וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חופשה בתנאי שדה: כמה עולה לצאת לקמפינג

בר חיון

2.5.2008 / 12:14

כשמזמינים חדר בצימר או בבית מלון, לא מתפשרים על טלוויזיה, מזגן ושאר פינוקים ■ ובכל זאת, החופשות הזכורות ביותר הן החופשות בחיק הטבע ■ עונת הטיולים בפתח, וכדי שתוכלו לארגן את הציוד הדרוש בדקנו מהם האביזרים ההכרחיים לקמפינג משפחות ולמטיילים, כמה

כשמזמינים חדר בצימר או בבית מלון, לא מתפשרים על טלוויזיה, מזגן ושאר פינוקים. ובכל זאת, החופשות הזכורות ביותר הן החופשות שבהן התעמתתם עם איתני הטבע ובסוף היום נרדמתם תחת כיפת השמים, עייפים אך מרוצים.



אחדים נזכרים בערגה במאות השקלים שחסכו באותה חופשת קמפינג, אך עבור הרוב, מחנאות היא סוג של הרפתקה קטנה ולא שגרתית בטבע. מתברר שחופשה מהסוג הפחות מפנק פופולרית מאוד גם בישראל - ברשות הטבע והגנים, האחראית על חניוני הלילה שבשמורות והגנים הלאומיים, מדווחים כי ב-2007 ביקרו 165 אלף מטיילים ב-26 חניוני הלילה.



כדי להתכונן לחופשת קמפינג לא מספיק לארוז כמה בגדים וכלי רחצה. אוהל, מזרון, אמצעי בישול ותאורה הם אביזרים הכרחים שצריך להצטייד בהם מבעוד מועד. מגוון ציוד הקמפינג שניתן לרכוש כיום עצום, ועל פי רוב מחולק לפי התאמה לשני סוגי חופשות: האחת מיועדת למשפחות ונופשים שמגיעים רק כדי ללון באחד מאתרי הקמפינג המסודרים הפזורים בשמורות הטבע והפארקים, והשנייה למטיילים המשלבים טיול רגלי עם קמפינג בשטח.







המטיילים זקוקים לציוד קומפקטי וקל משקל. כשמדובר בתנאי שטח שאינם כוללים חניון מסודר, עם אדמה פחות נוחה, הציוד למטיילים צריך גם להיות אמין ואיכותי יותר. לעומת זאת, למשפחות ולנופשים שלא צריכים לספור כל גרם על הגב, מוצעים מוצרים שונים לגמרי.



על אף שמגוון האפשרויות עצום, לא צריך להוציא כסף על ציוד לא נחוץ. בעזרת המומחים ברשתות למטייל וריקושט בדקנו איזה ציוד הכרחי לקמפינג משפחות ואיזה למטיילים, ואספנו כמה אביזרים שגם כדאי לקנות, על אף שהם פחות הכרחיים.



אוהל למשפחות: מכיוון שהנופשים באתרי קמפינג או בחופי הכנרת לא צריכים לסחוב את האוהלים על הגב, אפשרויות הבחירה מגוונות ונוחות יותר. האוהלים שניתן למצוא בקטגוריה זו מגיעים לגודל של סוויטה קטנה, עם חלוקה לשני חדרי שינה ועוד חדר מרכזי משותף.



אריאל רותם, מנהל סניף M הדרך ריקושט, מציין כי הבחירה הנפוצה ביותר באתרי הקמפינג היא אוהלים במבנה איגלו המגיעים במגוון גדלים, שיכולים להכיל 8-2 אנשים. כדאי לבדוק בחנות את המידות האמיתיות של האוהל, מכיוון שיש יצרנים שמציינים שהאוהל מתאים לשמונה אנשים ומתכוונים לשני מבוגרים ושישה ילדים. אוהלים אלה נתמכים על ידי שני מוטות גמישים המצטלבים מעל מרכז האוהל ומחברים את קצותיו לרצפה. לרוב, הם עומדים מעצמם ואין צורך בהתעסקות עם יתדות.



אם לא בא לכם להתעסק עם שאר בניית האוהל, כיום יש אוהלי "בן-רגע" הדומים לאוהלי איגלו, והקמתם פשוטה כמו פתיחת מטרייה. "כדאי בעיקר לשים לב שלאוהל חלונות ופתחים גדולים ככל האפשר לצורך אוורור", ממליץ רותם. "וגם שרשת הפתחים צפופה מספיק כדי לבלום את הברחשים הקטנים באוויר הקיץ".



אוהל למטיילים: כדי לא לקלל כל קילוגרם מיותר על הגב באמצע שביל ישראל, כדאי לבחור בקפידה. כדאי שמשקלו של אוהל זוגי לא יעלה על 3.5 ק"ג; הדבר תלוי בסוג ואיכות החומרים (מוטות אלומיניום, למשל, קלים יותר מפיברגלאס). בקיץ אפשר להפחית עוד כחצי ק"ג ולוותר על הכיסוי החיצוני המגן מפני גשם. אגב, מקובל לדרג אוהלים לפי מספר העונות להם הם מתאימים, אך רותם מציין כי רוב האוהלים למטיילים הנמכרים בישראל הם אוהלי שלוש עונות, המגנים מפני גשם ורוחות. תנאי מזג האוויר בישראל לא מצריכים משהו יקר ועמיד יותר.



אפשרות נפוצה פחות, שגם דורשת אלתור, היא לא לקחת אוהל בכלל ולהצטייד בכילה בלבד. "היתרון הגדול של פתרון זה הוא הפחתה במשקל ומקסימום אוורור", מסביר רותם. "מצד שני, זה נועד לקיץ ולמקומות מבודדים יותר, שכן הכילה אינה מגינה מפני רוח וגשם ואינה מספקת פרטיות".







שק שינה למשפחות: שקי השינה נבדלים אלה מאלה בטווח הטמפרטורה עליה הם שומרים ובמשקלם. לנופשים בקיץ אין צורך בשק שינה מתוחכם. אך אם אתם מתכוונים לעשות בו שימוש גם בחורף, כדאי לקנות שק שינה שמתאים לטמפרטורה של 0-5 מעלות. רותם מציין כי הצהרות היצרן נכונות, פחות או יותר, כשמדובר במותגים אמריקאים ואירופאים ידועים בעלי תו תקן נפוץ. ואולם הצהרות היצרנים הסינים הם על פי רוב הערכה גסה בלבד. מומלץ להתייעץ עם המוכרים בחנות ולהתרשם מעובי שק השינה.



שק שינה למטיילים: ככל ששק השינה יהיה קל יותר אך עדיין ישמור על טמפרטורה גבוהה, כך הבד והמילוי יהיו איכותיים יותר, מה שיקפיץ את המחיר. הפתרון הפופולרי בישראל לטיילים שעושים שימוש בשקי שינה גם בחורף, הוא שק שינה מומיה הרחב באזור הכתפיים, עם רוכסן פנימי להגברת הבידוד. ברוב המותגים ניתן למצוא גם זוג שקי שינה עם רוכסנים במיקומים מנוגדים כדי שיהיה אפשר לחבר לשק שינה זוגי גדול - כך גם נשמרת טמפרטורה גבוהה יותר וגם כיף יותר לישון ביחד.



מזרון לטיול משפחות: למה שלא תדאגו לעצמכם לישון בנוחות? אומנם אתם בחיק הטבע, אבל בהיעדר בעיית משקל, המזרנים הנפוצים ביותר לנופשים באתרי קמפינג הם אלה המתנפחים באמצעות משאבה המתחברת למצת הרכב. מזרנים אלה, זוגיים או יחידים, מגיעים לעובי של עד 13 ס"מ וכמעט אי אפשר להבדיל בינם לבין רוב המזרנים הביתיים.



מזרון למטיילים: בידוד במזרון למטיילים שעושים קמפינג בשטח בחורף חשוב יותר מנוחות. רותם מציין כי בהיעדר בידוד מהקרקע קשה יותר להתחמם, גם אם שק השינה מתאים לטמפרטורות נמוכות מאוד.



המזרנים הקלים למטיילים מתחלקים לשני סוגים: המזרן הפשוט והזול מחומר מוקצף (פלציב) השומר על בידוד מהקרקע בעובי של בין 7 מ"מ ל-3 ס"מ. הסוג השני אלה המזרנים המתנפחים עצמאית. הם יקרים יותר וגם מעט כבדים אך נוחים בהרבה, ובאמצעות שליטה על שסתום המזרן ניתן לכוונן את רכותו.



צידניות לטיול משפחות: כשיוצאים לטיול עם כל המשפחה, אחד הדברים הכי חשובים הוא ארוחת הערב. אחרי שהחלטתם בדיוק מה תבשלו ואיזה נשנושים תקחו, צריך לנייד אותם בצורה יעילה. הצידניות הרכות פופולריות כיום יותר מהצידניות הקשיחות המסורתיות. בשתיהן נחוצים קרחונים לשמירת הטמפרטורה, ואולם הצידניות הרכות קלות יותר, זולות יותר וניתנות לקיפול לאחר השימוש. מצד שני, הן פחות מגינות מפני חבטות ואי אפשר להשתמש בהן בתור שולחן נוסף.



פתרון נוח אך יקר יותר הוא השימוש בצידנית חשמלית המתחברת למצת ומקררת לכ-30 מעלות מתחת לטמפרטורה שבחוץ. קיימות אף צידניות חשמליות שהן למעשה מקרר קומפקטי, אך הן יקרות מאוד וקשה להתנייד איתן בשל משקלן.



תרמיל למטיילים: הדבר החשוב ביותר בבחירת תרמיל לטיולי שטח הוא שיהיה נוח: אפשר לקנות גם את התרמיל הטוב והיקר ביותר ולגלות שהוא אינו נוח משום שמערכת הגב שבו אינה מתאימה למטייל. כדאי לבדוק אם התיק מותאם למידותיכם ולמבנה שלכם. שימו לב גם לכמות הציוד שאתם מתכוונים לקחת - נפח תיקי תרמילאים הוא בדרך כלל 50-80 ליטר, והם מסוגלים לשאת 15-25 ק"ג. התוספת הפופולרית בשוק התרמילים הוא כיס ייעודי לשקית שתייה עם פתח ליציאת צינורית.



אמצעי בישול למשפחות: פתרון פופולרי למחנאות הוא הגז-נע - כירת גז ניידת המגיעה בתוך מזוודה קשיחה. שלי חודורוב, מנהלת השיווק של קבוצת למטייל, מסבירה כי היתרון של הגז-נע הוא הדמיון לחוויית הבישול בבית, הן מבחינת עוצמת הבעירה וההצתה האלקטרונית והן מבחינת הבטיחות והיציבות של המתקן. מוצר שעשוי להתאים למטיילים לקראת יום העצמאות הוא הגרילר הנייד, הפועל באמצעות גז ובעל שטח צלייה של 2,000 סמ"ר.



אמצעי בישול למטיילים: שני הפתרונות הנפוצים עבור מטיילים הם הבנזיניות והגזיות. חודורוב מציינת כי חומר הבערה של הבנזיניות זמין יותר (בכל תחנת דלק) מבלוני הגז הייעודיים, והן גם חסכוניות יותר מבחינת ניצול חומר הבעירה.



ואולם הגזייה עדיין פופולרית יותר בקרב מטיילים, בשל מחירה הנמוך ומשום שאין צורך בהתעסקות עם מילוי הבנזין. רוב הגזיות אף מגיעות עם הצתה אלקטרונית, שמייתרת את השימוש במצית או בגפרורים.



תאורה לטיולי משפחות: ביציאה לשטח הכיח חשוב לזכור להצטייד בתאורת לילה. אפשרות אחת היא נורות פלורסנט שעובדות על סוללות רגילות או נטענות דרך המצת של כלי הרכב. נורות גז הן על פי רוב זולות יותר, וגם מחזיקות יותר זמן (עד 15 שעות בתאורה מקסימלית). כיום יש גם נורות גז ללא זכוכית שעלולה להישבר בשטח.



פנסי לד הם אפשרות אידיאלית לתאורה בתוך האוהל. יש פנסים עם אפשרות לכוון את עוצמת התאורה ובכך לעשות בהם שימוש גם בתור פנס אישי וגם לתלותם באוהל ולקבל תאורה מרחבית.



תאורה למטיילים: אפשרות התאורה הקומפקטית ביותר היא פנסי לד זעירים המגיעים למשקל של 25 גרם, מאירים 15 שעות בממוצע. חודורוב מציינת כי האפשרות המומלצת והנפוצה ביותר בשטח היא שימוש בפנסי ראש המשאירים את הידיים פנויות.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully