וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האוצר: ירידה ברכישת דירות בחודש אוקטובר

אורי חודי

24.12.2014 / 12:41

למרות הירידה, באוצר מציינים כי נתונים ראשונים לחודש נובמבר מלמדים על זינוק חד בעסקאות הנדל"ן

רחובות העיר חיפה. ShutterStock
רחובות העיר חיפה/ShutterStock

ירידה בהיקף העסקאות לרכישת דירות חדשות ויד-שנייה במהלך חודש אוקטובר. בחודש זה נמכרו כ-7,000 דירות, 14% פחות ממספר הדירות שנמכרו בחודש ספטמבר שקדם לו ו-24% פחות ממספר הדירות שנמכרו באוקטובר 2013. כך עולה מסקירה שפרסם משרד האוצר הנוגעת לפעילות בענף הנדל"ן בחודש אוקטובר האחרון ולרבעון השלישי של 2014.

עוד על פי הסקירה, הירידה במספר העסקאות באוקטובר בולטת במיוחד בפלח השוק של דירות יד שניה (ירידה של 17% לעומת ספטמבר וירידה של 30% לעומת אוקטובר אשתקד). עם זאת יש לציין כי גם בפלח השוק של הדירות החדשות נרשמה ירידה (של 6% ו-12%, בהתאמה).

עוד עולה מהנתונים כי בכל הנוגע לעסקאות שנעשו בדירות חדשות, נרשמה ירידה חדה של קרוב ל-40% באזור ירושלים ובאזור תל אביב ובמקביל נרשם גידול בעסקאות באזור חדרה ובאזור השפלה והדרום. בפלח השוק של דירות יד שניה הקיפו הירידות את כל האזורים למעט טבריה.

לאחר שנתוני חודש ספטמבר האחרון העידו כי רוכשי דירה ראשונה הובילו את הגידול בעסקאות, בחודש הנסקר כעת נצפתה מגמה הפוכה והם היו אלו שהובילו את הירידה בעסקאות באוקטובר. כך, סך הדירות שרכשו עמד על 2,200 דירות, ירידה של 19% לעומת החודש הקודם וירידה חדה יותר, של 36%, בהשוואה לאוקטובר אשתקד.

את הירידה בעסקאות מצד רוכשי דירה ראשונה מסבירים באוצר בתוכנית מע"מ אפס שנחשפה לציבור בחודש מארס האחרון ונתוני החודשים האחרונים מאז ההכרזה של התוכנית מעידים על ירידה חדה ברכישות מאז.

"עם ההכרזה על תכנית מע"מ אפס על דירה ראשונה, נרשמו שיעורי ירידה חדים ברכישת דירות על ידי זוגות צעירים, למעט חודש ספטמבר. סך הדירות שרכשו הזוגות הצעירים בחודשים אפריל-אוקטובר השנה נמוך ב-7,000 בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד", נכתב בסקירת האוצר.

במקביל לירידה בהיקף העסקאות מצד רוכשי דירה ראשונה, גם כמות הדירות שנרכשות על ידי משקיעים ירדה. כך, סך הדירות שרכשו עמד על 1,900 דירות, ירידה של 8% בהשוואה לחודש הקודם וירידה של 13% לעומת אוקטובר אשתקד. עם זאת, כשיעור מסך העסקאות עלה משקל המשקיעים ל-27%, השיעור הגבוה ביותר בפרמטר זה מאז פברואר 2011.

"ניתן להניח כי בין היתר תרמה לגידול זה הורדת ריבית בנק ישראל בחודש ספטמבר", מסבירים באוצר. הגידול במשקל המשקיעים הקיף את כל האזורים, למעט חיפה. באזור תל אביב הגיע משקל המשקיעים לשיעור שיא של 56%, הגבוה ביותר לפחות מאז 2002.

באוצר מציינים בסופה של הסקירה כי נתונים ראשוניים לחודש נובמבר 2014 מצביעים על עליה חדה בעסקאות בהשוואה לאוקטובר וזאת על רקע האצה בקצב הרכישות במחצית השנייה של החודש.

  • עוד באותו נושא:
  • נדל"ן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully