וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שנה אחרי הרפורמה בתחבורה - שיפור אבל קטן

דניאל שמיל

2.7.2012 / 8:32

מבדיקה שערך ארגון נוסעי התחבורה הציבורית עולה כי שנה אחרי ביצוע הרפורמה בתחבורה הציבורית בתל אביב גדל מספר הנסיעות היומי ב-2.1% בלבד. זמן ההמתנה הממוצע ירד ב-12%

שנה אחרי השינויים רחבי ההיקף בתחבורה הציבורית בגוש דן ואחרי שהנוסעים התרגלו לקווים החדשים, אפשר לבחון אם התחבורה הציבורית באמת השתפרה: בדיקה שערך ארגון נוסעי התחבורה הציבורית, שהסתמכה על לוחות הזמנים הרשמיים שמפרסם משרד התחבורה, מגלה שיש שיפור - אך הוא קל בלבד.

מספר הנסיעות הכולל ביום, למשל, גדל בשיעור של 2.1% בלבד ל-9,434 נסיעות. זמן ההמתנה הממוצע לאוטובוס (לפי הלוחות הרשמיים) ירד ב-12% ועומד על 15.5 דקות. בשעות השפל השיפור גדול יותר - בשיעור של 15% - וזמן ההמתנה הממוצע הוא 40 דקות.

אוטובוס דן. שרון בוקוב
אחרי השעה 23:00 זמן המתנה הממוצע הוא 61 דקות/שרון בוקוב

על אף השיפור, הנוסעים צריכים להמתין זמן רב בתחנות, ואחרי השעה 23:00 זמן המתנה הממוצע הוא 61 דקות. השיפור בזמן ההמתנה נעשה על ידי הורדת מספר הקווים, שמסתכם כעת ב-154, 8% פחות מהמספר ביוני 2011. בשעות הלילה המאוחרות יש דווקא עלייה במספר הקווים, מ-101 ל-124, ואחרי השעה 23:00 פועלים 85 קווים, במקום 72 לפני הרפורמה.

המדד האמיתי להצלחה של הרפורמה יהיה מספר הנוסעים, אך משרד התחבורה עדיין לא סיים לסכם את הנתונים, לטענתו. במשרד מבהירים כי בעתיד הקרוב לא צפויות "פעימות תיקון" לארגון מחדש, אחרי שבשנה האחרונה נערכו שלוש פעימות כאלה. ברבים מהמקרים, קווים חזרו למסלול דומה לזה שבו נסעו לפני הרפורמה, והעיקרון שלפיו הקווים מחולקים לקווים "מקומיים" מאספים, המזינים קווים מהירים הפועלים בתדירות גבוהה, לא נשמר. עם זאת, מקורות בענף התחבורה הציבורית מציינים כי הורדת המחירים בנסיעות פרבריות תרם לעלייה במספר הנוסעים מהערים המקיפות את תל אביב למרכז העיר.

דני קומיסר, שחיבר את הדו"ח ומשמש כסמנכ"ל ארגון נוסעי התחבורה הציבורית בישראל, אמר כי "כנוסע קבוע בתחבורה הציבורית, ההרגשה של המתנה ארוכה לאוטובוס בקור ובחושך אינה זרה לי. הדו"ח רק מאשש את מה שהיה ידוע קודם: התחבורה הציבורית ממשיכה להיות לא אטרקטיבית, בדגש על שעות הערב, והשיפור הקוסמטי שבוצע במסגרת הרפורמה לא יכול לכסות על זה".

הרפורמה בתחבורה הציבורית - שיפור קל בלבד. TheMarker
הרפורמה בתחבורה הציבורית - שיפור קל בלבד/TheMarker

מסתמן כי הפעימות הבאות, שתוכננו לאזור פתח תקווה ובקעת אונו וראשון לציון, לא יתקיימו בזמן הקרוב. השינויים הבאים בתחבורה הציבורית בגוש דן יהיו בשלב המתקדם יותר של העבודות לאורך תוואי הקו האדום של הרכבת הקלה, שעשוי לפגוע בתנועה ברחובות אבן גבירול וז'בוטינסקי וצירים מרכזיים נוספים. בכוונת נת"ע, החברה הממשלתית האמונה על הפרויקט, להפעיל קו BRT (אוטובוס מהיר על נתיב בלעדי) בתוואי הקו האדום, והדבר יצריך שינויים נוספים בתחבורה הציבורית.

ממשרד התחבורה נמסר כי "הרפורמה בתחבורה הציבורית הביאה לשיפור משמעותי ברמת השירות, הכולל בין השאר מערכת קווים חדשה ומשופרת, תדירות גבוהה יותר של קווי שירות ותעריפים זולים במיוחד, הכוללים הנחה של עשרות אחוזים ומאפשרים לנסוע בכל גוש דן במשך 90 דקות במחיר של נסיעה בודדת.

"הרפורמה נועדה להגדיל את מספר המשתמשים בתחבורה הציבורית, שפחת והלך עם השנים, והגיע עם תחילת יישום הרפורמה לכ-17% בלבד במטרופולין תל אביב. מתחילת הרפורמה נוספו יותר מ-100 אוטובוסים בגוש דן, שהגדילו בצורה משמעותית את תדירויות הקווים. ניתוח ספירות הנוסעים טרם הושלם, אולם המגמות העולות מהספירות מצביעות חד משמעית כי הרפורמה הביאה לבלימת מגמת הירידה, לראשונה מזה 20 שנה, ולעלייה במספר הנוסעים בכל קווי הרפורמה. חשוב לציין כי למרות הקשיים שהיו בתחילת הרפורמה, רשת הקווים בגוש דן פועלת במלואה ובהצלחה רבה. 12 קווי המזלג המרכזיים מסיעים יותר מ-50% מהנוסעים, ומהווים מערך הסעת המונים ישיר ויעיל יותר מהקווים שפעלו טרם הרפורמה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully