חברת בבילון , מפתחת תוכנות התרגום של נעם לניר, מממשיכה לספק שיעורי צמיחה מרשימים לבעלי מניותיה. היום דיווחה החברה על רווח נקי של 22.8 מיליון שקל, פי 11 מהרווח הנקי ברבעון המקביל אשתקד. הרווח התפעולי של בבילון הסתכם בכ-27 מיליון שקל, פי 11.25 מהרוו התפעולי ברבעון המקביל.
"תפסנו מקום מרכזי כשחקן גלובאלי מוביל בשוק החיפוש באינטרנט, בנוסף להיותנו מובילי תחום התרגום, עם פריסה וידע שמושכים אלינו שותפים אסטרטגיים מהשורה הראשונה. אנחנו מצליחים לשפר ביצועים תוך כדי השקעה בעתידנו, בזכות יכולות ייחודיות בניתוח נתוני גלישה ומאפייני משתמשים, לצד המשך פיתוח מוצרים ומנועי צמיחה". כך אמר מנכ"ל החברה, אלון כרמלי, עם פרסום הדו"חות.
הצמיחה של בבילון עוד בחיתוליה; "אנחנו מאוד אופטימיים לגבי העתיד", אמר באחרונה מנכ"ל החברה, אלון כרמלי, בראיון ל-TheMarker. בדיקת מחזורי המסחר של המניה מלמדת שכרמלי אינו היחיד שחושב כך. ממחזור מסחר ממוצע של 1.5 מיליון שקל ביום, החלה בחודשים האחרונים להיסחר המניה במחזורי מסחר יומיים של יותר מ-25 מיליון שקל, גבוה יותר מהמחזורים הממוצעים של סלקום, פרטנר ואפילו משל קבוצת דלק של יצחק תשובה.
הסיבה לתנועה הערה במניה היא כניסה מסיבית של גופי השקעה ישראליים וזרים, שכבר לא יכולים להתעלם משיעורי הצמיחה המרשימים של החברה. ברשימת הקונים הישראליים ניתן למצוא, בין היתר, את בתי ההשקעות הפניקס, אפסילון, כלל פיננסים וכלל אחזקות, שהגדילו את אחזקותיהם בחברה בחודש האחרון, והפכו לבעלי עניין בה.
שינוי במודל העסקי הקפיץ את השווי
עד לפני חמש שנים עתידה של בבילון היה לוט בערפל. מקור ההכנסה הבלעדי של החברה היה שיווק ומכירה של תוכנת תרגום באמצעות אתרי האינטרנט של החברה. עם השנים הלכה ואיבדה התוכנה של בבילון את מקומה בשוק לטובת יישומים חינמיים דוגמת Google Translate, והיה ברור שיש צורך ברענון רציני בחברה.
לניר וכרמלי (גיסו של לניר) החליטו לאמץ מודל עסקי הדומה לזה של קונדואיט, חברת האינטרנט הרווחית בישראל, שמכרה חלק ממניותיה באפריל האחרון לפי שווי חברה של 1.4 מיליארד דולר, ובכך להפוך את בבילון מחברה שמוכרת תוכנה, למשווקת פרסומות ומידע אינטרנטי.
בשונה מיצרניות תוכן דוגמת וואלה ו-ynet, המשתמשות בחשיפה שלהן ברשת למכירת שטחי פרסום לחברות שונות, בבילון העדיפה להתמקד בהפניה של גולשים למנועי חיפוש עולמיים (דוגמת גוגל) ולגזור קופון עבור כל הקלקה.
כך למשל, כאשר תחפשו מסעדה טובה במנוע החיפוש של בבילון, המותקן עם הורדת התוכנה, ומוצע באתרי האינטרנט של החברה - תקבלו מגוון רחב של קישורים רגילים או ממומנים שיציעו לכם אינספור אפשרויות למסעדות טובות באזורכם. במידה שתקליקו על אחד מהקישורים הממומנים, אותה מסעדה תשלם למנועי החיפוש עמלה, כאשר בבילון תגזור קופון עבור כל הקלקה.
בוחנים הנפקה לחו"ל
צעד נוסף שממריץ את המניה בשווקים הוא המגעים שמנהלת הנהלתה של בבילון בנוגע להנפקתה בארה"ב. לאחר חצי שנה של מגעים עם בנקי השקעות אמריקאיים לצורך הנפקת החברה בחו"ל, דיווחה בחמישי האחרון באופן רשמי על מגעים ראשוניים להנפקה.
"החשיפה לחו"ל תציף ערך משמעותי לחברה" אמר מנכ"ל בבילון, אלון כרמלי, בשיחה עם TheMarker. "הסיבה שאנו בוחנים הנפקה הוא לא הצורך בגיוס כסף, אלא הצורך לחשוף את החברה לעולם רחב יותר בו נסחרות חברות בעלות פעילות דומה לשלנו".
כפי שנחשף ב-TheMarker, בתחילת חודש מארס, החלה הנהלת בבילון בראשותו של אלון כרמלי לנהל מגעים עם בנקי השקעות באנגליה ובארה"ב במטרה להנפיק את החברה בחו"ל. כרמלי ערך רואד שואו עם מספר יועצי השקעות בחו"ל בו הציג בפניהם את שיעורי הצמיחה המרשימים של החברה. כתוצאה מכך, החלה להיסחר המניה במחזורי מסחר ממוצעים של 25 מיליון שקל ליום כשהיא רושמת תנודות חדות מיום ליום.
82% מההכנסות של בבילון בתחום השיווק והפרסום באינטרנט נובעות ממכירות שמתבצעות בשיתוף פעולה עם חברת גוגל . בנוסף לגוגל, בבילון עובדת בשיתוף עם יאהו ועם כמה מנועי חיפוש שונים בעולם. היתרון של בבילון הוא בכך שהיא מצליחה להביא תנועה לגוגל במקומות שאינה מצליחה לחדור אליהם: בעיקר רוסיה, סין ומזרח אירופה. במקומות אלה יש לבבילון יתרונות אדירים - וגוגל במידה רבה תלויה בבבילון.
האתר של בבילון מדורג במקום ה-38 ברשימת האתרים בעלי החשיפה הגבוהה בעולם, קצת אחרי בינג - מנוע החיפוש של מיקרוסופט - ולפני אתרים כמו BBC ואפל. יותר מ-50 מיליון איש מבקרים מדי יום באתרי האינטרנט של בבילון, ויותר ממיליון איש מתקינים את תוכנת התרגום מדי יום.