שר התחבורה ישראל כץ התייחס היום (ה') לראשונה לאפליקציית Uber המנסה לחדור לשוק הישראלי, ולחולל מהפכה בענף המוניות וההסעות.
"לא נאפשר פגיעה בענף המוניות", אמר כץ. "אנו מצפים מכולם לכבד את כללי מדינת ישראל ולפעול על פי חוקיה. לא ייתכן שתגיע חברה מחו"ל ויינתן לה אישור לפעול כאן ללא אותם כללים וחוקים המוחלים על כלל ציבור נהגי המוניות ועל כולם. חייב להיות כאן שוויון. אני חוזר ואומר - לא אתן יד לפגיעה בענף המוניות שממילא נמצא בקשיים וזקוק לסיוע".
נראה שדבריו של כץ כוונו לשירות UberX של החברה, שמאפשר לנהגים פרטיים להציע הסעות בתשלום, שירות שכרגע אינו מתוכנן להיכנס לישראל בשלב זה. החברה פועלת כרגע לקדם את שירות הסעת המוניות הרגיל שלה, בדומה לזה של גט טקסי שפועל בארץ כבר תקופה ארוכה.
דובר משרד התחבורה, אבנר עובדיה, הבהיר בשיחה עם "גלובס" כי "אם אובר תפעיל רק מוניות, לא צריכה להיות בעיה. עם זאת, היא תצטרך אישור עסק של תחנת מוניות מהעירייה ברשות המקומית בה היא פועלת". באשר להפעלת שירות UberX ציין עובדיה כי "זה אסור על פי חוק". לדבריו, נהג ברכב פרטי שגובה תשלום על נסיעות יכול להיות רק נהג מונית וככזה הוא צריך לעבור הכשרה מיוחדת וכי יש שורה של קריטריונים שנהגי מוניות צריכים לעמוד בהם, כמו גם העובדה שהמונית עצמה צריכה רישיון מיוחד".
כץ יעצור את Uber? בחלומות שלו
(פרשנות: מירב מורן)
אם הדבר מוצא חן בעיני ישראל כץ, שר התחבורה, אם לאו, אפליקציות סלולריות יהיו האמצעי דרכו יזמינו הסעות בעתיד. זה קורה בכל העולם ויש אפילו הוכחה מקומית לתחזית: השימוש באפליקציית המוניות גטקסי שצמח בישראל פי שניים בתוך שנה (מפחות מ-300 אלף נסיעות ביולי בשנה שעברה, לקרוב ל-600 אלף בחודש מאי השנה).
אנשים משתמשים באפליקציה לא משום שזו טכנולוגיה אופנתית, אלא משום שזו הדרך הנוחה ביותר. טוב שזה המצב, לפרט ולמשק. לפרט זה טוב כי האפליקציה בטוחה יותר. למשל, עבור בת ה-14 שמזמינה מונית מאזור בילוי בלילה, האפליקציה שולחת להורה הודעה שהנסיעה מתקיימת וכן מידע על זהות הנהג ומספר טלפון שלו ומאפשרת לעקוב אחר על מסך הסלולר אחר נסיעתו עד הגעתה הביתה. האפליקציה טובה למשק כי היא השימוש בה מונע העלמת הכנסות והתחמקות ממס ובה בעת מקשה על הפקעת מחירים, כי כל נסיעה נרשמת, על כל פרטיה - מוצא, יעד, זמן והתשלום שנגבה.
מיקרוסופט, גוגל, גטקסי
טכנולוגיות פורצות דרך הצמיחו מונופולים. כך קרה במערכות ההפעלה עם התפשטות המחשב האישי ("חלונות" של מיקרוסופט); במנועי החיפוש, עם התפשטות השימוש באינטרנט ("גוגל"), וכך מסתמן גם בתחום אפליקציות התחבורה. בישראל, גטקסי היא כיום האפליקציה השלטת. מחוברים אליה 3,500 נהגים, שהם 20% מבעלי הרישיונות למוניות בישראל. מספר הנסיעות בה עולה כל חודש. בתחום ההסעות המוזמנות דרך אפליקציה, גטקסי היא כבר מונופול - והיא בדרך הסלולה להפוך למונופול הסעות בכלל.
אבל, אף אחד לא מתעניין בהתהוותו של מונופול חדש. במקום לאמץ את הטכנולוגיה ולאלף אותה לטובת הנוסעים, עוסקים קברניטי ענף התחבורה במשחקי כוח ומלחמות על שטחי מרעה: האם יותר לגטקסי לעבוד בנתב"ג, או שהמונופול בה יישמר לזכיין של רש"ת? האם יורשה ל-Uber לגייס נהגים בתל אביב?
שר התחבורה צריך להחליט: האם הוא רוצה להתפלש בסכסוך, לפרוט אותו להסכמים, מכסות, עמלות ותקנות - או להיות איש חזון שמנהיג את השינוי. אם Uber תיכנס לארץ, מהר מאוד היא תהיה האמצעי הפופולרי ביותר לנסיעות בתשלום. הרווחים לא ימוסו כאן אלא במדינה שבה רשומה Uber, ושוב נממן תאגידים בינלאומיים, שישתלטו על השוק במקום שיתפתחו בו מגוון חברות מקומיות שיתחרו ביניהן, ושקופת המדינה תהנה מרווחיהן.
אם גטקסי תהיה מונופול, היא תצבור כוח שעלול לדרדר את השירות ללקוחות ולאפשר להתעמר בנהגים. אבל, תפקידו של כץ אינו להילחם באפליקציה ובקדמה, כי אם להשתמש בתקציביו ובכוחו כרגולטור כדי למנוע מונופול ולשכלל את השוק.
לפני שהגולם יקום על יוצרו
לכץ יש הזדמנות להירשם כשר התחבורה הטכנולוגי ביותר בתולדות ישראל. לו אני הוא, הייתי ממנה גורם במשרדי שיסרוק את כל האפליקציות הקיימות בתחום, ומפתחת מערך לשיתוף פעולה איתן לטובת הנוסעים. לא רק אפליקציות הסעות - גם אפליקציות מידע על תחבורה ציבורית, אפליקציות חניה ואפליקציות שיתוף כלי רכב מכל סוג. הייתי מורה לכל תחנות המוניות לעבור לעבודה דרך אפליקציות עד שנת 2016, והייתי מפתחת אפליקציה שתאגד את כל האפליקציות, ותייצר מנגנון מכרזי שיוזיל את הנסיעות.
תפקידו של השר להשתלט על הידע, ולאלף את מוצריו לטובתנו, כדי שהגולם לא יקום על יוצרו. אנחנו לא רוצים לעבור ממונופול תחבורה אחד למונופול תחבורה אחר, אפילו הוא טכנולוגי ומתקדם. אנחנו רוצים להשתמש בטכנולוגיה כדי להשתחרר, ליהנות מתחרות, ולקבל שירות טוב בהרבה ובפחות כסף. כן, כן, כץ. בפעם האחרונה שבדקנו אתה השר שלנו, לא של נהגי המוניות.