וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טיפים לרישום פטנט

טלי חרותי-סובר

22.7.2007 / 4:00

ראשכם עובד שעות נוספות? עליתם על רעיון שאף אחד עוד לא חשב עליו? או לפחות כך נדמה? זה הזמן לרשום. שלא תגידו לא אמרנו

יזמים רבים היו רוצים לנסות לרשום את רעיונותיהם כפטנט, אבל ממש לא יודעים מאיפה להתחיל. זה הזמן לנפץ כמה מיתוסים וללמוד את הטריקים הקטנים שמאחורי העניין. ישראל טוויטו, מנכ"ל חברת ניוטון שנותנת שירות חיפוש פטנטים ומסייעת ברישומם, נחלץ לענות על כמה שאלות חשובות.




.

איך מתחילים?

טוויטו: "השלב הראשון הינו ביצוע חיפוש עצמאי להמצאה החדשה. חפשו את המוצר באינטרנט. רוב הסיכויים שתגלו שכבר קיים יצרן זריז שחשב על זה לפניכם. הימנעו מלהתאהב בהמצאתכם - לרעיון שלכם, מבריק ככל שיהיה, יש סיכוי גבוה ליפול בשלב זה. יזמים המאוהבים בהמצאתם נוטים לבצע בדיקה שטחית מדי".

באילו אתרי אינטרנט היית ממליץ להתמקד בתהליך החיפוש?

"מאגרי פטנטים חופשיים. באתר שלנו (www.new-tone.co.il) ניתן להוריד בחינם סרגל כלים ייחודי, הפותח בפני היזם מגוון של סוגי אינטרנט מתאימים. בנוסף אפשר לגלוש בגוגל פטנטים www.google.com/patents שמאפשר לחפש בכל הפטנטים האמריקאיים שאושרו. משתמשים מתקדמים יותר יכולים להיעזר במאגר הפטנטים האירופי, הכולל פטנטים של יותר משבעים מדינות".

מהו השלב הבא?

"השלב השני הינו הזמנת דו"ח חיפוש פטנטים מגורם מקצועי. דו"ח כזה יהווה אינדיקציה עבור המשקיע לסיכויי ההצלחה של בקשת הפטנט להתקבל, ויעלה בין אפס שקלים ל-2000 דולר. תלוי בתנאי חברה המבצעת".

מה חשוב שדו"ח פטנטים כזה יכלול?

"רישום מפורט של פטנטים דומים, ולעתים גם פטנטים זהים".

אם הוכח שהרעיון חדש, מהו השלב הבא?

"הגשת בקשת פטנט זמנית (פרוביז'ונל) בארה"ב. זהו הליך שנועד לאפשר לממציאים מכל העולם לשמור לעצמם למשך שנה את תאריך ההגשה בדרך מהירה, זולה ופשוטה יחסית. הפטנט הזמני לא עובר בחינה, אינו מקנה זכויות ואינו מפורסם במשך השנה, אלא רק שומר את התאריך. באמצעות מסמך ההגשה יכול הממציא לבדוק במשך שנה אם הוא מצליח להשיג ממשקיעים או מקרנות את המימון הדרוש להגשת הבקשה הרגילה".

יתרון שני: אם הוגשה בקשת פטנט נוספת על ידי ממציא אחר, יאושר הפטנט של מגיש הבקשה הזמנית.

יתרון שלישי: הגשת בקשה מעניקה לממציא את הזכות לציין כי ההמצאה נמצאת בסטטוס של פטנט הממתין לבחינה - Patent Pending. סטאטוס זה מהווה אמצעי הרתעה למתחרים.

עלות אגרת הרישום 100 דולר והממציא יכול לרשום אותה בעצמו. כדי לתת תוקף לזכויותיו, חייב הממציא, בתוך שנה, להגיש בקשת פטנט רגילה שאליה ייוחס תאריך ההגשה של הפטנט הזמני.

לאחר הגשת פטנט זמני מקבל הממציא מסמך, המהווה אישור הגשה והינו מסמך סחיר ובעל שווי ממשי. חברה המעוניינת לקנות את הזכויות על ההמצאה, תשלם בעבור העברת הבעלות ותטפל בעצמה ברישום הפטנט הרגיל ובתחזוקו.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית

כיצד מגישים פטנט זמני?

מכינים מסמך שכותרתו "Invention Specification", הכולל תיאור מפורט של ההמצאה. על התיאור להיות מדויק, כך שבעל מקצוע יוכל להבין את הרעיון. בנוסף, ניתן להכין דפי תרשימים תחת הכותרת "Drawing/s", שיכללו פירוט וביאור של מרכיבי ההמצאה.

הצעד הבא: הורדת שני טפסים מאתר רשות הפטנטים האמריקאית, בכתובת www.uspto.gov/web/forms, טופס הגשת הבקשה (sb0016) וטופס לתשלום בכרטיס אשראי (2038). לממציאים פרטיים חשוב להצהיר במקומות המתאימים בטפסים על "Small Entity", הצהרה שמאפשרת להוזיל את עלות הבקשה לחצי מהעלות הרשמית (100 דולר במקום 200 דולר). לאחר מילוי הטפסים יש לאגד את המסמכים במעטפת דיוור ישיר של אחד מן הספקים האמריקאים, DHL או UPS. חשוב מאוד לרשום את מספר המשלוח על גבי טופס הגשת הבקשה במקום המתאים. כל שנותר הוא לחכות כשבועיים עד שלושה לקבלת המסמך המאשר את תאריך ההגשה ואת מספר הפרוביז'נל.

האם רישום הפטנט כזמני הינו הפתרון האידיאלי לכל ממציא פרטי דל בתקציב? הליך הגשת פטנט זמני בארה"ב יכול להיות אולי הצעד המהיר והזול ביותר שיכול ממציא פרטי לעשות לבדו כדי לשמור לעצמו זכות ראשונים, אולם עם זאת נכון ייעשה אם יפנה לעורכי פטנטים לניסוחים של בקשות פטנט, גם אם הן זמניות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully