וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עו"ד רם כספי: "הסיסמה של הון ושלטון ריקה מתוכן ומשתקת"

חגי עמית

5.9.2006 / 18:43

כספי שטח את ראיית עולמו בכנס אגף שוק ההון לדורותיו; "אף אחד בפוליטיקה לא מוכן היום כבר לקבל החלטות - כי כל החלטה תביא להתקפה עליו - זה גורם לשיתוק מוחלט,; "אני לא רואה שום אסון אם נלך לגירעון של 3% - לא לטווח של 10 שנים, אלא באופן חד פעמי"



הנואם המרכזי בכנס שוק ההון לדורותיו שנערך אתמול, עשוי היה להפתיע אדם שאינו מעורה בשוק המקומי. אחרי הכל עורך הדין רם כספי אינו הדמות הקלאסית לנאום בכנס שוק הוני. גם שני הנושאים העיקריים בנאומו של כספי לא היו ענייני דיומא של שוק ההון. אבל הבחירה בהם לא היתה מקרית - שכן מדובר על שני נושאים העומדים במרכז סדר היום של שוק ההון והכלכלה הישראלית.



אל מול אולם מלא בעובדי אגף שוק ההון, עלה עורך הדין כספי על הבמה ובמשך יותר משעה שטח את משנתו אודות הקשרים בין הון ושלטון, השפעת המלחמה בלבנון ותהליך השלום בכללו. לא במקרה כספי מדבר על הון ושלטון. צר הדף מלהכיל את כמות הפוליטיקאים ואנשי העסקים שהיו לקוחותיו של כספי. אהוד אולמרט, יצחק רבין, יצחק שמיר ושמעון פרס, ומהצד השני נוחי דנקנר, שלמה אליהו, סמי ועידן עופר יצחק תשובה, שלמה נחמה, גליה מאור ודוד לובינסקי הם רק חלק מהאנשים שמקבלים או קיבלו עצות מכספי.



"יש קשר בין הון, שלטון וביורוקרטיה", אמר כספי. "יכול להיות הון בלי שלטון? יכול להתקיים שלטון בלי הון? הברית הזו צריכה להתקיים והיא מבורכת. לא במובן השלילי של מפלגות וג'ובים, אבל מדינה לא יכולה לצמוח ולדאוג לשכבות החלשות בלי הון. ראשי המגזר העסקי והרגולטורים כבר מפחדים ללכת לפגישות. אנשים אומרים 'הכל מושחת', ואני אומר הכל לא מושחת. יש כיסים של שחיתות. רק בישראל, ברגע שמישהו צומח - ישר אומרים עליו 'הוא גנב, יש לו פרוטקציות'. לפני הרבה שנים ישבתי עם שר האוצר, פנחס ספיר, והיועץ המשפטי לממשלה דאז. היה אז מפעל גדול ברמת גן שספיר רצה להעביר אותו לאיזור פיתוח. בא בעל המפעל ואמר לו 'אני לא יכול לעבור לשם - זה איזור פיתוח ב' - ואני אעבור רק לאיזור בדרגה א'. אז ספיר שאל אותו כמה עובדים הוא מעסיק, וכשזה אמר '200', ספיר אמר 'זה הרבה עובדים', והוציא מיד הוראה לשנות את מעמד האיזור. היום דבר כזה היה נגמר בבית המשפט".



"הסיסמה הזו של הון ושלטון ריקה מתוכן ומשתקת. לתקשורת יש היום יותר השפעה על הרגולטורים מאשר למגזר העסקי. עיתונאים כמו גיא רולניק, מירב ארלוזורוב, נחמיה שטרסלר וסבר פלוצקר משפיעים על מקבלי ההחלטות יותר מאנשי עסקים כמו שלמה נחמה וגליה מאור. מקבלי ההחלטות חושבים רק על איך זה ייראה בתקשורת. אין פוליטיקאי שלא חשוב לו מה יכתבו עליו ואין היום אף משרד ממשלתי עם תכנון לטווח ארוך. התכנון ארוך הטווח שלהם הוא למבט לחדשות של השעה שמונה".



כספי לא חסך את שבטו גם ממבקר המדינה. "מבקר המדינה אמר כשהוא נכנס לתפקיד, שהוא יבדוק דברים בזמן אמת. אבל מה שקורה הוא שכשהמבקר אומר משהו - הציבור רואה בזה פסק דין. אף אחד בפוליטיקה לא מוכן היום כבר לקבל החלטות - כי כל החלטה תביא להתקפה עליו. זה גורם לשיתוק מוחלט. אם תלך לפקיד בעירייה ותבקש לסגור מרפסת, הוא יאמר לך דבר ראשון - לא. זאת משום שכשהוא אומר לא - לא נפתחת נגדו חקירה והוא לא מסתבך. אם הוא יאמר כן - ישר יגידו שהוא מכיר את הסבתא של זה שהגיש את הבקשה. כשאתה אומר לא - אתה לא מסתבך. זה גורם לכך שאין היום טעם להיפגש עם השרים - כי אין להם כוח", אמר כספי.



זה לא אסון אם נלך לגירעון של 3%



כספי התייחס גם לקרב על תקציב 2007 שהסתיים אתמול. "אסור שיהיו כאן אנשים רעבים הנזקקים לתרומות של עמותות כדי שיהיה להם מה לאכול. צריך למצוא את האיזון, אני לא רואה שום אסון אם נלך לגירעון של 3% - לא לטווח של 10 שנים, אלא באופן חד פעמי. אנחנו חלק מהעולם וצריכים להתחרות בכל העולם ואשתו. התחרות הזו היא לא עם טילים ובמלחמה הזו אנחנו יורים צמיחה, ריבית, אבטלה ושיעור תעסוקה".



מי הסמיך אותם?



מדבריו, נראה היה כי לעו"ד כספי יש אפילו בטן מלאה כלפי מגוון העתירות המעכבות תהליכים עסקיים בישראל. "נוצר תהליך של 'משפטיזציה'. כל נושא הוא משפטי, ולכל אדם יש היום זכות להיות עותר ציבורי לבג"ץ. מי הסמיך את העותרים האלו לדבר בשם הציבור? אם זה כך, צריך למנות גם משיב ציבורי - שחושב הפוך. אם הכל שפיט אז אולי גם השאלה אם לפתוח מלחמה או לעשות שלום היא שפיטה. מי למשל הסמיך את היועץ המשפטי לממשלה להוציא דו"ח לציבור - כאשר הוא לא מוצא סיבות להעמיד אנשים בכירים לדין. למה לא מגינים על זכותו של אדם לשם טוב?".



גם על אלו המתקראים האוליגרכים מצא עו"ד כספי לנכון להגן. "יהדות רוסיה מגיעה ורוצה להשקיע בכלכלה הישראלית. אז לא אומרים להם 'זה רעיון טוב'. דבר ראשון פוסלים אותם טוטאלית. היתה אימפריה שהתפרקה, והיהודים הם עם חכם שיודע לנצל את זה. אז תעשו ועדה ותבדקו אותם - איך ההון שלהם נצבר ומה הם העסקים שלהם, אבל אל תפסלו אותם כי הם רוסים", אמר כספי. "אם יש יהודים עשירים שרוצים לגור בישראל, למה שלא יתנו להם מעמד של תושב פטור - כמו שיש בלונדון Non domiside resident. היום אנשים כאלו יכולים לגור בלונדון 17 שנים בלי לשלם מסים - כל זמן שהם לא עושים עסקים שם. אז מה אכפת לנו ש-60 מיליארדרים יגורו בקיסריה? הם יילכו למסעדות, יחזיקו רואי חשבון ועורכי דין - ומטבע הדברים הם כבר ישקיעו בישראל. פוליטיקאי שיבוא ויעז להציע הצעה כזו - הרי ישחטו אותו".



"מה שקורה הוא שישראל הופכת לבית מלון. אנשי עסקים יוצאים מכאן ביום ראשון, וחוזרים ביום שישי. חברות ציבוריות ישראליות מסבירות כמה טוב להתפתח ולהתערות בחו"ל. אני אומר להם - מה רע במשק הישראלי, אז אנשים אומרים 'נמאס לנו לבנות בישראל - כי צריך כאן 10 שנים כדי לקבל טאבה'. אם הייתי רואה פה בתל אביב יצירות מופת ארכיטקטוניות, הייתי מבין את זה. אבל מי שלא מרוויח - לא עושה. לכן אני אומר תרוויח ותן להרוויח, אבל אל תחתוך את הרווחים של האנשים לאפס".



יהיה שלום - תהיה צמיחה



לסיום, כספי אף מצא לנכון להתייחס בדבריו למלחמת לבנון השנייה ולמצב המדיני. "אסור שהבינוניות תחגוג. זאת גם הסיבה לכך שהצבא לא מתפקד. הכל מתחיל ונגמר בניהול. גם הבעיות במלחמת לבנון היו תוצאה של בעיית ניהול. הבינוניות פשטה בכל מ

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully