וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

וול סטריט: המסחר נסגר בירידות שערים

עומרי כהן

30.6.2007 / 0:21

מחצית שנה חיובית סוכמה הערב בוול סטריט. עם זאת, יום הפכפך שנפתח בעליות, נחתם בירידות בעקבות זינוק במחירי הנפט

בוול סטריט סיכמו אומנם הערב מחצית ראשונה חיובית של 2007 עם עלייה של 6% במדד S&P 500, אולם ירידה של 1.8% ביוני גילחה כמעט רבע מעליית המדד העיקרי לבחינת ביצועי שוק המניות האמריקאי. יום המסחר האחרון של יוני נפתח אומנם בעליות שערים בתגובה להאטה בקצב האינפלציה, אולם זינוק של 1.6% במחיר הנפט הגולמי הלחיץ את המשקיעים והמדדים חתמו את היום בירידות.

מדד נאסד"ק ירד ב-0.2% ל-2,603 נקודות אבל עלה בשבוע כולו ב-0.6%. מדד דאו ג'ונס איבד 0.1% ל-13,408 נקודות אך רשם עלייה שבועית של 0.4%. מדד S&P 500 נחלש ב-0.2% ל-1,503 נקודות אולם שמר על יציבות בסיכום שבועי. בסיכום חצי שנתי עלה נאסד"ק ב-7.8% ודאו ג'ונס הוסיף 7.6%. בשוק הסולידי, ירדה הערב התשואה על האג"ח הממשלתיות ל-10 שנים ב-0.085% ל-5.033% בשל נתוני האינפלציה החיוביים והירידה במפלס החששות מפני העלאת ריבית בארה"ב.

בשוק האנרגיה עלה מחירה של חבית נפט גולמי ב-1.11 דולר ל-70.68 דולר לחבית - שיא של יותר מתשעה חודשים - בשל חששות ממחסור בנפט במהלך חופשת הקיץ. תקופת הקיץ, בה יוצאות המשפחות לחופשות ולטיולים, מתאפיינת בארה"ב בגידול בביקוש לבנזין.

עוד לפני הפתיחה הגיעו חדשות טובות מהגזרה המקרו כלכלית. ההכנסה הפרטית של אזרחי ארה"ב, שירדה ב-0.2% חזרה ועלתה ב-0.4% במאי. בהשוואה למאי אשתקד, רשמה ההכנסה הפרטית עלייה שנתית של 6.1%. נתוני ההוצאה הפרטית המשיכו להיות חזקים והצביעו על עלייה של 0.5% במאי. מדובר בעלייה זהה לזו שנרשמה באפריל.

מדד הליבה של האינפלציה, המחושבת מנתוני הצריכה הפרטית (PCE), רשם בחודש שעבר עלייה קלה ובהתאם לציפיות של 0.1%. במונחים שנתיים עלה מדד הליבה ב-1.9% - ברף העליון של טווח היעד הרצוי לאינפלציה על פי הבנק הפדרלי המרכזי.

לאחר הפתיחה, דווח גם על האטה קלה מהצפוי בקצב ההתרחבות של המגזר היצרני באיזור המערב התיכון של ארה"ב. מדד מנהלי הרכש של איזור שיקגו ירד ביוני ב-1.5 נקודות ל-60.2 נקודות לעומת תחזית ממוצעת בשוק לירידה של 4.2 נקודות.

שוק הנדל"ן סיפק גם הוא חדשות חיוביות. הוצאות הבנייה זינקו במאי ב-0.9% בהמשך לעלייה של 0.1% באפריל. מדד אמון הצרכנים של אוניברסיטת מישיגן עלה במחצית השניה של יוני ב-1.3 נקודות לרמה של 85.3 נקודות והצביע על שיפור מסוים באמון שרוכשים אזרחי ארה"ב למצבם הכלכלי.

אתמול שמרו מדדי המניות על יציבות לאחר שהבנק הפדרלי החליט כמצופה שלא לשנות את גובה הריבית קצרת הטווח בארה"ב. בתחילת ההודעה לתקשורת, כתבה ועדת השוק הפתוח הפדרלית, כי החליטה להשאיר את הריבית הפדרלית ללא שינוי ברמה של 5.25%. בפסקה הנוגעת לצמיחה הכלכלית בארה"ב, נכתב כי "נראה שצמיחת הכלכלה התמתנה במחצית הראשונה של שנה זו, למרות התיקון המתמשך במגזר הדיור. מתקבל על הדעת שהכלכלה תמשיך להתרחב בקצב מתון לאורך הרבעונים הבאים".

ואילו בפסקה הנוגעת לאינפלציה, ציינה הוועדה כי, "נתוני ליבת האינפלציה השתפרו מעט בחודשים האחרונים. עם זאת, התמתנות מתמשכת בלחצים האינפלציוניים טרם הוכחה באופן משכנע. יותר מכך, לרמה הגבוהה של ניצול המקורות יש את היכולת לתמוך בלחצים אלו".

בפסקה הסיכום נאמר כי "בנסיבות אלו, החששות העיקריים הנוגעים למדיניות הוועדה הם שהאינפלציה תתקשה להתמתן כמצופה. התאמות עתידיות במדיניות יהיו תלויות בהתפתחות התחזית, הן באשר לאינפלציה והן באשר לצמיחת הכלכלה, כפי שירמז מהמידע הבא שיפורסם".

כך שהוועדה רואה את הכלכלה האמריקאית ממשיכה לצמוח, אולם החשש מהתחזקות האינפלציה תמנע כנראה ממנה מלהתחיל בקרוב בהפחתה של הריבית בארה"ב. כמו כן, לאחר צמיחה כלכלית איטית בקצב שנתי של 0.7% בלבד ברבעון הראשון של 2007, מציינת בעצם הוועדה כי הצמיחה הנמוכה נמשכה גם ברבעון השני, ואינה מדבר לפי שעה על האצה בהמשך 2007, כפי שהוזכר בעבר. דברים אלו הותירו כנראה את המשקיעים מעט מבולבלים.

את מרכז הבמה התקשורתית בארה"ב תופסת השקת ה-iPhone, מכשיר הטלפון הסלולרי החדש מתוצרת אפל, אשר מכירותיו יחלו היום. ה-iPhone, אשר משלב את תכונות נגן המדיה אייפוד עם מכשיר טלפון סלולרי בעל מסך נגיעה רחב, יימכר בחנויות במחיר של 500 דולר ליחידה. אפל צופה מכירות חזקות של המכשיר בימים הקרובים ואף העריכה כי היא עשויה שלא לעמוד בהיקף הביקושים. מניית אפל עלתה ב-1.2% ל-122 דולר והשלימה זינוק של 44% מתחילת השנה.

אצל הישראליות מרכזות בחודשיים האחרונים סרגון, אלווריון וגיוון אימג’ינג עניין. סרגון זינקה אמש ב-14% במחזור חריג של יותר מ-2 מיליון מניות בתגובה להמלצת "קנייה" מבית ההשקעות FTN מידווסט האמריקאי עם מחיר יעד גבוה של 14 דולר. מתחילת השנה, רשמה המניה קפיצה מטורפת של כ-110%.

בעקבות הזינוק החד, חתך בית ההשקעות פריס בייקר ווטס את המלצת ההשקעה שלו למניית סרגון מ"קנייה" ל"נייטרלי". בתגובה, ירדה המניה ב-0.7% ל-11.4 דולר.

אלווריון הוסיפה 2.8% ל-9.33 דולרים לאחר שהשלימה אתמול קפיצה של 50% בשנה. אתמול פורסם כי אלווריון מתמודדת על חוזה בהיקף גדול - של מאות מיליוני דולרים אוסטרלים - באוסטרליה. ג'ייסון הורלי, אחד מבכירי קונסורציום התקשורת האוסטרלי OPEL, ציין בראיון לאתר האינטרנט Australian IT, כי אלווריון מתמודדת במכרז לאספקת ציוד WiMAX מול שתיים מהיצרניות הגדולות בעולם בתחום ציוד התקשורת האלחוטי - נורטל הקנדית ונוקיה סימנס נטוורקס (NSN) הפינית-גרמנית.

גיוון אימג'ינג עלתה בעוד 0.5% ל-31.4 דולר והשלימה זינוק תלת-יומי של כ-18% בתגובה לקבלת כיסוי ביטוחי של האבחון בקפסולה ביפאן. ב-CIBC העריכו, כי קבלת הכיסוי צפויה להשפיע לטובה על תוצאות החברה עוד השנה ולהביא לצמיחה גבוהה מהתחזית שלהם לרווח של 37 סנט למניה ב-2007.

יצרנית כרטיסי המעקף לשרתים ברשתות נתונים, סיליקום, טיפסה אמש ב-7.9% לאחר שבית ההשקעות WR המברכט החל לסקר את פעילות החברה עם המלצת "קנייה" למניה. היום ירדה סיליקום ב-0.1% ל-20.1 דולר.

בית ההשקעות קוואן את קומפאני החל לסקר את מניית אומריקס בהמלצת "תשואת יתר" והמניה הגיבה בזינוק של 6.6% ל-31.5 דולר. בחודשיים האחרונים איבדה אומריקס 25% מערכה בתגובה לאכזבה בשוק מתחזיות החברה ל-2007.

טבע עלתה ב-0.5% ל-41.3 דולר לאחר שהחברה קיבלה מה-FDA אישור סופי לשווק בארה"ב גירסה גנרית לטבליות Norvasc של פייזר, המיועדות לטיפול ביתר לחץ דם, באנגינה (דלקת שקדים) כרונית ובאנגינה וזו-ספסטית, הקשורה לכיווץ חד של כלי דם. על-פי נתוני IMS, הסתכמו מכירות התרופה המקורית בארה"ב, בשנה שבין תחילת אפריל 2006 לסוף מארס 2006, בכ-2.8 מיליארד דולר.

אסיפת בעלי המניות של טריון, אישרה את מכירת החברה לענקית ציוד התקשרות מוטורולה לפי מחיר של 1.8 דולר למניה. בעקבות האישור, צפויה האישור צפיות שתי החברות להשלים את העסקה במהלך הרבעון השלישי של 2007, שיתחיל בשבוע הבא. המניה עלתה ב-1.2% ל-1.76 דולר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully