וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ספרד נוקטת צעד קיצוני: קיצוצים בסך 65 מיליארד יורו

ישראל פישר, בלומברג

11.7.2012 / 17:30

שבועיים בלבד לאחר שהתקציב נכנס לתוקף, הכריז ראש ממשלת ספרד על חבילת צנע חדשה ומקיפה. "הצעדים אינם זוכים להסכמה, אך הם חיוניים", אמר בנאום שארך יותר משעה

ראש ממשלת ספרד, מריאנו ראחוי, הודיע היום (רביעי) על העלאת מסים וקיצוצים בסך של 65 מיליארד יורו (80 מיליארד דולר) שיהיו בתוקף במהלך השנתיים וחצי הקרובות – מהלך שעשוי להוביל להעמקת המיתון במדינה, אך לעזור לה לעמוד ביעדי הגירעון התקציבי שעליהם הסכימה ספרד עם מדינות גוש היורו.

במסגרת חבילת הצנע הרביעית של בשבעת החודשים האחרונים, יעלה המע"מ ל-21% לעומת 18%; ביטול החזרי מס לרוכשי בתים; הורדה של דמי האבטלה; איחוד רשויות מקומיות וביטול הבונוס השנתי לעובדי המגזר הציבורי. הקיצוצים הנוכחיים מקיפים הרבה יותר מקיצוצים שהוצגו בעבר. השינויים בתקציב נרשמים שבועיים בלבד אחרי שהוא נכנס לתוקף ויום אחרי שהאיחוד האירופי התיר לספרד לחרוג מיעד הגירעון שלה.

שרי האוצר של גוש היורו הסכימו אתמול להקל ביעד הגירעון התקציבי של ספרד ל-6.3% מהתמ"ג ב-2012 במקום יעד גירעון קודם של 5.3%. בשנה שעברה היה הגירעון של ספרד 8.9% מהתמ"ג.

"אני יודע שהצעדים שעליהם הכרזתי אינם זוכים להסכמה", אמר ראחוי בפני הפרלמנט במדריד בנאום שנמשך 70 דקות. "הם לא זוכים להסכמה, אבל הם חיוניים. אנחנו במצב חמור וחריג. אנחנו מנסים להיצמד לדרך לא קלה, לא קצרה או לא נוח, אבל אנחנו לא יכולים להימנע ממנה – זו הדרך היחידה שתוביל להתאוששות".

ממשלתו של ראחוי הודיעה בעבר על קיצוצים בסך 45 מיליארד דולר, אבל מצב הכלכלה במדינה והצניחה בהכנסות ממסים אילצו את ראחוי לבצע צעדים נוספים בשל החשש כי הגירעון התקציבי ייצא משליטה. שר האוצר של ספרד, קריסטובל מונטורו, אמר מוקדם יותר החודש כי הוא סובר שכלכלת ספרת התכווצה ברבעון השני בקצב מהיר יותר לעומת הרבעון הראשון.

ראחוי, שנכנס לתפקיד ראש ממשלת ספרד בדצמבר 2011, תקף בחריפות את הממשלה הקודמת במדינה בזמן שהעלתה את המע"מ. לפני שנכנס למשרד ראש הממשלה היא הבטיח לשמור על כוח הקנייה של הציבור ודחה את הטענות כי הוא מתכנן לקצץ בדמי האבטלה. חלק גדול מהוצאות הממשלה בספרד מועבר לדמי אבטלה, שכן שיעור האבטלה במדינה היה בסוף הרבעון הראשון של 2012 ברמה של 24.4%. ראחוי אמר כי "הבטחתי שאני אוריד מסים ואני מעלה אותם, אבל הנסיבות השתנו ואני חייב להתאים את עצמי אליהן".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully