וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הדלק יקר? הצחקתם את הנהג הישראלי

אבי בר-אלי

26.6.2008 / 7:21

מחירי הדלק הגואים לא מרתיעים את הנהג הישראלי: השימוש בבנזין עלה ב-9% ברבעון הראשון השנה. מנגד, בחברות כבר מפטרים

בארה"ב כבר הצביע קהל הצרכנים ברגליו, וצימצם את היקפי התדלוק שלו בתחנות. זאת, מן הסתם, משום שיעור המיסוי המזערי הגורר זינוק חד במחיר הדלק עם ייקור הנפט.

בישראל נרשם דווקא גידול של 9% בצריכת בנזין 95 אוקטן בינואר-אפריל 2008 ושל 2% בצריכת הסולר לתחבורה, לעומת התקופה המקבילה אשתקד. אותו אחוז גידול בדיוק כפי שנרשם בין 2006 ל-2007.

מצד שני, לא בטוח שמשבר הדלק טרם נותן אותותיו במשק הישראלי. היקף הדלק הנרכש אמנם גדל, אך אינו מעיד בהכרח על כמות הדלק הנצרכת לכלי רכב בודד. 2007 שברה את שיא יבוא המכוניות, כאשר רשמה זינוק של 28% במסירות כלי רכב לכ-190 אלף כלי רכב חדשים. במאי אמנם ניכרו לראשונה סימני האטה ביבוא כלי רכב (12.5%-), אך מתחילת 2008 נרשמה עלייה של 34.2% במספר כלי הרכב החדשים העולים על כבישי המדינה. בהנחה שמספר כלי הרכב הנגרעים מדי שנה הוא כ-10% ממספר כלי הרכב הנוספים, הרי שצריכת הדלק פר רכב פחתה. בהתחשב בשיעור הליסינג הגבוה מטעם מקומות העבודה - הרי שמגמה זו עשויה להיות חדה יותר, אם כי עוד מוקדם לחזות ברשמיה המובהקים.

כך או כך, בחברות הדלק הקמעוניות מביטים בדאגה במתרחש מעבר לים וצופים האטה מסוימת במכירות הדלק לרכב. זאת, בעיקר אם תתפתח מגמה להגבלת צריכת הדלק ברכבי הליסינג. בינתיים, מודים בחברות על ייסוף השקל שמנע זינוק גדול יותר במחירי הדלק, וסומכים ידיהם על תאוות הרכב הפרטי הבלתי מרוסנת של הציבור הישראלי, ובה בעת ממהרים לפתח בקצב מואץ מקורות הכנסה אחרים, דוגמת הגברת המכירות בחנויות הנוחות וגיוון תמהיל המתחמים הקמעוניים בשטח תחנות התדלוק.

"ניאלץ לפטר עובדים"

מי שכן התחילו כבר להדק את החגורה בגלל מחירי הדלק, הן החברות המסחריות: "התייקרות הדלק משפיעה במידה עצומה על התנהלותנו והיא תחייב אותנו לפטר עובדים ולהרע את תנאי העבודה", אומר גדעון גלעדי, מנכ"ל יצרנית האספלט מחצבות כפר גלעדי, שבה מועסקים 150 עובדים.

לדברי גלעדי, הנהלת המחצבות החליטה להעלות את מחירי המוצרים פעם בחודש בצמוד למחירי הדלק בישראל, ואולם השפעת התייקרות הדלק מגיעה גם למערכת יחסי העבודה בחברה. "לפני גל ההתייקרות של הדלק פיטרנו עשרות עובדים וסברנו כי בכך סיימנו את ההליך, אך עתה נצטרך לקבל החלטות חדשות, כואבות".

גלעדי הוסיף כי החברה תעביר חלק ניכר מהייצור לשעות הלילה, מכיוון שבשעות אלה עלות הצריכה נמוכה יותר. לדבריו, יש לכך השפעה על תנאי העבודה של העובדים, שחלקם יידרשו לעבוד בלילות, בשעות לא נוחות.

עודד טירה, נשיא פניציה אמריקה-ישראל, אומר: "האנרגיה מוציאה מאתנו את האנרגיה", ולפיכך פיטרה באחרונה יצרנית הזכוכית הגדולה בישראל קבוצה ראשונה של 16 עובדים, "וזה כנראה לא יהיה סוף ההליך".

מבקשים מהעובדים לנסוע יחד

"עליית מחירי הדלק משפיעה בצורה ישירה על החברה ובאה לידי ביטוי, בין היתר, בעלייה בעלויות האחזקה של רכבי החברה", אומר איתמר שמעוני, מנכ"ל אתרים, חברה המנהלת נכסים מסחריים בתל אביב. "בנוסף, ברשות החברה כמה תחנות דלק בגוש דן, ועלייה במחירי הדלק מורידה את רמת ההכנסות של התחנות ואיתה את הכנסות החברה. כדי לצמצם עלויות במקרים של נסיעות עבודה מחוץ לגוש דן, ההוראה שלי בחודשים האחרונים היא כי האנשים ייסעו יחד, ברכב משותף וכך מצמצמים את עלות הדלק".

גם במרכז הרפואי ע"ש שהם בפרדס חנה, שבו עובדים כ-700 עובדים, החליטו כבר לפני כשנה להקים מערך הסעות אשר ייקח את העובדים במרוכז ויחזירם בסיום העבודה. "מרבית העובדים מתגוררים בסמוך למרכז", אומר ד"ר יהושע בן ישראל, מנהל המרכז הרפואי. "הם מגיעים וחוזרים בהסעות - כך אנחנו חוסכים את הוצאות הדלק, מצמצמים את השפעות ההרסניות של נסיעה ברכב ואף תורמים לגיבוש העובדים. אין תמריץ מיוחד לאנשים המגיעים בתחבורה ציבורית או בהסעות, אבל בכל מקרה הם מקבלים הוצאות נסיעה".

"שינויים המתרחשים במשק הישראלי משפיעים על כל תחומי הפעילות של החברה", אומר אבי בוסקילה, מנכ"ל שראל, האמונה על רכש התרופות והציוד הרפואי עבור בתי החולים הממשלתיים. "כיום, במקום שכל אחד ייסע לבדו ברכב נפרד לפגישות, אנו משתדלים לנסוע יחד. בנוסף, התחלנו לספק למחלקות הרכש של בתי החולים, מערכת סחר אלקטרונית המאפשרת תכנון הזמנות תרופות. כך אנו מרכזים הזמנות ונמנעים מנסיעות מיותרות".

והנה עוד פתרון לשעת משבר: בקבוצת מקאן אריקסון הודיעו באחרונה על יוזמה שנועדה לעודד את השמירה על איכות הסביבה ולחסוך בדלק, ולתמרץ את העובדים שיגיעו לעבודה באופניים: כל עובד זכאי לקבל 15 שקל עבור כל יום שבו הגיע לעבודה עם אופניים.

  • עוד באותו נושא:
  • דלק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully