וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

וינשטיין יפרסם כללים למניעת שימוש בכספי מפלגה לשוחד

עמירם ברקת

1.3.2015 / 9:06

הכללים, שהוכנו בהתייעצות עם אגף התקציבים באוצר בראשותו של אמיר לוי, יפורסמו לפני תחילת המו"מ הקואליציוני להרכבת הממשלה הבאה

יהודה וינשטיין היועמ"ש בטקס חילופי פרקליט המדינה. דצמבר 2013. טלי מאייר
היועמ"ש יהודה ויינשטיין/טלי מאייר

המאבק בשחיתות השלטונית מתקדם שלב: היועץ המשפטי לממשלה עו"ד יהודה וינשטיין יפרסם בימים הקרובים כללים שנועדו לשים קץ לשימוש בכספים מפלגתיים לתשלומי שוחד, טובות הנאה ומעשי שחיתות אחרים. הכללים, שהוכנו בהתייעצות עם אגף התקציבים באוצר בראשותו של אמיר לוי, יפורסמו לפני תחילת המו"מ הקואליציוני להרכבת הממשלה הבאה.

הכללים אוסרים על מעורבות פוליטיקאים בחלוקת כספי המפלגות ומחייבים אישור ממשלה לכל העברת כספים פוליטית שאיננה במסגרת סעיפי התקציב הקיימים. בנוסף, יידרש שר האוצר להצהיר בבואו לבקש את אישור וועדת הכספים של הכנסת להעברה תקציבית מסויימת האם הבטיח תקציבים לגורמים מפלגתיים בתמורה לתמיכתם באישור הבקשה.

גורמים באוצר אמרו ל"גלובס" כי "המנגנון החדש מצמצם את מרחב הגמישות שהיה נהוג עד עכשיו, גם בצד של הפוליטיקאים וגם בצד של הפקידים. ברגע, למשל, שתהיה חובה לייעד את הכספים לסעיף תקציבי מסוים לא יהיו יותר מנופי השפעה שיאפשרו לשחק בכספים". הגורמים באוצר הדגישו כי אין כל כוונה לפגוע בעצם התהליך של העברות תקציביות בהתאם לסדרי עדיפויות פוליטיים, "משום שמדובר בחלק מההליך הדמוקרטי הישראלי". לדבריהם "מטרת הכללים היא רק למנוע ניצול לרעה של הכספים המפלגתיים".

הכללים החדשים גובשו במהלך השבועות האחרונים בעבודה משותפת של היועץ המשפטי ואגף תקציבים, בעקבות פרשיית ישראל ביתנו וחקירתם של חברי כנסת בחשד לשימוש בכספי מימון מפלגות למטרות בלתי חוקיות. העבודה נעשתה במקביל לעבודתם של שלושה צוותים באוצר שעסקו בהידוק הפיקוח על העברות מתוך תקציבי משרדי הממשלה לתמיכות, לרשויות המקומיות, לחטיבה להתיישבות ולחברות התשתיות. הכללים החדשים יחולו על ארבעה סוגים של הסכמים מפלגתיים: הראשון והמוכר ביותר הוא הסכמים קואליציוניים בין סיעות הכנסת כחלק מהמו"מ להקמת ממשלה – הסכמים אלה כפופים כבר היום לכללי שקיפות מחמירים שמחייבים בין היתר להקריאם במליאת הכנסת לפני אישור התקציב.

הסוג השני שיוסדר הוא הסכמים פוליטיים בין מפלגות בעת אישור התקציב. מדובר בתקציבים ששר האוצר מבטיח לשרי ממשלה (בד"כ ראשי סיעות) בתמורה לתמיכתם בתקציב המדינה. השנה פרסם האוצר בפעם הראשונה את רשימת ההבטחות במסגרת הצעת תקציב המדינה (שלא אושרה כסופו של דבר בשל הקדמת הבחירות ע"ב). הסוג השלישי של הסכמים פוליטיים שיפוקחו הם הסכמים בין האוצר לחברי כנסת, ובראשם יו"ר וועדת הכספים, שנעשים אגב תהליך אישור חוק התקציב בכנסת. הסוג הרביעי הוא הסכמים פוליטיים שנעשים עם חברי כנסת במהלך פעילותה השוטפת של הממשלה.

בין העקרונות המרכזיים בכללים החדשים איסור על שיתוף עסקנים, פוליטיקאים וכל מי שאינו נושא תפקיד רשמי במהלך המו"מ מול האוצר. יורשו להשתתף חברי כנסת ועוזריהם, שרים, ראשי מטות השרים עוזרי שרים וכן יועצים משפטיים – ובתנאי שכל המשתתפים הם נושאי משרה הכפופים לכללי המנהל הציבורי. העיקרון השני אוסר על מעורבות נבחרי ציבור בתהליך הקצאת הכספים שאחרי ההחלטה על הקצאתם.

במסגרת זו ייקבע כלל שלפיו כל העברת כספים מפלגתית תהיה לסעיפים תקציביים קיימים. הכלל הזה נועד למנוע יצירת מנגנונים חדשים לחלוקת הכספים, מנגנונים מאולתרים שאינם חלק מחוק התקציב. הכסף יועבר אם כן לבסיס תקציב המדינה ללא "חוטים" שיאפשרו למעבירים להחזיר לעצמם כספים שלא ינוצלו או להשפיע על אופן השימוש בכסף בדרך אחרת.

לכלל זה נקבע גם חריג והוא במקרה שבו אין סעיף תקציבי קיים שאליו ניתן להעביר את הכספים – במקרים כאלה תידרש הממשלה להתערב פעמיים: פעם כדי לאשר עקרונית את הסעיף התקציבי החדש ובפעם השנייה כדי לאשר את העברת הכספים לסעיף ("הפשרת הכספים").

כלל נוסף יסדיר מקרים ספציפיים של "התניית תקציב בתקציב" – על שר האוצר, נציגו או כל נציג רשמי אחר במקש אישור להעברת תקציב תוטל החובה להצהיר האם שהייתה הסכמה עם חברי כנסת על העברת כספים כתנאי לתמיכתם באישור הבקשה. הגילוי חייב להיות כתוב בפרוטוקול הדיון בוועדה או במליאה – כתנאי לחוקיות הבקשה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully