וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה צריך זכיין לדעת לפני שהוא חותם על ההסכם?

עו"ד נעמה זר-כבוד

11.12.2013 / 16:38

ההצלחה של קופיקס גורמת לרצון להצטרף אליה ולפתוח סניף בזכיינות. עו"ד נעמה זר כבוד מסבירה מה צריך לדעת לפני שממהרים לחתום

ההצלחה המסחררת של רשת בתי הקפה קופיקס, מעודדת זכיינים רבים "לרכב על גל ההצלחה" ולהקים במהירות סניף של הרשת, במטרה לגזור קופון שמן. אך כמו שנהוג לומר – לעיתים המהירות היא מהשטן, ומומלץ לשים לב היטב לאותיות הקטנות בהסכם עם הרשת המזכה, בטרם החתימה על הזיכיון.

יש מספר כללי אצבע להתנהלות עסקית נכונה, מול רשת מזכה דוגמת קופיקס:

1. זכיינים? אל תמהרו לחתום - אל תנסו לקצר את "תקופת החיזורים", אל תיכנעו ללחצים של הרשת המזכה שתמיד "יש לה מועמדים אחרים ובעוד חצי שעה הם סוגרים עסקה עם מישהו אחר". זכרו שאחרי "ההזדמנות האחרונה" תמיד תבוא הזדמנות אחרת, לעיתים אף טובה יותר.

2. רשתות מזכות? אל תמהרו להחתים – ערכו לזכיינים המיועדים מבחנים. בארה"ב לבעיות האמורות ניתן פתרון, אם כי חלקי בלבד, בתקנות הפדראליות המחייבות את המזכה למסור מידע על עצמו, על הרשת ועל תנאי הזיכיון. כמו כן, נקבע כי הזכיין הפוטנציאלי זכאי לפחות לעשרה ימים כדי לעיין במסמכים טרם חתימת הסכם הזכיינות.

3. הכירו את יחסי הכוחות (גם בזווית המשפטית) – ישנה תפיסה המשפטית לפיה זיכיון אינו מקנה לזכיינים ו/או למפיצים מעמד של בעלי זכות קניין של ממש בזיכיון, אלא זכותם נחשבת לזכות חוזית בלבד. בעקבות כך נוצרה תופעה, לפיה זכיינים לא זוכים לסעד של אכיפת זכותם מביהמ"ש, גם במקרים של ביטול חד צדדי של הסכם הזיכיון בידי המזכה, אף אם הביטול נעשה שלא כדין ובניגוד להוראות החוזה, במקרים אלו, בד"כ מופנה הזכיין לבקש סעד של פיצוי מסוים בגין נזקיו ותו לא. רבות נשענת הכרעה שכזו, על הנימוק לפיו, נפגעו "יחסי האמון המיוחדים" השוררים בין המזכה והזכיין, באופן השולל אכיפה של המשך היחסים המסחריים בין הצדדים.

4. הסכם זיכיון, ועוד פעם הסכם זיכיון – זהו המסמך המשפטי העיקרי ולמעשה כמעט היחיד ביחסים בין רשת מזכה לזכיין. ככל שההסכם מפורט יותר וככל שמסדיר ענייני ניהול יומיומיים באופן מפורש, כך ההסכם ינטרל את המתחים העתידיים ויצמצם "נקודות חיכוך" שעלולות להתעורר בין הצדדים במהלך העבודה המשותפת. כך, לדוגמה, עלולות להיווצר בעיות משפטיות על רקע טענות זכיינים בדבר הטעיה בכל הקשור לרווחים הצפויים ו/או התנגדות של הזכיינים לרכישת המוצרים מן המזכה. תיתכנה גם בעיות משפטיות בהליך שמטרתו להיפטר מזכיין שתפקודו לקוי ופוגע במותג.

מהם התנאים הבסיסיים ביותר אשר יש לכלול בהסכם:

1. זכויותיו והתחייבויותיו של המזכה (לדוגמא: מתן רשות להשתמש בשם מסחרי, התחייבות למתן בלעדיות באזור מסוים, התחייבות לספק סחורה איכותית, התחייבות למתן יעוץ ניהולי שוטף, התחייבות לשמור על האינטרסים הלגיטימיים של הזכיין מול צדדים שלישיים. מנגד, זכותו העיקרית הינה להכתיב את המדיניות הכללית).

2. זכויותיו והתחייבויותיו של הזכיין (לדוגמא: התחייבות לנהל את העסק על פי נהלי המזכה, התחייבות לעשות כמיטב יכולתו לקידום הרשת וכד'. מנגד, מוקנית לו הזכות ליהנות ממוניטין המזכה).

3. המוצרים ו/או השירותים נשוא הזכיינות.

4. האזור הגיאוגרפי בו מובטחת בלעדיות הזכיין; חשוב להגדיר באופן מדוייק שאינו ניתן לפרשנות. כמו כן יש לבצע בדיקת היתכנות ולבדוק מתחרים באיזור.

5. תנאי התשלום של הזכיין למזכה (דמי זכיון, תמלוגים חודשיים, קרן פרסום, צורת ההתחשבנות- שוטף +...).

6. תקופת ההסכם- בלתי מוגבל בזמן, מוגבל בזמן עם תנאי המשך.

7. תנאים להמשך ההתקשרות ותנאים להפסקת ההתקשרות והחזר מיידי של רכוש מוחשי ובלתי מוחשי, בעקבות הפסקת ההתקשרות.

8 תנאים להעברת הזכויות לצד ג'.

9. תנאי שימוש בסימן המסחר (לדוגמא: מתן זכות למזכה לשנות או להחליף את סימן המסחר).

10. הגנות על הקניין האינטלקטואלי של המזכה (לדוגמא: שימוש באתר האינטרנט, פרסום טלפון להזמנות- למשל, ברשתות מסוימות – קיים מרכז הזמנות אחד שמפזר את ההזמנות לפי אזורים לזכיינים שעה שלזכיינים אין טלפון ישיר להזמנות. בדרך זו הרשתות מבצעות, בין היתר, בקרה על כמות הזמנות).

11. תנאים בהם יהיו רשאים הצדדים לבטל את ההסכם

12. מתן זכות להשתמש בסימן המסחר של המזכה במקרה שהמזכה פושט רגל.

13. הסכם השכירות בנכס בו מוקם הסניף – יש יתרונות וחסרונות להתקשרות ישירה מול המשכיר

14. חשוב מאד – לא להכנע ללוחות זמנים דחוקים ולהתייעץ עם עו"ד המתמחה בתחום הזכיינות בטרם החתימה על ההסכם.

עו"ד נעמה זר-כבוד, שותפה בכירה במשרד גדעון פישר ושות'

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully