנסחרות מבחינת מכירות למ"ר - עם מכירות של 19,500 אלף שקל לכל מטר רבוע.
אחריה ברשימה, בפער משמעותי, נמצאו רשתות הדיסקאונט המתחרות כמעט חינם וויקטורי - עם מכירות של 9,500 אלף שקל ו-9,100 אלף שקל לכל מטר רבוע בהתאמה. לאחר השלישייה הפותחת, נמצאו הרשתות הגדולות שופרסל ורבוע כחול מפעילת מגה עם הכנסות של 4,100 ו-4,300 אלף שקל בהתאמה לכל מ"ר.
רמי לוי דיווח על גידול של 9% ברווח הנקי במהלך הרבעון הראשון של 2012 ל-25 מיליון שקל. בנוסף, החברה דיווחה על גידול משמעותי של 34% בהכנסות ל-637 מיליון שקל. כמו כן, החברה דיווחה על ירידה של 22% ברווח התפעולי ועלייה של 18% במכירות. הגידול בהכנסות וברווחי החברה הוסבר בגידול של 11% בפדיון של חנויות זהות, ומפתיחתם של ארבעה סניפים חדשים - בראש העין, נתניה, אשדוד ובאר שבע.
רמי לוי סירב להגיב. ממגה נמסר בתגובה: "לא נגיב לרכילויות בנושא".