וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קח לך עכבר, מקלדת וקנה בית

צחי ברדוגו

15.9.2010 / 13:30

בעולם בו ניתן לעשות כמעט הכל בעזרת האינטרנט, נדמה שדווקא ענף הנדל"ן נשאר מאחור. צחי ברדוגו חושב שכדאי לאנשי המקצוע בתחום לאמץ את הטכנולוגיה במקום להאבק בה, לפני שיהפכו ללא רלוונטים

זה לקח כמעט שני עשורים וגם עתה אנחנו כנראה רק בתחילת הדרך, אבל מי שעוקב אחר החידושים המתפתחים במהירות בתחום הנדל"ן, לא יכול שלא להבחין בשינויים המתחוללים בענף, ואני מתכוון במיוחד לזירת האינטרנט, שהולכת וכובשת את פעילות רוכשי ומוכרי הדירות. כבר עתה השפעתה ניכרת והיא צפויה בעתיד להמשיך ולהעמיד במבחן את דפוסי ההתנהלות המסורתיים של הענף המאופיין כידוע במידה רבה של שמרנות.

בארץ אולי לא שמים לב עדיין לשינויים, אבל בארה"ב למשל, למעלה מ-85% מרוכשי ומוכרי דירות, מתחילים את התהליך ברשת האינטרנט. לרשותם עומד מבחר עשיר ומגוון של כלים אינטראקטיביים משוכללים המבוססים על טכנולוגיית המידע וזו מתפתחת במהירות מדהימה. חלקם מבצעים כיום את התהליך באופן ישיר בין המוכר לקונה, ללא התיווך של סוכן הנדל"ן המסורתי.

בחו"ל ישנם גם אתרים המאפשרים קבלת אומדני שווי היסטוריים לנכסים שנים לאחור. באינטרנט מוצעים בנוסף צילומי לוויין בתקריב של הנכס הנבדק ושווי הנכסים שבסביבתו ובהתאם למגמת המודעות הגוברת לאיכות הסביבה ניתן למצוא גם אתרים שבודקים פרמטרים העשויים להשפיע על שוויו של הנכס.

בשורה התחתונה, אחד המשפטים השגורים ביותר בפי אנשים המחפשים לקנות דירה הם: "כמה דירות היינו צריכים לראות", היום, יותר ויותר, אפשר לעשות חיפוש אינטרנטי רחב לפני שבכלל יוצאים מהבית. כשכבר מגיעים לדירה פוטנציאלית, אפשר להיות מצוידים במידע רב ורלוונטי על הנכס שיהווה בסיס טוב לפתיחת המו"מ, כאשר כל ממצא איתו מגיע הרוכש מראש יכול להשפיע על המחיר הכולל של הנכס.

לנצח את הבירוקרטיה

מדובר בכלים רבי עוצמה להשוואה, המספקים לצרכני הנדל"ן מידע שעד עכשיו לא היה נגיש וחופשי לכלל הציבור. כלים אלו היו עד לא מזמן נחלתם של מקצועני הענף והם, כנראה מתוך חשש לאיבוד הרלוונטיות העסקית שלהם בתוך התהליך, לא ששים לשתף פעולה עם השינויים.

לדוגמא, בארץ, עד לא מזמן, אפילו פעולה פשוטה כמו הוצאת רישום בטאבו הייתה משימה בירוקרטית מתישה – היא הייתה מתבצעת על ידי עורכי דין או מתווכים, כשכל אחד מהם גוזר קופון על פעולה טריוויאלית, על כל בדיקה או אישור שהם מנפיקים. כך ההוצאה על קניית הדירה צוברת עוד ועוד עלויות והרי לא מדובר על הוצאה זניחה, להיפך.

ובכלל, גם רשויות המדינה המחזיקות באמתחתן מידע רב וחשוב שיכול לשמש את הציבור, עושות באחרונה מאמץ לשפר את השירות ואת נגישות המידע דרך הרשת. עדיין, לפעמים היא צריכה דחיפה משפטית – אך ראו זה פלא, בעקבות עתירת התנועה לחופש המידע, פתחה רשות המיסים את מאגר המידע שברשותה על עסקות נדל"ן למגורים. השימוש הוא אינטרנטי כמובן, והאתר הוא פשוט וקל לשימוש – דרכו ניתן לחלץ מחירי עסקאות לפי חתכים שונים, בעיקר לפי גוש וחלקה.

באופן כללי, ככל שעולה רוחב הפס, האינטרנט מעביר את הכוח לצרכן ומנער את כללי המשחק הישנים. מגמה זאת תלך ותתחזק כאשר שירותים נוספים יהיו זמינים ונגישים לציבור הרחב באמצעות האינטרנט.

לא יוצאים פראיירים

כמו בכל ענף שעובר מהפכה, גם צרכני הנדל"ן הופכים למתוחכמים יותר. בנוסף, כידוע, אחד המאפיינים הבולטים של הצרכן הישראלי הוא הרצון "לא לצאת פראייר" – רצון שמשתלב היטב בתיאוריות של שיווק ותורת המחירים הגורסים כי שלב בניית ה"חוויה שלאחר הקנייה" חשובה לא פחות מהשלבים הקודמים, כולל הקנייה עצמה – אף אחד לא רוצה לגלות מספר חודשים לאחר כניסה לבית חדש שבקרבתו יש אנטנה סלולארית, זיהום אוויר, שכנים בעיתים וכיוצא באלה. בארה"ב ניתן אף לבדוק אם בשכונה מסוימת מתגורר עבריין מין ובאיזו מידה נוכחותו משפיעה על שחיקת ערך הנכס שלהם.

לא מפתיע, אבל הקושי בשימוש גובר ברשת האינטרנט טמון במרכיבי הענף עצמו – מי שרואה עצמו מאוים ונפגע יותר מהשירות המקוון, יעשה את המאמצים הגדולים ביותר לבלום את כניסתו, במקום פשוט לשלב אותה בתוך הביזנס שלו.

המעבר לשימוש באינטרנט בענפים אחרים כבר הוכיח כי שכרו של המעכב ושל זה שלא מתקדם עם חזית הטכנולוגיה, יוצא רק בהפסדו. קחו למשל את תחום התיווך שבשיווק נדל"ן, הוא המסומן כזה שנפגע יותר מכולם מחדירת האינטרנט - הנוגס בעוצמתו ובעמלותיו של המתווך המסורתי.

אם יבינו שם כי המציאות משתנה ובטוח לא צועדת אחורה, אולי הם ימצאו דרך להמציא את המקצוע מחדש ולשלב בין שני העולמות – בינתיים, עד שייפול האסימון, משלבים הכוחות החדשים, האינטרנטיים, ידיים ומוצאים דרכים לשיתוף פעולה ויצירת נפח שירותים מקוונים לטובת הרוכשים – ככל שעובר הזמן, כל גורם ישן המתמהמה ומחכה ל"הפסקת חשמל" ימצא לפניו (לכשיתעשת) מציאות ענפית ועסקית שונה לגמרי – גם שמדובר בענף מסורתי ואיטי כמו ענף הנדל"ן.

*הכותב הוא מייסד חברת NestValue המספקת שרותי בדיקת נכסים Online

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully