וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הריבית עלתה - גם ההחזר על המשכנתא

טל לוי

27.7.2010 / 10:22

בעקבות העלאת הריבית במשק, ההחזר החודשי עבור משכנתא ממוצעת צפוי להתייקר בכ-80 שקלים. בחודשיים האחרונים התייקר ההחזר על המשכנתא בכ-100 שקלים

ההחזר החודשי עבור משכנתא ממוצעת צפוי להתייקר בכ-80 שקל בעקבות העלאת הריבית עליה הודיע אתמול בנק ישראל. כך עולה מבדיקת TheMarker. בנק ישראל העלה אתמול את הריבית במשק ב-0.25% לרמה של 1.75% ובעקבות כך יתייקרו ההחזרים החודשיים של כל הלווים שהמשכנתא שנטלו צמודה לריבית במשק.

ההתייקרות האמורה היא עבור משכנתא ממוצעת, כלומר משכנתא בסכום של 600 אלף שקל שנלקחה למשך 20 שנה בריבית פריים שעומדת - לאחר עדכון הריבית - על 3.25%. כעת יעמוד ההחזר החודשי עבור הלוואה שכזו על 3,403 שקל במקום 3,327 שקל. ככל שסכום ההלוואה גדל וככל שהיא מתפרסת על פני יותר זמן, כך עולה ההחזר החודשי. לדוגמה: הלוואה דומה אך עבור סכום של 730 אלף שקל תגרור ייקור של 90 שקל בהחזר החודשי שיסתכם כעת ב-4,084 שקל.

יש לציין כי בבנקים ממליצים לבצע את הבדיקה עבור ריבית גבוהה יותר של 5%-6% בשל התחזית לעלייה בריבית.תחזית זו נשענת על הצהרות בנק ישראל בחודשים הקרובים כי הוא מעוניין להשיב את הריבית לרמתה הנורמלית. כיום עומדת ריבית בנק ישראל על 1.75% - רמה הנחשבת לנמוכה מבחינה היסטורית.

הלוואת משכנתא ניתנת בכמה מסלולים, אולם בשנים האחרונות המסלול הנפוץ היה הלוואה בריבית הצמודה לריבית הפריים. על פי הערכות, יותר מ-60% מההלוואות בשנים האחרונות ניתנו במסלול זה בשל הריבית הנמוכה ששררה ועדיין שוררת במשק.

הלוואה זו אמנם אינה צמודה למדד המחירים לצרכן אולם היא מתעדכנת בהתאם לריבית שקובע בנק ישראל. עלייה בריבית בנק ישראל פירושה עלייה מיידית בהחזר החודשי. ריבית בנק ישראל עומדת כעת על 1.75% וריבית הפריים עומדת על 3.25%.

בתוך חודשיים: ההחזר החודשי התייקר ביותר מ-100 שקלים

ב-24 במאי הוציא בנק ישראל הוראה חדשה עבור הבנקים, על פיה כל הלוואה בשיעור של יותר מ-60% מערך הדירה יחייב את הבנק בהפרשה נוספת עבור סעיף חובות שהוא מטיל ספק ביכולתו לגבות. הפרשה חשבונאית זו מקטינה את רווחי הבנק ומעניקה לו תמריץ להעניק משכנתאות במימון של 60% או פחות מערך הדירה.

בדיקת TheMarker שנערכה דאז העלתה כי ההוראה שקולה לתוספת ריבית של כ-0.1% המגדילה את ההחזר החודשי הממוצע ב-24-44 שקל. פירוש הדבר כי בתוך חודשיים, התייקר ההחזר החודשי הממוצע ב-100 שקל ויותר. זוהי אחת הדרכים שמפעיל בנק ישראל כדי להילחם בעליית מחירי הדירות שנשענה על הריבית הנמוכה במשק שהכתיבה החזר חודשי נמוך.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully