וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לבייב הפסיד 1.2 מיליארד שקל על אפריקה ישראל

מיכאל רוכוורגר

8.3.2012 / 9:51

15 שנה מאז השתלט איש העסקים לב לבייב על קבוצת אפריקה ישראל מוערך השווי הנכסי של החברה באפס. למרות זאת ממשיך לבייב לתמוך בחברה ולקדם את עסקיה ברחבי העולם

חברת אפריקה ישראל , שבשליטת לב לבייב, השלימה לפני פחות משנתיים הסדר חוב ענקי עם מחזיקי האג"ח והבנקים בהיקף של כ-8 מיליארד שקל. מאז מנסה הנהלת החברה, בראשות המנכ"ל איזי כהן, להחזיר את אפריקה לפעילות שוטפת ולהשביח את נכסיה.

פעולות אלה כוללות הגברה של השימוש במערכת ניהול סיכונים ובקרה על קצב התקדמות הפרויקטים; המשך מימוש נכסים כדי להגדיל את הנזילות ולהקדים את פירעון החוב; הגדלת האחזקות בחברות הבנות, כמו אפי פיתוח; וניסיונות מחיקה מהבורסה של דניה סיבוס. המטרה שהנהלת החברה שמה לנגד עיניה היא להחזיר את אמון המשקיעים באפריקה, שנפגע קשות כתוצאה מכך שנקלעה למצוקת נזילות.

ואולם, חוסר הוודאות לגבי המצב הכלכלי ופיתוח הפרויקטים העיקריים ברוסיה, החשש ממחיקות בשווי הקרקעות במרכז ומזרח אירופה של אפריקה נכסים (שווי הרשום בספריה בכ-1.7 מיליארד שקל), הסחירות הדלה במניית אפריקה מגורים (שמשיכה להפגין ביצועים חזקים) והאווירה השלילית בשוקי הנדל"ן והפיננסים - כל אלה חתכו את שוויה של החברה האם אפריקה ישראל להשקעות בכ-51% ב-12 החודשים האחרונים. החברה נסחרת במחיר של כ-12.5 שקל למניה, המשקף לה שווי שוק של כ-1.5 מיליארד שקל.

דויטשה מאמין בלבייב

המניות של החברות הבנות אפי פיתוח, אפריקה נכסים ואפריקה מגורים אמנם עלו מתחילת 2012 בעשרות אחוזים, אבל ב-12 החודשים האחרונים גם הן מפגינות ביצועים שליליים - ובהתאם לכך נסחרות במכפילי הון (יחס בין שווי שוק להון עצמי) של 0.3-0.6. כל זה משתקף היטב במודל ה-NAV הסחיר (השווי הנכסי המגלם את הפער בין שווי ההתחייבויות לשווי נכסים) של אפריקה הנאמד כיום סביב אפס.

חישוב זה מתייחס לשווי אחזקותיה בחברות כמו אפי פיתוח, אפי ארה"ב (לפי הון עצמי של החברה נכון לסוף ספטמבר 2011), אפריקה נכסים, אפריקה תעשיות, דניה סיבוס, אפריקה מלונות (לפי שווי העסקה שבוצעה בסוף 2010), אלון USA, ערוץ 9, מזומנים (ברמת הסולו), התחייבות להזרמות של לבייב בהיקף של 350 מיליון שקל ואחזקות בנדל"ן.

שווי הנכסים האלה נאמד ב-4 מיליארד שקל מול התחייבויות למחזיקי האג"ח (כ-3.6 מיליארד שקל) ולבנקים (כ-400 מיליון שקל) בסכום דומה - כך שהשווי הנכסי הנקי הסחיר של אפריקה (לא כולל הוצאות מטה מהוונות) הוא, כאמור, סביב אפס. עם זאת, החברה נסחרת בשוק לפי שווי של כ-1.5 מיליארד שקל, כלומר פער שלילי של כ-1.5 מיליארד שקל בין השווי הנכסי לשווי השוק.

בדויטשה בנק אמנם העניקו באחרונה למניית אפריקה המלצת "קנייה" במחיר יעד של 18 שקל למניה, הגבוה בכ-44% ממחירה בשוק - אבל לא מעט אנליסטים בשוק ההון הישראלי סבורים כי החברה נסחרת במחיר גבוה, וכי מי שקונה את מניותיה הם לרוב ספקולנטים ומשקיעים אופטימים. אלה מתמחרים תרחישים חיוביים ביותר של פעילויות קבוצת אפריקה, שיכולים להתממש, אבל לאור המצב הסבירות שיתממשו בקרוב אינה גבוהה במיוחד.

התשואה על אג"ח מסדרה כ"ו היא 12%. כלומר בתשואה כזאת לטווח של 13 שנה יבטיחו האג"ח, בהנחה שהחברה תעמוד בכל תשלומיה, תשואה שנתית של 12%. זו תשואה הגבוהה מהתשואות השנתיות הממוצעות של מניות.

נכון להיום נראה כי המפסיד הגדול (על הנייר) מההתכווצות בשווי אפריקה הוא בעל השליטה לבייב (שאחזקותיו דוללו בהסדר מ-75% ל-47%). קצת יותר מ-15 שנה לאחר שהשתלט על אפריקה ישראל והשקיע בה עד כה כ-3.2 מיליארד שקל, מופסד לבייב על השקעה זו בכ-1.3 מיליארד שקל (לא כולל פרמיית שליטה). כיצד מגיעים למספרים האלה?

מעשים, לא דיבורים

בנובמבר 1996 הפתיע לבייב את השוק כשזכה במכרז של בנק לאומי ורכש 60% ממניות אפריקה ב-240 מיליון דולר (כ-780 מיליון שקל), והפך מדמות מוכרת בענף היהלומים לאחד מאנשי העסקים המוכרים במשק הישראלי. בשנים הבאות רכש ומכר לבייב אחזקות באפריקה לפי שווי דומה - כ-400 מיליון דולר.

בתחילת 2006, בשל דרישות בנק ישראל, מכר בנק לאומי ללבייב את אחזקותיו באפריקה (כ-15.8%) במחיר של 150 שקל למניה ובתמורה כוללת של כ-1.1 מיליארד שקל (ברווח של כ-500 מיליון שקל). ב-2007, בשיא ההייפ סביב הנפקת אפי פיתוח (המרכזת את פעילות הנדל"ן ברוסיה) לפי שווי של כ-7.3 מיליארד דולר, הוגשה נגד לבייב ובכירי לאומי תביעה נגזרת על ידי בעל מניות בלאומי שטען כי לאומי מכר את אפריקה בזול בלי שהמשקיעים ידעו את השווי האמיתי של הנכסים ברוסיה. נכון להיום, נראה כי לאומי עשה עסקה טובה עם לבייב.

שנתיים וחצי לאחר מכן, ביוני 2008, לבייב הזרים כ-782 מיליון שקל לחברה במסגרת הנפקת זכויות של כמיליארד שקל שביצעה אפריקה. כחלק מההסדר הזרים לבייב לאפריקה 400 מיליון שקל (לפי 36 שקל למניה, ומופסד על ההזרמה בכ-65%), ואם ברצונו לשמור על אחזקותיו הנוכחיות עליו להזרים 350 מיליון שקל נוספים. כך שבסך הכל לבייב השקיע באפריקה כ-3.2 מיליארד שקל.

אפריקה חילקה מאז נרכשה בידי לבייב דיווידנדים של כ-2 מיליארד שקל. חלקו של לבייב נאמד ב-1.3 מיליארד שקל. בתוספת שווי המניות שבידיו - כ-700 מיליון שקל - השווי הנוכחי של השקעתו באפריקה נאמד ב-2 מיליארד שקל.

כחלק מההסדר לבייב הסכים להתחייב לשלם לבנקים ולמחזיקי האג"ח סכום עצום של כ-1.5 מיליארד שקל. ההערכה בשוק היתה כי ההסבר לכך טמון בנחישותו לא לאבד את השליטה בחברה האם של אפריקה, ממורנד הפרטית, שמלבד אפריקה שולטת בעסקים רבים ברחבי העולם בתחומי יהלומים, תעשייה, נדל"ן, פיננסים ועוד - עסקים המהווים מקור עיקרי ללבייב לפירעון החובות של אפריקה.

הנכונות להזרים סכומים כה גדולים והשכר הנמוך שהוא מושך מאפריקה, כ-40 אלף שקל בחודש, העניקו ללבייב הרבה נקודות זכות במערכת הבנקאות ובשוק ההון. לבייב לא איבד את התיאבון לעסקים והוא משוטט ברחבי רוסיה כדי לקדם את עסקי הנדל"ן של אפי פיתוח.

ואולם, גם לבייב מבין כי כדי שאפריקה תתאושש ושבעלי מניותיה יוכלו ליהנות מהצפת ערך אמיתית הוא יצטרך הרבה יותר מאשר ראיונות לתקשורת. בתחילת 2007, לעומת זאת, הספיק ראיון שבו אמר לבייב כי הוא מאמין שאפריקה שווה כ-7 מיליארד דולר - וכעבור חודשים ספורים היא אכן הגיעה לכך. כיום הסיכויים שהיא אי פעם תגיע לשוויים כאלה קלושים ביותר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully