וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אמון הצרכן הישראלי בכלכלה גבר - אך עדיין נמוך

הילה ויסברג

21.4.2015 / 13:52

מדד אמון הצרכנים בישראל, האומד את מצבו הכלכלי של המשק מנקודת ראותו של הצרכן, השתפר לעומת תחילת השנה אך הוא עדיין שלילי: מינוס 17%

סופרמרקט. ShutterStock, ShutterStock
סופרמרקט/ShutterStock, ShutterStock

מדד אמון הצרכנים בישראל, שערכיו בין מינוס 100 לפלוס 100, עמד במרץ 2015 על מינוס 17% - נתון המצביע על מגמת שיפור בציפיות הצרכנים מאז תחילת השנה, כאשר בינואר עמד המדד על מינוס 23 ובדצמבר 2014, על מינוס 28. ערך זה, מדגישים בלשכה המרכזית בסטטיסטיקה, העורכת את הסקר, "הוא בין הערכים הגבוהים שנמדדו מאז תחילת הסקר במרץ 2011". במרץ אשתקד עמד המדד על מינוס 26 וכשהתחילה המדידה, במרץ 2011 – מינוס 19. בכל זאת, יחסית למדינות OECD, מדובר בציון נמוך. ישראל דורגה רביעית מהסוף מקרב 22 מדינות אירופיות, שגם בהן נמדד מדד אמון הצרכנים.

מדד אמון הצרכנים נבחן בכל מדינות הארגון לשיתוף פעולה ופיתוח כלכלי (OECD), מורכב מארבעה פרמטרים עיקריים, המעידים על מצבו הכלכלי של המשק: המצב הכלכלי של משק הבית, המצב הכלכלי במדינה, השינוי הצפוי במספר המובטלים והצפיות לגבי חיסכון במשק הבית.

באוכלוסייה היהודית בישראל מדד אמון הצרכנים גבוה יותר (מינוס 16%), ביחס לאוכלוסייה הערבית (מינוס 21%) – פער הגיוני על רקע הפערים הסוציו-אקונומיים בין האוכלוסיות. פערים נוספים והגיוניים אף הם נמצאו בין מועסקים (מינוס 16%), לבין אנשים שאינם מועסקים (מינוס 19%).

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

בניגוד לישראל, בכמה מדינות OECD המדד חיובי ולא שלילי, וכך ניכר גם השנה וגם בשנה שעברה. בין מדינות אלו: דנמרק (יותר מפלוס 20), אירלנד, שוודיה, פינלנד, הולנד, בריטניה וגרמניה. בין המדינות שבהן המדד שלילי: בלגיה, איטליה, אוסטריה, פולין, צרפת, פולין ופורטוגל.

מאחר שברוב מדינות OECD רואים שיפור במדד אמון הצרכנים לעומת אשתקד, ניתן להסיק כי מדינות אירופה מתאוששות מהמשבר הכלכלי החריף שפקד אותן ב-2009. מגמה זו ניכרת גם במדינות שהיו שרויות במשבר הכלכלי החמור ביותר, כספרד ויוון. בספרד, למשל, המדד חיובי השנה בעוד שנה שעברה היה שלילי, ואילו ביוון ערך המדד במרץ 2015 עמד על מינוס 31% לעומת מינוס 58% במרץ 2014. גם במדינות משבריות נוספות כפורטוגל ואיטליה רואים שיפור משמעותי במדד אמון הצרכנים השנה, בהשוואה לאשתקד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully