וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איך הפך היטלר לגורו של סטודנטים בהודו?

עידן דורנר

20.4.2009 / 18:03

"מיין קמפף" הפך לרב מכר במדינה, בה סטודנטים למנהל עסקים רואים בספר מדריך לשיפור העצמיות ולאסטרטגיות ניהוליות

ספרו של אדולף היטלר "מיין קמפף", אותו כתב המנהיג הנאצי בשנת 1923 בזמן שריצה עונש מאסר בעקבות נסיון ההפיכה של פוטש מרתף הבירה, הפך ללהיט בהודו, בה סטודנטים למנהל עסקים רואים בהיטלר כגורו ניהולי. חנויות ספרים דיווחו ל"דיילי טלגרף" הבריטי, כי בעוד שהספר נחשב במרבית מדינות העולם כתנ"ך של הנאצים, בהודו הוא נחשב למדריך ניהולי, מהסוג של ספרו רב המכר של ספנסר ג'ונסון, "מי הזיז את הגבינה שלי".

לפי חנויות הספרים המובילות, רק בששת החודשים האחרונים נרכשו למעלה מ-10,000 עותקים בניו דלהי בלבד, והפופולריות של הספר גדלה משנה לשנה. עוד נטען כי העלייה במכירות מיוחסת לכך שסטודנטים רבים רואים בספר כמדריך לשיפור העצמיות ולאסטרטגיות ניהוליות עבור אנשי עסקים מובילים, ששמחים לצטט מהספר כמקור להשראה.

"סטודנטים רבים מגיעים ומבקשים לרכוש אותו ואנחנו שמחים למכור להם", סיפר מוכר של חנות ספרים במומביי, שמדפיסה עותקים חדשים של "מיין קאמפף" בכל רבעון, ודוחה כל ביקורת על כך. "הם רואים בזה כסיפור הצלחה בו לאדם יכול להיות חזון שהוא מתכנן כיצד ליישם אותו ולהשלים אותו בהצלחה מלאה".
בהוצאה לאור ההודית "ג'ייקו" טוענים, כי הם נאלצים להדפיס מהדורות נוספות של הספר פעמיים בשנה על מנת לעמוד בביקוש הגבוה. "היינו החברה הראשונה בהודו שפרסמה את הספר וכעת יש שש חברות נוספות שמוציאות אותו לאור", סיפר הבעלים.

"המהדורה הראשונה הודפסה בכ-2,000 עותקים בשנת 2003 ונמכרה כולה מייד. ידענו שיש לנו רב מכר ביד. מאז המספרים גדלו בכל שנה עד שבשנה שעברה הודפסו 15 אלף עותקים לאחר שנרכשו 10,000 ספרים בתקופה של חצי שנה בחנויות שלנו בדלהי".

פופולרי לא רק בהודו

תופעה מטרידה נוספת במדינה היא שמרצים בכירים באוניברסיטאות מצטטים את ההשפעה שהיתה להודו על היטלר. המנהיג ההודי האגדי מהטמה גנדי התכתב עם היטלר, וסובהס צ'נדרה בוס, אחד ממנהיגי התנועה לעצמאות הודו, תמך במדינות הציר במהלך מלחמת העולם השניה. גם צלב הקרס, סמלם של הנאצים, שאול ממוטיבים של ההינדו.

אך לטענת פרופ' קורובצ'ירה, מומחה לפילוסופיה מאחת האוניברסיטאות בהודו, הספר מצליח מסיבות פוליטיות. "סביר להניח שאלו שרוכשים את הספר מושפעים מארגונים פשיסטיים הפועלים בהודו ובסביבתה".

"מיין קמפף" לא פופולרי רק בהודו. הוא הפך לרב מכר גם בקרואטיה, ברגע שיצא לאור שם, ובטורקיה הוא נמכר ביותר ממאה אלף עותקים בתוך חודשיים בשנת 2005. ברוסיה הספר הודפס שלוש פעמים מאז בוטל האיסור על הפצתו בשנת 1992.
בגרמניה הזכויות של הספר הם של מדינת בוואריה, שם יש איסור על הפצתו עד שנת 2015, יום השנה ה-70 למותו של היטלר. בהדו, כל ספר שנכתב לפני למעלה מ-25 שנה הוא ללא מגבלות של זכויות יוצרים, כך נסללה הדרך להפצת הספר במדינה על ידי 6 חברות שונות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully