וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רשות החברות הממשלתיות מנסה לשים סוף להעסקת יועצים מקורבים

גיא לשם

7.5.2007 / 9:35

ערן גבאי יפיץ נהלים חדשים לגבי העסקת לוביסטים, יועצים אסטרטגיים ואנשי יחסי ציבור בחברות ממשלתיות



רשות החברות הממשלתיות יוצאת למלחמה בתופעת העסקת יועצים מקורבים לשרים ולח"כים בחברות ממשלתיות. ראש הרשות, אייל גבאי, יפיץ בשבועות הקרובים נהלים חדשים שקבעה הרשות בכל הקשור בהעסקת לוביסטים, יועצים אסטרטגיים ואנשי יחסי ציבור בחברות ממשלתיות.



גורמים ברשות אומרים כי הצורך בהכנת הנוהל התעורר לאחר שלידיעת הוועדה הציבורית המייעצת לרשות הגיעו כמה מקרים שבהם חברות ממשלתיות העסיקו יועצים חיצוניים בנושאים מהותיים מבלי שניתן לכך אישור מראש של הדירקטוריון, או ללא שהוצגו בפניו כל הפרטים הרלוונטיים. בחלק מהמקרים אף הועסקו יועצים כדי לסכל החלטות ממשלה והוראות חוק ביחס לחברה הממשלתית.



בחוזר, שיופץ בקרוב לכל ראשי הדירקטוריונים ומנכ"לי החברות הממשלתיות, דורש גבאי מדירקטוריון של כל חברה ממשלתית לקיים דיון לפני בחירה בכל יועץ לגבי נחיצותו, רמתו המקצועית ותנאי העסקתו והצורך בקיום מכרז, או כל שיטת בחירה אחרת לפי העניין.



הנוהל מיועד למנוע, בין השאר, העסקת יועצים על פי שיקולים פוליטיים, עסקיים או אישיים הזרים למטרות החברה, ומשמשים מתן טובת הנאה למקורב. ברשות אומרים כי כתוצאה ממינויים אלה נגרמת פגיעה בחוסן הכלכלי של החברה, בטוהר המידות ובמינהל התקין, זאת בנוסף להוצאות בניגוד לחוק של סכומים גדולים כשכר טרחה.



החברות הממשלתיות מתרעמות על הדרישות



בשנים האחרונות התרחבה התופעה של העסקת לוביסטים ויועצים אסטרטגיים על ידי חברות ממשלתיות לצורך קידום מטרות החברות או מניעת צעדים רגולטוריים. לגבי חלק מאותם יועצים נמצא כי השפעתם על גורמי השלטון נובעת מלחץ פוליטי שהפעילו באמצעות חברי מרכז המפלגה. כמה חברות מעסיקות יועצים אסטרטגיים ומשרדי יחסי ציבור שנתנו ללא תשלום או בתשלום נמוך שירותים לשרים האחראים על אותן חברות. במקרים אחרים נשכרו משרדי לובינג על בסיס קשרים אישיים או היכרות קודמת עם מנכ"לים בחברות ממשלתיות.



הנוהל החדש קובע קיום דיון שנתי בדירקטוריון של כל חברה ממשלתית שבו תוצג בפני חברי הדירקטוריון כל רשימת היועצים החיצוניים לחברה, הסיבה להעסקתם, כישוריהם וגובה שכר הטרחה שהם מקבלים. הנהלת החברה תצטרך להציג בפני הדירקטוריון את המידע המלא על אופן בחירת היועץ והצהרה מטעמו שבה הוא מתחייב שלא נתן טובת הנאה לגורם כלשהו בחברה בעבור בחירתו.



גורמים בכמה חברות ממשלתיות התרעמו על הדרישות שקובעת רשות החברות בנוהל החדש. לטענת אחד הגורמים, הנוהל ישתק עבודתן של החברות הממשלתיות הנזקקות לנגישות שוטפת לשרים ולח"כים בוועדות הכנסת. "הקשר עם מקבלי ההחלטות קריטי לכל חברה המעוניינת למקסם את הפוטנציאל שלה. ללא הקשר הזה קשה מאוד להציג בפני מקבלי ההחלטות נתונים רלוונטיים. תפקידם של היועצים הוא להציג את הנתונים בצורה מקצועית ולייעץ לנו כיצד לפעול ולא לפתוח דלת לשר כזה או אחר, שממילא חייב לטפל בחברה מתוקף סמכותו".



דרוש חבר לקשר פוליטי



מרבית החברות מעסיקות משרדי שדלנות (לובינג) מסודרים המתמחים בהכנת חוות דעת משפטיות וכלכליות להצגה בפני פקידי משרד האוצר והמשפטים המטפלים בהצעות חוק ובפני הח"כים בוועדות. ואולם לצד המקצועיות פועלים לא מעט קשרים אישיים ואינטרסים פוליטיים.



כמה מהמשרדים מעסיקים עוזרי שרים לשעבר ומעסיקים כקבלני משנה פורשי משרד האוצר והמשפטים המכירים את הפקידים הרלוונטיים באופן אישי. אחרים מעסיקים חברי מרכז מפלגה או מקורבים לשרים. שכר הטרחה הוא בהתאם: יועץ חיצוני גובה שכר טרחה קבוע הנע בין 2,000 ל-8,000 דולר בחודש, או סכומים גבוהים יותר כשמדובר במשימה נקודתית לטווח קצר. במרבית המקרים נבחרים היועצים בפטור ממכרז או באמצעות מכרז סגור - דבר המעלה חשש ל"תפירת" חוזים למקורבים.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully