וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היום שאחרי: הנדל"ן צנח ב-14%, המעו"ף איבד 3.5%

רותם סלע

22.9.2008 / 17:47

אחרי העליות חדות מאמש, בתגובה לתוכנית החירום האמריקאית, חזרו המדדים בת”א לרדת. ת”א 100 נפל ב-4.4%, הבנקים צנח ב-5.1%

המסחר בבורסה התל אביבית נסגר בירידות שערים חדות. מדד המעו"ף ירד בסיכום יום המסחר ב-3.5% ל-881 נקודות, ומדד הבנקים, שטיפס אתמול ב-18.5%, איבד כ-5.1% מערכו. מדד תל אביב 100 ירד ב-4.4% ושבר את מחסום ה-800 כשהגיע ל-799 נקודות.

להערכת פעילים בשוק ההון, כיוונו של השוק הישראלי ממשיך להיקבע על ידי תגובת השווקים העולמיים וההתפתחויות הנוגעות לתוכנית החירום של הממשל האמריקאי. אתמול הגיבו השווקים בעליות שערים חדות במיוחד על רקע הגשת תוכנית ההצלה האמריקאית לקונגרס - תוכנית הכוללת מנדט לרכישת נכסים פיננסיים בעייתיים בכ-700 מיליארד דולר על ידי האוצר האמריקאי.

לדעת רועי לאופר, מנהל חדר המסחר באקסלנס-נשואה, עליות השערים החדות של יום האתמול אינן מרגיעות: "דבר בסיסי אחד ברור לכולם בשוק ההון, תנודות חריפות הן לא דבר טוב. ירידות חדות מלוות בדרך כלל בפאניקה כשעליות הן מדודות יותר, מה שארע אתמול הוא למעשה "פאניקה" של עליות שמצביעה על כך ששוק ההון לא יכול עדיין לכמת את כל ההתרחשויות".

בארה"ב נמשך הוויכוח על התוכנית כשגורמים דמוקרטיים ובראשם הסנאטור ברק אובמה מבקשים להוסיף לתוכנית החירום גם הזרמת כספים למשקי הבית בגובה של 50 מיליארד דולר וכן הגשת סיוע לתעשיית הרכב המקרטעת. הנרי פולסון, שר האוצר האמריקאי, הביע אתמול בראיון ל-ABC התנגדות לרעיונות אלו וקרא לאשר את התוכנית בהקדם הנדרש. "העזרה הגדולה ביותר שאנו יכולים לתת כיום לציבור האמריקאי היא לייצב את המערכת הפיננסית", אמר פולסון.

שינוי דרמטי נוסף מהבוקר הוא השינוי שנעשה במעמדן של גולדמן סאקס ומורגן סטנלי, שני בתי ההשקעות הגדולים האחרונים שנהפכים כעת לחברות אחזקה בנקאיות שיהיו נתונות לפיקוח על ידי שורה ארוכה של רשויות פיקוח פדראליות במקום הרשות לניירות ערך בלבד, לה היו כפופים חברות אלו כשתפקדו כבנקים להשקעות.

חברות האחזקה הגדולות , בהן אפריקה ישראל (-8.0% , 8280.0) שרשמה אתמול עלייה של 36% בשוויה והובילה את עליות השערים במדד המעו"ף וכן מניות קבוצת דלק ירדו היום בחדות. אפריקה איבדה 8% וקבוצת דלק כ-15% על רקע חשש אותו מבטאים פעילים בשוק בנוגע להשפעות המשבר הפיננסי על יציבותן של חברות האחזקה הממונפות, שתיק הנכסים שלהן בנוי על מינוף רב וחשיפה ניכרת לנדל"ן. גם לאחר עליות האתמול נסחרת אפריקה בתחילת המסחר בירידה של 32% ביחס לשערן בתחילת ספטמבר.

מדד הבנקים שקפץ אתמול בשיעור חסר תקדים של 18.5% המשיך לרכז תשומת לב כשירד ב-5%, כמו גם מניות הפועלים (-4.91% , 1065.0) ולאומי (-4.94% , 1212.0) החברות זינקו אתמול במסחר על רקע התוכנית האמריקאית שהורידה מעט מהלחץ וחוסר הוודאות של המערכת הפיננסית האמריקאית, וחזרו היום לרדת עם כל השוק. מסקר אנליסטים שנערך אתמול בקרב 90 אנליסטים בשוק עולה כי 89% מהחזאים בשוק ההון הישראלי אינם צופים כי המשבר יוביל להתמוטטות של גוף פיננסי בישראל בעקבות המשבר.

מדד הנדל"ן שוב צנח בחדות ואיבד כ-14.5%: בהובלת מניות אפריקה נכסים שאיבדה 23%,event) onmouseout=hideBox() (-6.24% , 2391.0), ג’י.טי.סי (-5.61% , 92.5), קרדן אן.וי (-18.83% , 2841.0) ו ושיכון ובינוי שירדה ב-18%. מניות הנדל"ן סובלות מאז תחילת המשבר מהתנודתיות הרבה ביותר. לטענת פעילים בשוק ההון הגורמים לכך נעוצים במינוף הגבוה ממנו סובלות חברות אלו וכן במצבו הרגיש של סקטור הנדל"ן העולמי אל מול המשבר. שני גורמים אלו מעלים סימני שאלה לגבי יציבותן כמו גם על יציבותן אל מול משבר פיננסי וכלכלי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully