וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה יעשה המס לצריכת הוודקה?

מירב ארלוזורוב, אופיר בר-זוהר ועדי דברת

6.5.2009 / 8:31

ג'יימס ריצ'רדסון חוששים מהשפעת המיסוי על התחרותיות וטוענים: "הוזלת המחירים תביא להגברת צריכת האלכוהול"

מערכת לחצים מופעלת בימים אלה על משרד האוצר לסגת מההצעה לשינוי המיסוי על משקאות אלכוהוליים, הצעה הכלולה במסגרת חוק ההסדרים ל-2009-2010. חברת ג'יימס ריצ'רדסון, המפעילה את חנויות הדיוטי פרי בנתב"ג, טוענת כי שינוי המיסוי עלול להביא להגברת צריכת האלכוהול בישראל - ולכן אסור שייעשה במסגרת חוק הסדרים.

ההצעה לשינוי המס המוטל על משקאות אלכוהוליים משנה את המיסוי כיום, והקשור בעיקר למחיר היבוא של הבקבוק, ולמיסוי שיושפע אך ורק מכמות הכוהל בבקבוק. כתוצאה מהשינוי יישאו כל משקאות האלכוהול החריף בישראל מס זהה - משמע האלכוהול הזול בישראל יתייקר, ואילו האלכוהול היקר יוזל. מעשית, מרבית בקבוקי הוודקה - המשקה האלכוהולי הנצרך ביותר בישראל - יתייקרו, ואילו הוויסקי היקר יוזל.

לדברי האוצר, השינוי יביא לגידול של 10%-20% בהכנסות ממיסוי אלכוהול. כמו כן, האוצר רואה בשינוי צעד הכרחי, מאחר שמבנה המס הקיים היום בישראל עומד בניגוד לכללי ארגון הסחר העולמי - האוסר על הפליית מיסוי בין מוצרים תחליפיים. ארגון הסחר העולמי נזף לאחרונה ביפאן, לאחר שהתברר שהפלתה בין המיסוי המוטל על וודקה למיסוי המוטל על סאקה.

"ג'יימס ריצ'ארדסון": לצעד יהיו השפעות חברתיות מזיקות

ההצעה של האוצר, עם זאת, מעוררת חששות כבדים אצל יבואן הוויסקי הגדול בישראל - הדיוטי פרי. לטענתו, לשינוי המיסוי עלולות להיות השלכות חברתיות חמורות, ולכן אסור לדון בו במסגרת חוק ההסדרים. לטענת הדיוטי פרי, שינוי המיסוי יביא להתייקרות קלה במחירי האלכוהול הזול (בעיקר וודקה), אבל להוזלה ניכרת של מחירי הוויסקי היקר.

מדובר למעשה בהבדל שבין התייקרות בקבוקי הוודקה בשקלים בודדים בממוצע, לבין הוזלה של הוויסקי והקוניאק היקר אפילו במאות שקלים לבקבוק. הדיוטי פרי מזהיר כי הדבר יביא להגברת צריכת הוויסקי בישראל, וכתוצאה מכך להגברת צריכת האלכוהול בכלל.

במשרד האוצר דוחים את הטענות בתוקף, וטוענים כי הן נובעות מכך שהוזלת המיסוי על הוויסקי תפגע ביתרון התחרותי של הדיוטי פרי, שמוכר היום מחצית מהוויסקי בישראל, בעיקר בשל שיעור המיסוי הגבוה המוטל על הוויסקי היקר (75%-120%) שהופך את המחירים בדיוטי פרי לכאלה שלא ניתן ליבואן רגיל להתחרות בהם. ברור, אם כן, שהשוואת המס על בקבוקי הוויסקי - לרבות היקרים שבהם - למס המוטל על בקבוקי וודקה או וויסקי פשוטים, תפגע קשות ביתרון המחיר של הדיוטי פרי.

באוצר גם מציגים נתונים לפיהם 60% מהאלכוהול הנצרך בישראל הוא אלכוהול זול, הנמכר במחיר של עד 20 שקלים לבקבוק, ואלכוהול זה אמור להתייקר. לפיכך, באוצר דוחים את הטענה כי השינוי יביא לגידול בצריכת האלכוהול בישראל. להערכת האוצר, הוויסקי יוזל בממוצע בכ-15% בעקבות השינוי, ואילו הוודקה תתייקר בממוצע ב-20%-35%.

אבי בן חור, מנכ"ל ג'יימס ריצ'רדסון, טוען כי שינוי שיטת המיסוי תפגע באטרקטיוויות של מתחם הדיוטי פרי, ולכן תפגע בסופו של דבר ברש"ת. "מי שצריך לשמור על הערך של הנכס זה לא בעל הזיכיון אלא בעל הבית", אמר בן חור. "ברש"ת לא יוכלו להשכיר את הנכס אחר כך במחיר הנוכחי".

מרשות שדות התעופה (רש"ת) נמסר: "רש"ת מודעת לטיוטת חוק ההסדרים ובוחנת בקפידה את תגובתה בהתאם. רש"ת מתכננת להשקיע בשנים הקרובות 3.7 מיליארד שקל בשדרוג הבטיחות, הביטחון והתשתיות בפרויקטים שאושרו על ידי ממשלת ישראל, כחלק מתוכנית הפיתוח שלה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully