וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הבשורה של ת"א תצא מניו יורק

דפנה פפר

21.9.2009 / 15:36

ד"ר דפנה פפר טוענת כי המסחר בת"א נקבע עפ"י הישראליות הנסחרות בוול סטריט והמניות הדואליות הן שמכתיבות את מצב הרוח באחד העם

לאחר ההצהרות על תום המשבר הכלכלי, מגמת המסחר בוול סטריט חיובית מזה מספר ימים והמדדים עולים ברצף לשיאים חדשים: נאסד"ק – 2132.86, S&P500 – 1068.30, דאו ג'ונס – 9820.20.

הישראליות בוול סטריט הצטרפו (להוציא את טבע) למגמה ומיד השפיעו לחיוב על המסחר בת"א.

רוב הישראליות הם מניות דואליות (ארביטראז') שנסחרות בוול סטריט ובת"א כאחד. כאשר מניה כזו עולה בארה"ב, למחרת ייסגר הפער בת"א. כשקבוצת מניות עולה בניו יורק היא משפיעה למחרת במישרין על מגמת המסחר הכללית בבורסה בת"א.

הישראליות בנאסד"ק מתחלקות לשלוש קבוצות: טבע, צ'ק פוינט, נייס, אמדוקס, אלביט מערכות, קומברס, פרטנר, סלקום, פריגו- קבוצת המניות – חברות הנחשבת לחברות גדולות. חלקן נסחרות בישראל במדד המעו"ף – ת"א 25.

אלווריון, איתוראן, גילת, פאנדטק, מלאנוקס, סרגון, רדויז'ן, ריטליקס, אינטרנט זהב – נחשבות למניות בינוניות, וכולן נסחרות במדד ת"א 100.

קבוצה נוספת: אורכית, אמפ"ל, בלופניקס, טאואר, מאינד, טופ אימג', נובה, סיליקום, שמיר וולטי'ר נחשבות למניות קטנות יחסית, ורובן נסחרות בין מניות היתר בת"א. אפיון כולל מראה שרוב המניות עוסקות בטכנולוגיה, חלקן בתרופות, וכמעט ואין חברות נדל"ן .

וראז מתעוררת?

חברת וראז, לשעבר חברת בת של אי .סי. איי הונפקה ערב המפולת והמשבר בכלכלה האמריקאית וצללה ממחיר של 6 דולר לרמות של 70 סנט. לכאורה, עוד סיפור ישראלי מאכזב בוול סטריט, והיו לא מעטים כאלה.

בשבוע האחרון וראז מרכזת מחזורי עסקאות ערים ושערה קפץ מ-70 סנט לרמה של דולר אחד. כמובן שאין הסבר רשמי לתופעה מלבד אולי שבקרוב תגיע הודעה שתסביר את התזזית בחברה.

מקרים כמו וראז לא חסרים במיוחד בישראליות הקטנות. אתמול קפצה מניית קריקס ב – 46% כיוון שקיבלה מעמד של "תרופת יתום" למוצר הדגל שלה והדבר מהווה התפתחות עסקית מהותית. גם מניית פרוטליקס עלתה באופן נאה לרגל הציפיות לקבלת אישור למחלת "הגושה" מה-FDA, רשות המזון והבריאות בארה"ב. מנגד, מניית פארמוס התרסקה ב-50% בשל כישלון בניסוי לפיתוח מוצר רפואי והחברה עומדת להימחק.

אפשר בהחלט לראות משחק פינג פונג ספקולטיבי בחלק מהישראליות הקטנות. ידיעה על פיתוח או כישלון בניסוי, חוזה בהודו או בסין או הצעת רכש, מקפיצים או מרסקים את המניות בערב בודד של מסחר עצבני.

אסור כמובן לשכוח את מניות הבקדייטינג בראשות קומברס, ורינט ותרו שמצבם הפיננסי האמיתי אינו ברור. רק לאחרונה נודע שוב שקומברס אינה במצב מזהיר ומפתיע שמנהלה הכושל אנדריי דהן לא מכר עד היום חברת בת ושיפר את מצבה. החברה מתנהלת ארבע שנים ככזו ללא ניהול תקין – מסוכן למשקיעים.

סולידיים לכבדות

מי שנפשו אינה חפצה בספקולציות עדיף שישקיע את כספו בכבדות, שם התנודות מתונות וזכייה בחוזה משמעותי כזה או אחר תזיז מניה ב- 3% ולא ב- 50%.

מי שחפץ בגיוון תיק השקעותיו יכול להשקיע את רב כספו בכבדות והמיעוט במניות השורה השנייה, הקופצנית יותר. הספקולנטים שביניכם יכולים לשים כסף קטן על שורת המניות הקטנות ולקחת כדור הרגעה לקראת קופצניות פתאומית אפשרית.

מחזורי העסקאות היומיים בישראליות בוול סטריט גדולים לפעמים מכל מחזור המסחר המקביל באותו יום בת"א. סחירות גבוהה מאפיינת את הכבדות וכך המחזור בטבע או נייס בנאסד"ק יהיה כפול ולעיתים אף יותר מהמחזור במסחר בת"א. סחירות היא שיקול מרכזי אצל משקיעים רבים, בעיקר אצל המוסדיים.

עפ"י הגרפים הטכניים המגמה החיובית בוול סטריט עשויה להימשך בזמן הקרוב, וספטמבר נראה כיום פחות שחור מכפי שחששו. עכשיו מחכים לאוקטובר האיום, עניין שהפך להרגל בגלל החששות שנבעו מהמשבר הפיננסי.

מבלי להיכנס לניתוח מעמיק, כדאי שיהיה ברור למשקיעים שיום טוב בישראליות ישפיע במישרין על המסחר בת"א ולהפך. בהצלחה למשקיעים, הזהירות עדיין נדרשת, ושתהיה לכולנו שנה טובה גם בהשקעות.

ד"ר דפנה פפר, כלכלנית, מרצה במרכז ללימודים אקדמיים אור יהודה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully