שר האנרגיה והמים, עוזי לנדאו, חתם היום על צו להכנסת הסולר לפיקוח על מחירים, שיכנס לתוקף לאחר חתימתו של שר האוצר. זאת, חצי שנה לאחר שפנה המשרד לחברות הדלק וביקש את התייחסותן להטלת פיקוח מחירים על הסולר. הצו יאפשר למשרד האנרגיה לקבל מידע על מחירים ורווחיות חברות הדלק במכירות הסולר, שבניגוד לבנזין אינו מפוקח כיום. על בסיס הנתונים שיתקבלו, יתכן ויקבע מחיר מקסימום לסולר בעתיד. מחיר הסולר המממוצע בחודש מאי ללקוחות מזדמנים היה 7.98 שקלים לליטר, לעומת מחיר מפוקח של 7.65 שקלים לליטר בנזין 95 אוקטן שמחירו מפוקח.
לנדאו מסר כי "ההכרזה על הסולר כעל מוצר בר פיקוח, מאפשרת קבלת המידע המלא, ממנו ניתן יהיה לגזור את המחיר לצרכן. זהו צעד משמעותי להורדת מחירי הסולר, ואני מאמין שהשוק יגיב באופן שתהיה הפחתת מחיר באופן טבעי ומבלי שהממשלה תידרש להתערב".
הפיקוח על מחיר הסולר בתחנות הדלק הוסר ב-1993, ועל מחירו הסיטונאי בשער בתי הזיקוק ב-2006. במשך שנים נטען כי אין צורך לפקח על מחיר הסולר, משום שרוב צרכני הסולר הם ציי רכב, שבניגוד לצרכן הפרטי הם בעלי כח מיקוח מול חברות הדלק. עם זאת, הסרת הפיקוח גררה עליות מחירים וכשלים בשוק. כך, למשל, קובעות חברות הדלק "מחיר מחירון" לסולר, המגיע לעיתים אף ל-15 שקל לליטר, אך איש אינו משלם אותו. חברות הדלק מעניקות הנחה נומינאלית מהמחיר לציי הרכב, ואף ללקוחות המזדמנים. למעשה, במספר מקרים תבעו ציי רכב את חברות הדלק, בטענה כי מחיר המחירון ממנו נגזרת ההנחה עלה במפתיע, וכך שילמו הציים מחיר הגבוה מן המחיר במשאבה ללקוח המזדמן.
דו"ח ועדת טרכטנברג קבע כי למרות ההסתייגות המסורתית של כלכלנים מפיקוח על מחירים, יש להחזיר את הסולר לפיקוח על מחירים. הן במשרד האנרגיה והן באוצר הסכימו עם המסקנות. ואולם, בדומה לרבות ממסקנות הדו"ח בנושא משק האנרגיה, התעכב עד כה הטיפול בנושא.
הסולר יכנס לרשימת המחירים המפוקחים
איתי טרילניק
21.6.2012 / 13:24