וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כך תשיגו את העסקה הסלולרית המשתלמת ביותר

רותי לוי, אמיתי זיו

22.5.2012 / 9:08

איך עוברים לגולן טלקום או ל-HOT מובייל, מי עלול לשלם קנסות, האם המחירים במפעילות החדשות ימשיכו להיות נמוכים. כל השאלות והתשובות בנוגע לשוק הסלולר החדש

"הגיוסים הם הרבה, הרבה, הרבה מעבר למה שצפינו" - אמר אתמול בכיר באחת מחברות הסלולר החדשות מקץ שבוע לתחרות החדשה בשוק.

20 אלף לקוחות הצטרפו למתחרות החדשות כבר בשבוע שעבר, אך מאז המספר גדל. מספרים מדויקים ורשמיים אמנם עדיין אין, אך הרבה מהלקוחות של גולן טלקום ו-HOT מובייל שהזמינו כרטיס SIM עדיין לא קיבלו אותו, כך שהניוד בפועל יכול לקחת זמן. בינתיים, בחברות הסלולר הוותיקות מנסים לשדר עסקים כרגיל, והמסר שלהן הוא "נערכנו לתחרות". ואולם בחברות מתקיימים דיונים ארוכים כיצד להתמודד עם העניין הציבורי הגדול בחברות החדשות - וסלקום, פרטנר ופלאפון צפויות לצאת עם בשורות בימים הקרובים, לאו דווקא בזירת המחיר אלא יותר בזירת המוצר.

בחברות הסלולר הווירטואליות - רמי לוי, הום-סלולר ויו-פון - שסומנו כמפסידות הגדולות מכניסת המתחרות החדשות, לא מתכוונים לוותר בקרב על הצרכנים. היום תושק הפעילות של יו-פון מקבוצת אלון רבוע כחול, שמאמינה כי היא רלוונטית גם לאור התחרות החדשה, ומתכוונת לשווק דקות שיחה ב-0 שקלים ללקוחות שרוכשים מזון במגה ודלק בדור-אלון. ליו-פון גם פרישה ארצית חסרת תחרות, משום שהיא פועלת מתוך סניפי מגה ותחנות דור-אלון.

הום-סלולר, מצדה, מכחישה האטה במכירות בעקבות התחרות החדשה. "קצב הניידות בהום-סלולר ממשיך לעמוד על מאות בשבוע ולא על עשרות או בודדים כפי שנכתב בכמה מכלי התקשורת", נמסר מהחברה. בדומה ליו-פון, הום-סלולר תעניק 19 דקות שיחה חינם ללקוחות שרוכשים ב-50 שקל ברשת הום סנטר (עד לתקרה של 150 שקל קניות בחודש), ותציע 100 דקות שיחה חינם למצטרפים חדשים.

מיכאל גולן. שוקה כהן
המפעילות החדשות מאפשרות הצטרפות פשוטה ומהירה דרך האינטרנט, ושליחת כרטיס ה-SIM נעשית לבית הלקוח. מייסד גולן טלקום, מיכאל גולן/שוקה כהן

בתוך כך, ברמי לוי מכחישים בתוקף פרסומים אודות פנייה ל-HOT מובייל ולגולן טלקום לצורך החלפת רשת מארחת. "אני לא מכיר אותם ולא פניתי אליהם", אמר בתגובה רמי לוי. עם זאת, בשלוש הרשתות הווירטואליות מודאגים מהתחרות החדשה, והן פנו לרשתות המארחות שלהן כדי לקבל שיפור בתנאים שיאפשר להן להוריד מחירים ולהתמודד טוב יותר בתחרות החדשה שנוצרה. עבור חברות הסלולר הוותיקות יש היגיון להיטיב עם המפעילות המתארחות אצלן, משום שהחברות הווירטואליות יכולות להיות זרוע הדיסקאונט שלהן, בלי צורך להוריד מחירים באגרסיביות במותג המרכזי.

בעקבות התחרות החדשה שנוצרה בשוק, הגיעו למערכת שאלות רבות. הנה תשובות על כמה מהן.

איך מצטרפים למפעילות החדשות?

המפעילות החדשות מאפשרות הצטרפות פשוטה ומהירה דרך האינטרנט, ושליחת כרטיס ה-SIM נעשית לבית הלקוח. HOT מובייל גם מאפשרת הצטרפות ב-45 נקודות מכירה ברחבי המדינה, וניתן לצפות ברשימה באתר החברה.

אני יכול לעבור עם המספר הפרטי שלי?

כן, זה נקרא ניוד, רק שימו לב: אל תתנתקו מחברת הסלולר הנוכחית שלכם, מכיוון שאז תאבדו את המספר. בהתחברות לחברת הסלולר החדשה עם המספר הקיים מבוצעת התנתקות אוטומטית מהחברה הישנה. שימו לב, אם ביקשתם לנייד את המספר דרך האינטרנט, עליכם להמתין להגעת כרטיס ה-SIM בדואר; בינתיים אתם עדיין משתמשים פעילים בחברת הסלולר שאתם מעוניינים לעזוב.

הבנתי שגם כשעושים ניוד מקבלים מספר זמני. מה בדיוק קורה בזמן הניוד הזה?

בעת קבלת ה-SIM באמצעות הדואר תתבקשו להפעיל אותו דרך האינטרנט. מרגע ההפעלה ועד ביצוע העברת המספר הישן שלכם לכרטיס ה-SIM החדש, תקבלו מספר זמני (של החברה החדשה שאליה ביקשתם להצטרף). בתוך כשלוש שעות יתבצע הניתוק בפועל מהחברה הוותיקה וניוד המספר - כלומר המספר יעבור מה-SIM הישן של החברה שעזבתם ל-SIM החדש של החברה החדשה. הבדיקה פשוטה: כאשר ה-SIM החדש שלכם יוציא שיחות באמצעות המספר הקבוע שלכם - הרי שהתניידתם. ה-SIM הישן, אגב, יהפוך להיות לא פעיל.

האם אשלם קנסות על עזיבת התוכנית בחברה הוותיקה?

לפי תיקון שעבר בחודש שעבר, לקוחות שהצטרפו לתוכניות סלולר לאחר נובמבר 2011, לא יחויבו בקנסות כלל. בהתחשב בכך שתקופת ההתחייבות המקסימלית בשוק התקשורת היא 18 חודשים, חישוב הקנס רלוונטי אך ורק ללקוחות שהצטרפו לתוכנית חדשה בין יוני 2010 לאוקטובר 2011. לקוחות אלה ישלמו קנס מופחת בגובה 8% מסכום החשבונית הממוצעת, כפול מספר החודשים שנותרו להתחייבות. בחשבונית הסלולר תוכלו לוודא אם אתם נמצאים בתוכנית שכוללת תקופת התחייבות או לא.

פתיחת סניף חברת הסלולר החדש של רמי לוי בגבעת שאול, דצמבר 2011. עומר מירון
בשונה ממודל המפעיל הווירטואלי - שקונה זמן אוויר מפרטנר, סלקום או פלאפון ומוכר אותו ללקוחות - המפעילות החדשות נבנו כמפעיל סלולרי מלא עם תשתיות תקשורת. חנות הסלולר של רמי לוי בירושלים/עומר מירון

אני מנסה כבר שבוע להתנתק מחברת הסלולר שלי ולא מצליח. איך מתנתקים?

אם אינכם מעוניינים לשמור על המספר שלכם, הדרך הפשוטה והבטוחה לביצוע ניתוק היא באמצעות אתר החינמי "נתק". האתר שולח בעבורכם פנייה רשמית לכל חברת תקשורת שתבחרו וזו תהיה מחויבת לנתק אתכם משירותיה תוך שלושה ימי עסקים, על פי חוק.

יש לי אייפון ואני משתמש במיקרו-SIM, והחברה שלחה לי כרטיס SIM בדואר, אך לא שאלה איזה מכשיר יש לי.

גולן טלקום שולחת לבית הלקוח "כרטיס פריק" - כרטיס SIM בגודל רגיל שמסוגל להתפרק ולהפוך למיקרו-SIM (שהוא למעשה SIM קטן יותר). כל שיהיה עליכם לעשות הוא להוציא אותו בזהירות. מוטב לשמור את החלק השני של הכרטיס כדי שתוכלו להחזירו אם תעברו למכשיר אחר. ב-HOT מובייל יש לציין במפורש - בהערות בעת ההרשמה או בטלפון - כי אתם זקוקים למיקרו-SIM.

מה ההבדל בין החברות החדשות למפעילים הווירטואליים, כמו רמי לוי והום סלולר?

בשונה ממודל המפעיל הווירטואלי - שקונה זמן אוויר מפרטנר, סלקום או פלאפון ומוכר אותו ללקוחות - המפעילות החדשות נבנו כמפעיל סלולרי מלא עם תשתיות תקשורת, מערכות מידע ושירות עצמאיות. כרגע החברות עדיין נעזרות בהסכם נדידה פנים-ארצי עם פלאפון וסלקום, שמאפשר להן כיסוי במקומות שהתשתית העצמאית שלהן עדיין לא נותנת כיסוי, ולכן ההבדל נכון להיום הוא במחירים. מבחינה המחיר, HOT מובייל וגולן טלקום מציעות כיום את התוכניות האטרקטיביות ביותר גם ללקוחות קלים (שמדברים מעט), דבר שפוגע בדיוק בקהל היעד של החברות הווירטואליות.

רכשתי באחרונה מכשיר גלקסי 2 ואני עדיין מקבל עליו זיכוי באחת מחברות הסלולר הוותיקות. כמה אפסיד אם אעבור לגולן טלקום או ל-HOT מובייל?

לא בהכרח תפסיד. נניח כי גובה התשלום החודשי והזיכוי שאתה עתיד להפסיד הוא 110 שקל. עלות התוכניות של החברות החדשות במתכונת ללא הגבלה היא 89-99 שקל. כלומר, בסך הכל התשלום החודשי שלך, שכולל את המכשיר בחברה הוותיקה והתוכנית החדשה, יהיה 199-209 שקל. אם החשבונית שלך בחברת הסלולר הוותיקה גבוהה מתשלום זה - מוטב לך לבצע את המעבר.

בכל זאת, החברות הוותיקות מסבסדות מכשירים והחברות החדשות לא - זה לא הופך אותן לפחות אטרקטיביות?

לא. ראשית, כבר תקופה ארוכה שחברות הסלולר אינן מסבסדות את העלות המלאה של המכשיר - התוכניות כוללות התניות ואף הטבות לזמנים מוגבלים, כך שלצרכן קשה לחשב את המחיר לאורך זמן. שנית, מוטב להפנים כי רכישת מכשיר בחנות פרטית, מחוץ לחברת הסלולר, תמיד משתלמת יותר - עלות המכשירים בחנויות הפרטיות נמוכה בכ-40%. יש לציין כי כל מודל ה"חיוב-זיכוי" עומד להתבטל בינואר 2013, אז תיאסר מכירת מכשירים דרך חברות הסלולר בעסקה הקשורה בתוכנית תעריפים.

פלאפון. שי מכלוף
חברות הסלולר הוותיקות השיקו תוכניות "ללא הגבלה" משל עצמן, אך יש בהן שלל התניות או נפח גלישה מצומצם/שי מכלוף

ומה לגבי ביטוח על המכשיר?

עד לאחרונה נוצר מצב שבו לקוחות רוכשים מכשיר בחברות הסלולר ובמחיר כמעט כפול רק בשביל להיות זכאים לבטח אותו ולשלם פרמיה חודשית עבור הביטוח לחברה הסלולרית. לקוחות רבים מגלים במהלך הזמן כי בעוד שהערך של המכשיר יורד, הפרמיה החודשית מתבררת ככסף שנשפך לריק, וכשמגיעים לתקלה אמיתית נדרשים הלקוחות להשתתפות עצמית בתיקון.

תקלות שכיחות של קורוזיה (מכשיר שנפל למים) כלל אינן מטופלות בחברות הסלולר, וכאשר מחשבים את כל הסכום ייתכן בהחלט כי הוצאתם כבר סכום שיספיק לרכישת שני מכשירים סלולריים בחנות פרטית. ב-HOT מובייל מאפשרים ביטוחי אובדן/גניבה גם על מכשירים שלא נרכשו בחברה, בעלות של 29-69 שקל בחודש. בכל מקרה, ההמלצה היא לשמור על המכשיר ובעת הצורך להשתמש בשירותי תיקונים של מעבדות פרטיות.

89-99 שקל בחודש - זה מבצע השקה או התעריפים החדשים?

בחברות החדשות מבהירים כי לא מדובר במבצע השקה, אלא במהלך ארוך טווח. דבר אחד בטוח: רמת התמחור בשוק התקשורת השתנתה לטובה.

אילו אלטרנטיבות מציעות חברות הסלולר הוותיקות לחבילות החדשות?

חברות הסלולר הוותיקות השיקו תוכניות "ללא הגבלה" משל עצמן, אלא שמאחורי המחירים הנמוכים שנעים בין 125 ל-149 שקל יש שלל התניות או נפח גלישה מצומצם (של 500 מגה-בייט בלבד). בפלאפון, למשל, לקוח שלא ביצע שימוש בפועל של 250 דקות שיחה בחודש מסוים, ישלם באותו החודש 30 שקל נוספים. בסלקום המחיר מתחיל ב-199 שקל ונדרשות הטבות ניוד זמניות (לשנה בלבד) והצגת קבלה על מכשירים כדי להורידו לרמת המחירים של המתחרות הוותיקות.

כולם מדברים על "ללא הגבלה", אבל קראתי באינטרנט שדווקא יש הגבלות. האם החברות "עובדות" עלינו?

לא. ההגדרות "לא הגבלה" אמנם משתנות בין החברות, אבל טיבן זהה ודרישתן היא "שימוש אישי הוגן וסביר". הכוונה היא שחשבון הטלפון האישי לא יהפוך למרכזיה של חברת טלמרקטינג או בית ספר. מדובר במנגנון למניעת ניצול ואין בו כל פגם אם כוונתכם טובה. בפלאפון, למשל, מגדירים שימוש סביר בכ-2,000 שיחות בחודש (שימו לב: שיחות, לא דקות), עד שעתיים לשיחה אחת ללא ניתוק ו-15 אלף הודעות טקסט. הוגן לכל הדעות. עם זאת, שימו לב כי נפח חבילת הגלישה משתנה בין החברות, גם אם הוא בתוך תוכנית "ללא הגבלה", יש לציין כי כל החברות פועלות לפי עיקרון זהה שלפיו חריגה מחבילת הגלישה אינה כוללת קנסות כספיים, אלא האטה במהירות הגלישה בלבד.

הבנתי שיש בעיה עם מכשירי בלקברי. מה הבעיה?

החברות החדשות לא חתמו על הסכם עם חברת RIM העולמית, יצרנית בלקברי, וללא הסכם כזה הלקוחות אינם יכולים להתחבר לשירותי החברה, למשל, גלישה וקבלת דואר אלקטרוני. מדובר, אגב, בשירות שכרוך בתשלום נוסף וניתן בחברות הסלולר הוותיקות. לקוחות שיעבירו מכשירי בלקברי לחברות החדשות יוכלו לקבל ולהוציא שיחות והודעות טקסט בלבד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully