מדיניות המיסוי על הסיגריות ממשיכה להרחיק את המעשנים. אחרי ירידה כמותית של 2.7% בצריכת הסיגריות בשנת 2012, המגמה התגברה משמעותית בשנת 2013, והמכירות הריאליות (כמותיות) של הסיגריות צנחו בשיעור חד של 11.2%.
נראה כי הצניחה הריאלית באה בעקבות עלייה נוספת שחלה אשתקד במס הקנייה על סיגריות, טבק וסיגרים. עלייה זו באה לידי ביטוי בתוספת של 2.5-3 שקלים לחפיסת סיגריות.
לפי סטורנקסט, למרות הירידה החדה בצריכה הריאלית, המכירות הכספיות עלו אשתקד ב-6.3% והגיעו ל-7.54 מיליארד שקל.
בכירים בשוק הסיגריות אומרים ל"גלובס" כי עיקר הירידה בצריכה אשתקד חלה במחצית השנייה של השנה, וזאת כתוצאה מעליית המס האחרונה. תימוכין לכך ניתן למצוא בנתוני המכירות לחודש דצמבר 2013, כשהמכר הכמותי צנח ב-15.4%, ולראשונה הדבר בא לידי ביטוי גם בירידה, קטנה אמנם (0.6%), במכר הכספי.
מדיניות העלאת המס על הסיגריות נמשכת בשנתיים האחרונות, שבמהלכן המס עלה 3 פעמים והביא במצטבר להתייקרות של 5.5-6 שקלים לחפיסת סיגריות. כיום מהווים המסים כ-85% ממחירה של חפיסת סיגריות.
בישראל פועלות 3 חברות סיגריות: פיליפ מוריס הבינלאומית השולטת בשוק, גלוברנדס וחברת דובק. לפי סטורנקסט, הירידה החדה בצריכה הכמותית אפיינה כמעט את כל מותגי הסיגריות, למעט המותג נקסט, שהוא המותג השלישי הנמכר ביותר ומאופיין במחיר נמוך יחסית. נקסט חתם את 2013 עם עלייה כספית של 39% לצד עלייה כמותית של 11.4%.
המותג מרלבורו ממשיך להוביל את השוק, ואשתקד הוא היה אחראי ל-23.6% מהמכר הכספי ול-21% מהמכר הכמותי. למרות שמרלבורו נחשב למותג יקר, הירידה שלו במכירות הייתה נמוכה מהירידה הכללית בשוק. בשנת 2013 הוציא הצרכן הישראלי 1.78 מיליארד שקל על המותג מרלבורו בלבד.
מותג הסיגריות השני הנמכר ביותר הוא LM, שמכירותיו צנחו אשתקד ריאלית ב-19.6%, במקביל לירידה כספית של 5.3%.