וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איל גבאי: כך תוריד הממשלה את מחירי הדירות

איל גבאי

15.3.2011 / 14:45

למה החליטה הממשלה על יישום תוכנית חירום בשוק הנדל"ן? מנכ"ל משרד ראש הממשלה מנסה להסביר את תכליתה של תוכנית החירום להאצת הבנייה שיזם בנימין נתניהו

תוכנית חירום היא צעד חריג. נכון לעבוד על פי החוקים, התקנות והכללים הנהוגים במשק. אז למה בכל זאת החליטה הממשלה על יישום תוכנית חירום להאצת הבנייה למגורים?

מתקנים כשלים

הממשלה פועלת למתן פתרון ומענה מיטבי ארוך טווח לתיקון כשלים שונים המתקיימים זה שנים רבות וגם כיום בעולם התכנון והשיווק. במסגרת זו גיבשה הממשלה את חוק מינהל מקרקעי ישראל, הכולל רפורמה יסודית בקרקעות המדינה, תוך העברת הבעלות לאזרחים בעלי הזכויות. במקביל, קידמה הממשלה רפורמה מקיפה בתחום התכנון והבנייה שעיקר תכליתה ייעול ושיפור הליכים.

חוק תכנון ובנייה חדש נמצא בהליך חקיקתי ארוך שעלול להימשך עוד זמן רב, ובינתיים מחירי הדירות ממשיכים לעלות. מחירי הדירות בישראל עלו בשלוש השנים האחרונות בכ-45%, לאחר שב-2000-2007 הם כמעט לא השתנו.

עליית מחירי הדירות נעוצה, לדעת רוב הגורמים המקצועיים העוסקים בנושא, בשני גורמים מרכזיים: ירידה משמעותית בהיצע הדירות העומד לרשות הרוכשים, והאשראי הזול שעמד לרשות ציבור רוכשי הדירות בישראל, לרבות רוכשי דירות להשקעה, שנהנו מ-2008 מתנאים טובים במיוחד בבואם לקבל משכנתא לרכישת דירה.

תכליתה של תוכנית החירום להאצת הבנייה לשמש מסגרת זמנית, קצרת טווח, ליצירת מלאי תכנוני זמין לבנייה ולשיווק יחידות מגורים - עד לכניסתו לתוקף ולמימוש מלא של חוק התכנון והבנייה החדש.

שנה וחצי של האצה

התוכנית שאישרה הממשלה תגדיל באופן ניכר את היצע יחידות הדיור שישווקו על ידי הממשלה, בכל חלקי המדינה. זאת, בנפרד מצעדי משרד האוצר בתחום המיסוי וצעדי בנק ישראל בתחום הבנקאי, המטפלים בצד הביקוש. במסגרת התוכנית יוקמו בחקיקה ועדות דיור לאומיות (וד"לים) למשך 18 חודשים, שמטרתן לעקוף את הביורוקרטיה של ועדות התכנון ולקדם את התוכניות הממשלתיות בזריזות.

התוכניות שיידונו בוועדות הדיור הלאומיות יעברו את ההליך שהיו עוברות ממילא בוועדות התכנון הקיימות, כולל שלב שמיעת ההתנגדויות. הוועדות יתכנסו באופן אינטנסיבי יותר, וידונו רק בתוכניות של דירות למגורים, דבר שיקצר באופן משמעותי את זמן אישור התוכניות ויאפשר שחרור של אלפי דירות למשק.

באופן מיידי, עד לסיום הליך החקיקה, יקימו מוסדות התכנון בכל מחוז ועדת משנה שתעסוק באופן בלעדי בקידום התוכניות הממשלתיות להאצת הבנייה. לוועדות המשנה יואצלו כל סמכויות הוועדה המחוזית. ועדות אלה יתכנסו, לכל הפחות, אחת לשבוע. ברשימת התוכניות יהיו בכל עת 50 אלף יחידות דיור, כאשר הרשימה תתחדש ותעודכן באופן שוטף.

הממשלה פעלה נכון כאשר אישרה את התוכנית של ראש הממשלה ושרי השיכון והפנים. המציאות שלפיה בשוק חסרות עשרות אלפי דירות, כאשר זוגות צעירים מתגוררים אצל ההורים והסבים, כאשר ידם של אלפי משפחות אינה משגת לרכוש או לשכור דירה, בלתי נסבלת במדינה מתוקנת.

יש לפעול בנחישות להגדלת ההיצע, להורדת מחירי הדירות ולסגירת הפער שנוצר בשנים האחרונות. התוכנית הזאת, בשילוב עם קידום הרפורמות המרכזיות, היא בדיוק הדבר שהמשק זקוק לו בעת הזאת.

הכותב הוא מנכ"ל משרד ראש הממשלה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully