וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

וול סטריט פתחה את 2012 ברגל ימין; טבע זינקה ב-7%

נמרוד הלפרן

3.1.2012 / 23:06

הנפט קפץ ב-4.2% ■ ירידות בשוק האג"ח בארה"ב בראשונה זה 5 ימים על רקע נתוני מקרו ופרוטוקול הבנק הפדרלי. גוגל בשיא של 4 שנים

בורסות וול סטריט, אשר סיימו את שנת 2011 ללא שינוי, פתחו את 2012 במגמה חיובית על רקע נתוני מקרו כלכליים חיוביים שפורסמו בארה"ב ובעולם, ולאחר שהבנק הפדרלי הודיע כי יתחיל בראשונה לפרסם תחזיות לרמת הריבית בארה"ב.

מדד דאו ג'ונס , אשר עלה ב-2011 ב-5.5% בדרכו שנה חיובית שלישית ברציפות, טיפס ב-1.5%; מדד S&P 500 , אשר סיים את שנת 2011 בירידה זעומה של 0.003% - התנודה השנתית הקטנה ביותר מאז שנת 1947 - עלה ב-1.5%; מדד נאסד"ק הוסיף 1.7%. שוק האג"ח הממשלתיות האמריקאיות נסגר בירידות בראשונה זה חמישה ימים, והתשואה על האג"ח ל-10 שנים עלתה ב-0.09% לרמה של 1.96%. אתמול לא התקיים מסחר בוול סטריט לרגל חופשת השנה האזרחית החדשה.

נתונים על פעילות מגזר הייצור ברחבי העולם שפורסמו היום ובתחילת השבוע מצביעים על כך שהמגזר מצליח להתגבר על משבר החוב באירופה. מגזר הייצור בארה"ב צמח בשיעור החד ביותר זה שישה חודשים, ומדדי מנהלי רכש של מגזר הייצור בבריטניה, סין, הודו, שווייץ ואוסטרליה רשמו אף הם שיפור.

מדד מנהלי הרכש של מגזר הייצור בארה"ב עלה בחודש שעבר לרמה של 53.9 נקודות - רמתו הגבוהה ביותר מאז יוני - לעומת 52.7 נקודות בנובמבר, מסר היום מכון המחקר ISM. תחזית הכלכלנים היתה לעלייה מתונה יותר של המדד לרמה של 53 נקודות. מדד מעל לרמה של 50 נקודות משקף צמיחה בפעילות הייצור, ואילו מדד מתחת לרמה זו מצביע על התכווצות הפעילות.

באירופה, מדד מנהלי הרכש של מגזר הייצור בבריטניה עלה במפתיע בדצמבר לרמה של 49.6 נקודות לעומת 47.7 נקודות בנובמבר, לפי נתונים שפורסמו היום. תחזית הכלכלנים היתה לירידה של המדד לרמה של 47.3 נקודות. מדד פעילות הייצור של שווייץ עלה בדצמבר לרמה של 50.7 נקודות לעומת 44.8 נקודות בנובמבר. מדד מנהלי הרכש של גוש היורו לדצמבר שפורסם אתמול עלה לרמה של 46.9 נקודות לעומת 46.4 נקודות בנובמבר.

מדד מנהלי הרכש של מגזר הייצור בהודו עלה בדצמבר לרמתו הגבוהה ביותר זה שישה חודשים, לפי נתונים שפורסמו היום, ומגזר הייצור של אוסטרליה רשם בדצמבר צמיחה בראשונה זה שישה חודשים. נתונים שפורסמו ביום ראשון בסין הראו כי מגזר הייצור של סין רשם במפתיע בדצמבר צמיחה.

עוד בחזית המקרו כלכלית היום בארה"ב: הוצאות הבנייה בארה"ב גדלו בנובמבר בפעם השלישית בארבעה חודשים ובשיעור יותר מכפול מהתחזיות, לפי נתונים שפורסמו היום בארה"ב. הוצאות הבנייה גדלו בנובמבר ב-1.2% לאחר ירידה של 0.2% באוקטובר, מסר היום משרד המסחר האמריקאי. תחזית הכלכלנים היתה לגידול מתון יותר של 0.5% לאחר עלייה של 0.8% שעליה דווח במקור בחודש אוקטובר. במונחים שנתיים, הסתכמו הוצאות הבנייה בנובמבר ב-807.1 מיליארד דולר לעומת 797.4 מיליארד דולר באוקטובר.

הבנק הפדרלי יתחיל לפרסם לראשונה את תחזיות משלו לרמת הריבית בארה"ב בישיבת הריבית הבאה שתיערך ב-24 וב-25 בינואר, לפי פרוטוקול ישיבתה האחרונה ועדת השוק הפתוח של הבנק הפדרלי (FOMC), שנערכה ב-13 בדצמבר, אשר פורסם היום, דיווחה סוכנות הידיעות בלומברג.

"חברי הוועדה החליטו לכלול גם המידע לגבי תחזיותיהם לגבי המדיניות המוניטרית המתאימה", במסגרת תקציר התחזית הכלכלית של הבנק הפדרלי החל מהישיבה הבאה, נכתב בפרוטוקול.

המהלך מסמן צעד נוסף בדרך להגברת השקיפות של הבנק המרכזי שמוביל יו"ר הבנק, בן ברננקי. פרסום תחזיות הבנק המרכזי צפוי לגרור שינויים בתחזיות המשקיעים והכלכלנים לגבי העיתוי הצפוי של תחילת העלאת הריבית בארה"ב, אשר נמצא ברמה של 0%-0.25% מאז חודש דצמבר 2008. בתום ישיבת הריבית האחרונה, שב והצהיר הבנק הפדרלי על הערכתו כי התנאים הכלכליים יחייבו "להשאיר את הריבית ברמה נמוכה באופן יוצא דופן לפחות עד אמצע שנת 2013".

"כמה מחברי הוועדה גרסו כי התנאים הכלכליים הנוכחיים והצפויים בהחלט עשויים להצדיק מדיניות מרחיבה נוספת", נכתב בפרוטוקול הישיבה שפורסם היום. אותם חברי ועדה אף החליטו כי "כל צעדים נוספים שבהם ינקוט הבנק יהיו יעילים יותר אם תתלווה להם תקשורת רבה יותר" לגבי היעדים הכלכליים ארוכי הטווח ומסגרת המדיניות של ועדת השוק הפתוח של הבנק הפדרלי.

בבורסת הסחורות של ניו יורק טיפס מחיר הנפט הגולמי מעל לרמה של 100 דולר לחבית על רקע חששות מהסלמה במתיחות במפרץ הפרסי, ומחיר הזהב - אשר השלים ב-2011 את רצף העליות השנתי הממושך ביותר זה תשעה עשורים - פתח את השנה בעליות.

החוזים על הנפט הגולמי למסירה בפברואר נסגרו במחיר של 102.96 דולר לחבית, עלייה של 4.2%, בבורסת הסחורות של ניו יורק. מחיר הנפט עלה בשנת 2011 ב-8.2% - עלייה שנתית שלישית ברציפות. החוזים על הזהב למסירה בפברואר נסגרו במחיר של 1,600.5 דולר לאונקייה, עלייה של 2.2%. מחיר הזהב טיפס ב-2011 ב-10% - שנה 11 ברציפות בה רושם הזהב עלייה שנתית, ורצף העליות השנתי הממושך ביותר מאז שנות ה-20 של המאה הקודמת.

איראן תנקוט בצעדים אם נושאת המטוסים האמריקאית תשוב למפרץ הפרסי, כך מסר היום רמטכ"ל צבא איראן בהודעה בסוכנות הידיעות האיראנית. נושאת המטוסים עזבה את המפרץ כדי להימנע מחיכוכים עם טהראן, בעת שהצי האיראני ערך תרגיל רחב היקף במיצרי הורמוז.

כ-15.5 מיליון חביות נפט ביום, או שישית מצריכת הנפט העולמית, עוברת דרך מיצר הורמוז, הנמצא בין אירן ועומאן ורוחבו 6.4 ק"מ בלבד, לפי נתוני משרד האנרגיה האמריקאי.

"איראן לא תחזור שנית על האזהרה שלה", אמר היום רמטכ"ל צבא איראן, הגנרל אטוללה סאלחי לסוכנות אירנא. "נושאת המטוסים של האויב עזבה את מימי עומאן בגלל התרגיל שלנו. אני ממליץ ומדגיש כי נושאת המטוסים לא תשוב למפרץ הפרסי. אני מייעץ, ממליץ ומזהיר את האמריקאים משיבת נושאת המטוסים למפרץ הפרסי, כי איננו נוהגים לחזור על איומים יותר מפעם אחת", צוטט סלאחי כאומר על ידי סוכנות הידיעות האיראנית הרשמית למחצה פארס.

תחזיות האנליסטים ל-2012

תחזיות האנליסטים לעלייה הצפויה השנה של המדדים בוול סטריט הן הנמוכות ביותר זה שבע שנים, ומדד S&P 500 צפוי לעלות ב-6.4% בשנת 2012 על רקע גירעונות תקציביים של ממשלות אשר יכבידו על המדדים, דיווחה סוכנות הידיעות בלומברג.

המדד, אשר סיים את שנת 2011 ללא שינוי, צפוי לטפס השנה לרמה של 1,338 נקודות - העלייה השנתית החזויה המתונה ביותר מאז שנת 2005. האנליסט אדם פרקר מבנק מורגן סטנלי, אשר תחזיתו לשוק המניות בארה"ב ב-2011 היתה המדויקת ביותר בקרב האנליסטים שאחריהם עוקבת ספקית המידע הפיננסי בלומברג, צופה כי מדד S&P 500 יסיים את שנת 2012 ברמה הנמוכה ב-7.2% מרמתו בסוף 2011 ברמה של 1,167 נקודות, על רקע תנודתיות רבה בשווקים עקב משבר החוב באירופה.

האנליסט ג'ונתן גולוב מבנק UBS צופה כי מדד S&P 500 יסיים את שנת 2012 ברמה של 1,325 נקודות - תחזית זהה לזו שסיפק בתחילת 2011. התנאים בשוקי האשראי והעובדה התשואה על האג"ח הממשלתיות האמריקאיות ל-10 שנים ממשיכה להיות מתחת לרמה של 2%, מצביעים לדבריו על כך שהמשבר באירופה עלול להחריף במחצית הראשונה של השנה, ולפגוע בצמיחת רווחי החברות.

בריאן בלסקי, אסטרטג ההשקעות הראשי של אופנהיימר, צופה כי מדד S&P 500 יטפס ב-11% השנה, ויסיים את 2012 ברמה של 1,400 נקודות. בשנה שעברה צפה בלסקי כי המדד יסיים את 2011 בעלייה של 5.4%. טוביאס לבקוביץ' מבנק סיטי אופטימי יותר, וצופה כי מדד S&P 500 יטפס עד סוף 2012 לרמה של 1,425 נקודות.

מניות בולטות

מניית ענקית האינטרנט גוגל פתחה את שנת 2012 ברגל ימין לאחר שמחיר המניה חצה היום את רמת 650 דולר בראשונה זה ארבע שנים. הפעם האחרונה בה מניית גוגל נסחרה מעל למחיר של 650 היתה בחודש ינואר 2008, בעיצומה של הנפילה שרשמה המניה באותה שנה, במסגרתה צנח מחיר המניה מיותר מ-700 דולר לרמה של כ-440 דולר - נפילה של 37% בתוך כשלושה חודשים בלבד. בהמשך 2008 נפל מחיר המניה מתחת לרמה של 300 דולר הן על רקע המפולת בשווקים והן עקב חששות מפני התבססות יתר של החברה על הכנסותיה מפרסום צמוד תוצאות חיפוש.

עם זאת, במהלך השנה החולפת ביססה גוגל את מעמדה בשני שווקים מהירי צמיחה: שוק הסלולר ורשתות חברתיות. מערכת ההפעלה אנדרואיד הפכה לאחת ממערכות ההפעלה הסלולריות הפופולריות בעולם, והרשת החברתית גוגל פלוס הושקה בשנה שעברה ועוררה התלהבות רבה. התוצאות ניכרו גם במחיר מניית גוגל, אשר שב וחצה את רמת 500 דולר בתחילת חודש אוקטובר, בדרך לזינוק של כ-32% בתוך שלושה חודשים.

ישראליות במרכז

כמו בבורסת תל אביב, גם המשקיעים בוול סטריט מעניקים קבלת פנים חמה לד"ר ג'רמי לוין, מי שיחליף בחודש מאי את שלמה ינאי בתפקיד מנכ"ל טבע . בה בעת, ממצאי המחקר של טבע בטיפול בקופקסון בחולי טרשת נפוצה פורסמו והצביעו על כך שהקופקסון מעודד בנייה ושקום של סיבי העצב, כפי שבא לידי ביטוי בשימוש בטכנולוגיה מתקדמת של דימות תהודה מגנטית.

חברת רדויז'ן מעדכנת כלפי מעלה את תחזית הרבעון הרביעי של 2011. החברה צופה כי תדווח על הכנסות בטווח שבין 21.5 מיליון דולר ל-22 מיליון דולר, גבוה מתחזיתה הקודמת שעמדה על הכנסה של 18 מיליון דולר בעבור הרבעון. שיפור התחזית נובע ממכירות שיא של מוצרי וידאו למשתמשי קצה וממכירות גבוהות מהצפוי של ציודי תשתית. החברה תדווח על תוצאותיה הכספיות ב8 בפברואר.

חברת ביוליין החלה בימים אלו בניסוי בשלב השני והמכריע במוצר הדגל שלה BL-1040 לקראת הגשתו לאישור רשות התרופות האירופית. ביוליין מפתחת את BL-1040 בשיתוף פעולה עם חברת Ikaria בעקבות הסכם מסחור שנחתם בין שתי החברות ביולי 2009, ושעל פיו ביוליין עשויה לקבל תשלומים בהיקף של עד 285 מיליון דולר עבור עמידה באבני דרך של פיתוח, אישור רגולטורי ויעדי מכירות.

ביוליין קיבלה עד כה מאיקריה תשלום בהיקף מצטבר של 17 מיליון דולר עבור חתימה ועמידה באבן דרך ראשונה באפריל 2010.

חברת גילת רשתות לוויין, הנסחרת בנאסד"ק ובתל אביב, הודיעה היום כי משרד התקשורת ומערכות המידע בקולומביה (MINTIC) האריך לתשעה חודשים נוספים את ההסכם עמה למתן שירותים בפרויקט תקשורת לאזורי הפריפריה במדינה. היקפו הכספי של החוזה הנוכחי כ-16 מיליון דולר ותוקפו החל מינואר 2012 ועד ספטמבר 2012.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully