וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השאלות שאסור לשאול אתכם בראיון עבודה

שירות התעסוקה

3.5.2015 / 8:15

ראיון עבודה הוא חלק מתהליך בו לומד המעסיק כמה שיותר פרטים על המועמד לאייש את התפקיד המוצע על מנת לוודא את התאמתו לתפקיד ולחברה. אבל יש מגבלות על הנושאים עליהם הוא יכול לשאול

אייטם אולפן שפת גוף. מערכת וואלה!
אייטם אולפן שפת גוף/מערכת וואלה!

ראיון עבודה הוא מפגש עדין במיוחד בין שני צדדים שלשניהם מטרה משותפת אחת, אך גם אינטרסים שהם לפעמים מנוגדים. שני הצדדים מקווים שהפעם זה זה...: המעסיק מקווה שסוף כל סוף מצא את העובד המושלם- זה שמתאים לצרכיו כמו כפפה ליד ואילו המועמד מקווה שהקיץ הקץ על תהליך חיפוש העבודה המייגע, שהנה, מצא עבודה ותמו ימי אי הוודאות והדאגות.

לבלוג שירות התעסוקה

אבל, בד בבד קיימים שיקולים נוספים: המעסיק רוצה לוודא שאינו מקבל חתול בשק, הוא מחפש את העובד שיכנס כמה שיותר מהר לתפקיד, שיהיה פנוי לעבודה, ללא מגבלות וללא הפתעות. בכדי לוודא שאכן זה המקרה על המעסיק לבצע תהליכי סינון מוקפדים ככל האפשר בכדי לגלות את מידת הידע המקצועי שהמועמד מגיע איתו ואת מידת המוטיבציה. לשם כך בונה כל ארגון תהליך של גיוס עובדים מסודר: לעיתים מדובר רק בשרשרת של ראיונות, אך לפעמים מתווספים לתהליך עוד שיטות מיון למכביר כמו מבדק גרפולוגי, מבחני אישיות, מבחני ידע, סימולציות, מבחני בית, ממליצים ועוד ועוד.

ועכשיו לעניינינו: לפעמים הצורך הכל כך עז של המעסיק לוודא מקסימום התאמה דוחפת אותו לכיוון נוסף- לפעמים זה קורה מחוסר ידיעה או מחוסר תשומת לב ולפעמים בכוונה מלאה. הכוונה היא לשאלות שפשוט אסור לו לשאול- לשאלות שאינן חוקיות מחמת אפליה.

סקר חדש של CareerBuilder שפורסם בימים האחרונים מגלה תוצאה מדאיגה: הסקר בוצע בקרב 2100 מנהלים מגייסים ומנהלי כ"א בארה"ב ולפי מסקנותיו 1 מתוך 5 מעסיקים מודה שיצא לו לשאול שאלות לא חוקיות בראיונות עבודה.

אז מה זו שאלה לא חוקית? התשובה פשוטה: כל שאלה אישית שעוסקת בנושא שאינו קשור כלל למידת ניסיונו או מקצועיותו של המועמד והתשובה לה עלולה להוביל לחוסר קבלה לעבודה.

שאלות אישיות כאלה עשויות להיות שאלות בנושאים הבאים:

שאלות על מצב משפחתי
שאלות הבודקות מוגבלות גופנית/נפשית
שאלות לנשים בנוגע להריון, טיפולי פוריות או הפריה חוץ-גופית
שאלות על תאריך לידה/גיל
שאלות בנוגע לגזע, דת, דעה פוליטית
שאלות בנוגע לביצוע שירות צבאי ולגבי מילואים

בנוגע לכלל הנושאים הללו- למראיין אסור לשאול שאלות באופן ישיר וגם אסור לו להחליט על פי התשובות על קבלתו או אי קבלתו של עובד לעבודה, אפילו אם נתגלו במקרה ובעקיפין במהלך הראיון.

אגב, כן... לעיתים הנושא הזה מורכב יותר כאן בישראל, בהשוואה למדינות אחרות פשוט בגלל התרבות הישראלית, שכן האופי החבר'מני הצברי מוביל לכך שראיונות עבודה רבים אינם מנוהלים באופן פורמאלי ונשמעים כמו שיחה חברית טיפוסית. בדיוק מהסיבה הזו נושאים שלכאורה הם רק "סמול טוק" לצורך שבירת קרח הם נקודה רגישה ומסוכנת העלולה להכניס את המעסיק לצרות אפילו מבלי שבאמת התכוון לכך.

אבל חשוב לזכור: גם על מועמדים לעבודה חלה חובה: להיות כנים: לא לשקר בקורות החיים שלהם, לא לשקר בנוגע לסיבה לסיום העבודה במקומות קודמים ולא לשקר בנוגע להשכלה שלהם. כמו כן, על נשים המצויות בחודש חמישי להריון (ומעלה) לעדכן בכך את המראיין במהלך תהליך הגיוס לעבודה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully