וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

HSBC טיפה בים? ההון השחור בישראל מוערך בכ-200 מיליארד דולר

עורך הדין ורואה החשבון ג'ק בלנגה מסביר על רקע חשיפת פרשת HSBC כי לא כל הכסף המוחזקים בחשבונות בשווייץ הוא כסף שחור. "הכסף החייב במס הוא התשואה על הקרן; מומלץ למי שיש חשבון כזה לגשת להליך של גילוי מרצון"

HSBC. Kin Cheung, AP
HSBC/AP, Kin Cheung

על רקע חשיפת רשימת החשבונות להם סייעה הזרוע השוויצרית של בנק HSBC, הבנק השני בהיקף פעילותו בעולם, להתחמק מתשלומי מס, עולה השאלה כמה מכספים אלה של לקוחות ישראלים הוא אכן כסף שחור. ברשות המסים אומרים כי הכלכלה השחורה בישראל נאמדת בסכומי עתק וקיים קושי אמיתי לאמוד את היקפיה. לדברי הרשות, ההערכות של הבנק העולמי מדברות על כ –22% מתל"ג שאינו מדווח, כ-200 מיליארד שקלים המהווים הפסד הכנסות ממסים שנאמד בכ-50 מיליארד שקלים בכל שנה.

"רוב החשבונות והכספים המוחזקים בבנקים בחו"ל ובתוך זה בשוויץ, מקורם לא בהכרח מעסקאות שלא דווחו", כך מסביר היום (שני) עורך הדין ורואה החשבון ג'ק בלנגה ממשרד ג. בלנגה, איתני ושות'. לדבריו, "מדובר בכסף, שאפשר להניח שרובו לבן ונקי ומלכתחילה אינו חייב במס".

בלנגה מסביר כי יש מקרים בהם הועברו כספים שלא כדין בצורות ושיטות שונות ובעצם הועלמו מישראל. לדברי בלנגה במקרים רבים יש בעיה להוכיח שהכסף המוחזק בבנקים זרים הוא אכן לבן, ולכן נוטים ברשות המסים בישראל להטיל קנס על קרן כזו שקשה להוכיח את מקורה.

"החל משנת 2003 הכספים המוחזקים בחו"ל החייבים במס בישראל הם כספי תשואה שנוצרה על קרן כלומר, ריבית על השקעות באג"חים למיניהם, דיבידנדים על מניות ורווחים מעסקאות הון", מסביר בלנגה. לדבריו, "באמדן גס על כל מיליארד שקל שהתגלו בחשבונות אלה מדובר בלא יותר מ-100 מיליון שקל שמהווים הון שחור".

לדברי בלנגה, בתקופה האחרונה הולכת המערכת ומקשה יותר ויותר על המבקשים להעלים את הכנסותיהם, הן מהצד הישראלי של רשות המסים והן מצד הבנקים הזרים בעצמם. לדבריו, רבים מהבנקים דורשים מלקוחותיהם למלא טפסים המבהירים כי הכסף המוחזק בחשבונם דווח כחוק, ולקוח שלא ממלא טופס מסוג זה נדרש להוציא את כספו. "רוב החשבונות הם מדווחים, ובכל מקרה מומלץ למי שמחזיק חשבון כזה שאינו מדווח לפנות מיוזמתו להליך גילוי מרצון ולסגור את הנושא", אומר בלנגה.

אמש נחשף כי הזרוע השוויצרית של בנק HSBC סייעה לעשרות אלפי לקוחות להונות את רשויות המס בהיקף כולל של כ-120 מיליארד דולרים. 554 לקוחות, יותר מחמישית ממספר הלקוחות ששמם נקשר בפרשה, מקושרים לישראל, ו-49% מהם הם אזרחי המדינה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully