וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שוק ההון נערך להפרטת לאומי

אתי אפללו

30.11.2010 / 7:50

עם פרסום הדו"חות הכספיים לרבעון של בנק לאומי, צפויה ועדת הכספים לאשר את מכירת אחזקות המדינה בבנק. המוסדיים, הבנקים להשקעות והברוקרים צופים כי ההליך יחל בימים הקרובים

ועדת הכספים אמורה לאשר היום, עם פרסום התוצאות הכספיות של בנק לאומי לרבעון השלישי, את הפרטת בנק לאומי ומכירת אחזקות המדינה בבנק (10.46%). האישור מחדש נדרש, לאחר שהאישור המקורי של הוועדה הותנה באישור מחדש לאחר פתרון הסכסוך בין הבנק לעובדיו בנוגע לשכר.

החשב הכללי באוצר, שוקי אורן, יוכל להתחיל למכור את מניות לאומי באמצעות מכרז שיערוך בין בנקי השקעות זרים הפועלים בישראל, עם קבלת האישור מוועדת הכספים. כל מכרז ספציפי למכירת המניות יצטרך לקבל אישור פרטני בתת-ועדה של ועדת הכספים. בשוק ההון צופים כי התהליך יתחיל בקרוב.

בשבוע האחרון נערכים השחקנים השונים בשוק ההון לתחילת ההפצה של מניות לאומי, כאשר בנקי ההשקעות הזרים מחפשים לקוחות בישראל ובחו"ל כדי להפיץ להם את הסחורה. הגופים המוסדיים נערכים אף הם ומגבשים הצעות מחיר המתאימות להם לרכישת המניות. בנק השקעות זר שיזכה במכרז, עשוי להתקשר עם ברוקר מקומי כדי לבצע הפצה בשוק המוסדי המקומי. גם בקרב הברוקרים ניכרת היערכות לתחילת ההפצה של מניות לאומי.

שווי השוק של מניות לאומי שבידי המדינה מגיע ל-2.72 מיליארד שקל, וייתכן שהמדינה תחליט למכור אותן בשתי חבילות שונות, כדי לא ליצור לחץ על המניה במכירה של אחזקה בשווי כה רב. המכשול היחיד שעומד בפני תחילת ההפצה של מניות לאומי הוא אישור של תיקון לחוק מראני, הקובע הוראות שלפיהן יפעל בנק ללא גרעין שליטה. התיקון חשוב, מכיוון שלאחר שהמדינה תמכור את אחזקותיה בבנק, לאומי יהיה הבנק היחיד במערכת הבנקאות שלא יהיה בו גרעין שליטה.

באוצר טוענים כי אינם צריכים לחכות עד לאישור תיקון החוק כדי למכור את האחזקות, וככל הנראה, גם אין בכוונתם לעשות זאת. ואולם בבנק ישראל מעוניינים כי המדינה תמכור את אחזקותיה רק לאחר אישור התיקון לחוק.

התיקון לחוק אמור לעלות בקרוב לקריאה ראשונה. אחד הדברים שאמורים להיות מוסדרים בחקיקה הוא מינוי דירקטורים בבנק ללא גרעין שליטה. ואולם, ההוראות שקיימות כיום בחוק שלפיו ועדת המניות היא זו שממנה את הדירקטורים, ימשיכו לחול כל עת שלמדינה יהיו יותר מ-5% ממניות הבנק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully