מדוע ענקיות אינטרנט כמו גוגל ופייסבוק אינן משלמות מע"מ על אף פעילותן הענפה בישראל? את השאלה הזו מפנה עו"ד גיא אופיר למשה אשר, יו"ר רשות המסים, תוך שהוא מאיים לפנות לבג"ץ בנושא אם לא יקבל תשובה תוך חודש.
אופיר מייצג חברות אינטרנט ישראליות שלטענתו נפגעות מכך שחברות ענק כמו גוגל, אמזון, eBay, מיקרוסופט, דרופבוקס, וואטסאפ ופייסבוק לא משלמות מע"מ בישראל, בעוד שהחברות הישראליות נדרשות לשלם כחוק. הוא דורש מרשות המסים להתחיל לחייב את חברות הענק באופן רטרואקטיבי - 7 שנים אחורה, בתוספת ריבית והצמדה.
אופיר מציין כי הוא רואה במכתב זה "קדם בג"ץ" ומאיים כאמור לפנות לבג"ץ אם דרישתו לא תתקבל.
אופיר מלין על קביעת רשות המסים לפיה חברות רב-לאומיות לא חייבות בתשלום מע"מ כיוון שמרכז פעילותן לא נמצא בישראל אלא הן רשומות בחו"ל וחייבות במס במדינות שבהן הן רשומות. הוא משתמש בגוגל ופייסבוק כדוגמה וכותב: "גוגל ופייסבוק מנהלות עסקים בישראל והכנסותיהן מישראל מקורן בשירותי פרסום עבור הקהל הישראלי, בעברית, תוך התחרות ישירה בחברות ישראליות הנותנות שירותים מתחרים. מדובר בפעילות בתוך ישראל.
"על אף האמור, תאגידים רב-לאומיים אלו אינם נדרשים לשלם מע"מ וזאת בניגוד לדין תוך מתן יתרון בלתי הוגן ביחס למתחרים הישראלים. בשל מחדל גביה זה, המשק הישראלי מפסיד פעמיים - פעם אחת באובדן הכנסות מע"מ של מאות מיליוני שקלים כל שנה ופעם שנייה בכך שחברות ישראליות מתחרות זוכות לתחרות בלתי הוגנת נוכח יתרון המיסוי לחברות הרב-לאומיות".
אופיר טוען שהחברות הרב-לאומיות עוברות על סעיפים 2, 15 ו-60 לחוק המע"מ, וכמו כן תוקף את רשות המסים הפועלת לפי "מבחן מיקום השרת", כלומר אם אותן חברות מציבות את השרתים שלהן בחו"ל ופועלות מחו"ל - הן פטורות ממע"מ בישראל. זאת, על אף שבשנת 2007 ערך השופט היימן "קבורה סופית למבחן מיקום השרת", כדבריו של אופיר - כאשר קבע כי המבחן המתאים צריך להיות מבחן המהות ופלח השוק אליו פונה נותן השירות.
"גבו מע"מ מגוגל ופייסבוק - או שאפנה לבג"ץ"
אלה לוי-וינריב
22.7.2013 / 13:28