וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עיסקת WAZE - עוד מוקדם לאקזיט

ד"ר גיל אבנימלך

3.1.2013 / 15:14

למרות הפיתוי הגדול לוייז עוד פוטנציאל להפוך לענקית טכנולוגיה בפני עצמה. ד"ר גיל אבנימלך קורא ליזמים לא להתפתות לאקזיט מהיר ולנסות להפוך לצ'ק פוינט הבאה

קשה מאוד לסרב לצ'ק של 500 מיליון דולר בעיקר כאשר יש לך משקיעים שחייבים לממש את השקעתם בטווח זמן מוגדר (קרנות הון סיכון). עם זאת, אני מאוד מקווה שווייז, אחת מחברות הטכנולוגיה המרגשות בישראל, תוותר לעת עתה על הריפוד הנאה לכיסי היזמים והמשקיעים ותסרב בנימוס להצעתה של ענקית הטכנולוגיה אפל.

שימוש יומיומי

העסקה הנרקמת לרכישת מיזם אפליקציית הניווט החברתית הישראלית – וייז, מסוקרת בהרחבה ובהתרגשות על ידי התקשורת הממוסדת ומככבת בבלוגים וברשתות החברתיות. יש לכך סיבה טובה. שירותים מבוססי מיקום הם הדבר החם בעולם התקשורת. ההכנסות משירותים מבוססי מיקום בעולם היו בשנת 2012 מעל 4 מיליארד דולר והתחזיות השונות צופות שעד 2015 ההכנסות משירותים מבוססי מיקום יגיעו לכ-10 מיליארד דולר. אפליקציית ניווט חברתית הינה הפלטפורמה המושלמת למימוש פוטנציאל זה. וייז יושבת בעמדה הטובה ביותר לממש את הפוטנציאל האדיר של שירותים מבוססי מיקום. אפליקציית הניווט היא רק תחילת הדרך ופלטפורמה שניתן להרחיבה ולהגדילה.

בוייז אנחנו משתמשים ביום יום, האפליקציה יודעת בדיוק היכן אנחנו נמצאים ומה היעד שלנו ומתי נגיע לשם, ולכן היא נמצאת במיקום אסטרטגי למימוש חלק משמעותי מפוטנציאל ההכנסות של שוק השירותים מבוססי מיקום. הדרכים למימוש הפוטנציאל רבות ומגוונות החל מפלטפורמת הפרסום מבוסס מיקום שוייז השיקה לפני כחודש, דרך פרסום מבוסס מיקום לנקודות היעד המוגדרות שלנו (הבית, מקום העבודה, מוסד הלימודים וכדומה) ועד פרסום מבוסס מיקום המשולב עם התממשקות לתוכנות כגון יומן אלקטרוני ו- To Do List (אם וייז תזהה שאתה אמור לקנות מוצר מסוים ונמצא במרחק של מספר דקות מחנות שמוכרת מוצר זה ולפי היומן יש לך חלון של שעה עד הפגישה הבאה היא תוכל לידע אותך בכך).

השמועות על עסקה זו, כמו בסיפורי הצלחה אחרים בתחום, תמיד מזינים את תחושת הגאווה הלאומית. מצד שני זה תמיד מתקבל אצלי ברגשות מעורבים. לפני כשבוע פרסם מייקל אייזנברג, שותף מנהל בקרן ההון-סיכון Benchmark Capital, פוסט מצוין בבלוג NewsGeek, בו הוא טוען שהסיפור הגדול של ההיי-טק הישראלי בשנת 2012 הם הסטארטאפים המוצלחים שלא נמכרו ושמנסים להפוך לצ'ק פוינט הבאה ולאו דווקא הסטארטאפים שעשו אקזיטים מרשימים. אני מסכים עם מייקל לחלוטין וחושב שוייז צריכה להיות אחת מחברות אלו גם בשנת 2013.

אני בהחלט אשמח אם וייז תאזור אומץ ותנסה להפוך לענקית טכנולוגית בפני עצמה ולא רק לאקזיט מדהים. השאלה שהבעלים צריכים לשאול את עצמם היא – האם זו הצעה חריגה שלא יקבלו דומה לה בהמשך הדרך, או שהיא רק אבן דרך וסימן להצלחתם שרק התחילה להתממש. וייז אולי יכולה להפוך את הצעת הרכישה מאפל להסכם שיתוף פעולה רחב שיגדיל את שוווי החברה ויאיץ את התקדמותה. אבל האקזיט מוקדם מדי לחברה מצליחה כזו.

בכל מקרה, אני מוריד את הכובע בפני, אהוד שבתאי, אמיר שנער ואורי לוין, שלושת היזמים המדהימים של וייז, נועם ברדין מנכ"ל וייז ושאר מנהלי ועובדי וייז, שהקימו כאן את אחד המיזמים המרגשים ביותר שפיתח מוצר מדהים לצורך אמיתי, נקטו באסטרטגיה חכמה ושמרו על חן נעורים לאורך כל הדרך. אני אמשיך ללמד בשיעורי את האירוע המרתק של וייז.

ד"ר גיל אבנימלך ראש מרכז היזמות ומרצה בכיר בקריה האקדמית אונו. מחקריו עוסקים בפיתוח יזמות וחדשנות, מימון יזמות והתפתחות תעשיית ההייי-טק בישראל.

  • עוד באותו נושא:
  • waze

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully