וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"אפשר להנות בשוק ההון גם בקיץ, אין צורך להזיע"

קובי ישעיהו

23.5.2015 / 15:00

ארז צדוק, מנכ"ל קרנות אביב: "משקיעים סולידיים צריכים להתרגל לתשואות נמוכות. התשואות שהם קיבלו בשנים האחרונות לא יחזרו על עצמן בשנתיים-שלוש הבאות וכדאי להפנים את זה ולעשות תיאום ציפיות פנימי"

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
ארז צדוק/מערכת וואלה!, צילום מסך

"מה שהיה בשנים האחרונות הוא לא מה שיהיה בשנים הבאות", כך מעריך ארז צדוק, מנכ"ל קרנות אביב, בריאיון ל"גלובס", בו הוא מספק ניתוח על שוק ההון המקומי והעולמי, מסביר תוך כמה זמן צפויים שינויים בריבית להשפיע על שוק המניות וממליץ למחזיקי האג"ח "למכור ולהישאר במזומן".

- למה אתה מתכוון כשאתה אומר שהשוק משתנה?

"עיקר השינוי יתרחש ויורגש בשוק האג"ח, גם בישראל וגם במדינות המפותחות ובראשן ארה"ב ואירופה. המשקיעים התרגלו לתשואות גבוהות בשוק האג"ח, שמהווה את החלק העיקרי בתיקי ההשקעות. התשואות נבעו בשנים עברו מריביות גבוהות ולאחר מכן מהורדות ריבית במדינות המפותחות, שהובילו לרווחי הון גבוהים בשוק הזה. כיום הריביות אפסיות ואגרות חוב סולידיות מניבות תשואות זניחות ולעיתים אחרי שמורידים את העמלות, גם תשואות שליליות. מצד שני, כשהריביות יועלו, האג"חים יספגו הפסדי הון והתשואה שמגולמת בהן כיום לא מצדיקה את הסיכון".

- אנשים רבים טוענים שהריביות לא יעלו במשך הרבה זמן, מה דעתך?

"יכול להיות. אני חושב אחרת. אגב, מספיק שהציפיות להעלאת ריבית יתחזקו כדי שהאג"חים יסבלו מהפסדי הון. בכל מקרה, יש חילוקי דעות לגבי התחזיות כמובן, אבל בשאלה האם התשואה שמגולמת היום באג"ח מצדיקה את הסיכון, אני חושב שהתשובה היא שלילית. אני גם חושב שארה"ב מעוניינת להעלות את הריבית מוקדם ככל האפשר, כפי שהיא ניסתה להפחית ולחסל את תוכנית רכישות האג"ח מוקדם ככל האפשר, במטרה לחזור לכלכלה נורמלית. חייבים להבין שתוכנית הרכישות, כמו גם ריבית אפסית, אינם תנאי שוק נורמליים ואינם מאפשרים לקובעי המדיניות לקבל החלטות מושכלות. האינטרס של קובעי המדיניות יהיה תמיד להגיע לתנאי שוק מוכרים וידועים שמאפשרים החלטות מושכלות, ככל שמתקבלות כאלה".

- אז מה יעשו משקיעי האג"ח?

"לדעתי? למכור. להישאר במזומן".

- קצת בעייתי, לא? מי שהתיק שלו כולל 80% אג"ח ו-20% מניות, לא יניב תשואה משמעותית גם אם המניות יעלו.

"קודם כל, זה נכון. משקיעים סולידיים צריכים להתרגל לתשואות נמוכות. התשואות שהם קיבלו בשנים האחרונות לא יחזרו על עצמן בשנתיים-שלוש הבאות וכדאי להפנים את זה ולעשות תיאום ציפיות פנימי. כמובן מכיוון והחלק הסולידי הופך להיות למעשה חסר סיכון, אפשר להגדיל קצת את החלק המנייתי. זה אמור לפצות במידה מסוימת על עניין התשואות, אבל זה כבר קשור לסיבולת הסיכון של כל משקיע".

מסחר בבורסה. ShutterStock
מסחר בבורסה/ShutterStock

- ולהגדיל את רכיב המניות בתיק זה לא מסוכן? השווקים לא גבוהים? כשהריבית תעלה השווקים לא ירדו?

"הגדלת רכיב המניות בתיק הולכת ביחד עם הגדלת הסיכון. זה ברור. עם זאת, כל עוד הריבית אפסית, הסיכון יחסית נשלט, שכן אנשים מתקשים לשים את הכסף בעו"ש או בפיקדון בריבית אפסית ומחפשים אפיקים נושאי תשואה. חוץ מנדל"ן שאינו נזיל ודורש סכומי כסף גבוהים וקרנות גידור, שגם שם יש מגבלות דומות, האלטרנטיבה הטבעית היא שוק המניות. כל עוד הריבית אפסית, אנשים ינצלו ירידות ותיקונים טכניים כדי להכניס לשוק כסף שנמצא היום בחוץ. גם ההבנה שעידן התשואות באג"ח נגמר לאט-לאט מחלחלת להבנה של המשקיעים ותגרום להסטת כספים לשוק המניות".

- והריבית שעולה לא תשפיע לרעה על שוק המניות?

"ריבית עולה אכן משפיעה לשלילה על שוק המניות, אך במסגרת מחקר שעשינו מצאנו שלוקח לשינוי בריבית טווח זמן של שנתיים להשפיע על שוק המניות. ברוב המדינות בעולם, כולל ארה"ב, המתאם (הקורלציה) בין הריבית לשוק המניות הוא שלילי, כלומר כשהריבית עולה השוק יורד ולהיפך, אבל הוא מתאם גבוה ומשמעותי רק כשלוקחים את נתוני שוק המניות שנתיים לאחר הריבית. באמצע 2007, כשהחל משבר הסאב-פריים, גרינספן הוריד את הריבית בשיעור חד ומפתיע של 2%. כמעט שנתיים לאחר מכן, ברבעון השני של 2009, שוק המניות האמריקאי החל לנסוק. כמובן השוק עשוי להגיב באופן מיידי בשלילה על כל העלאת ריבית, אך זה בדרך כלל רק לטווח הקצר. בטווח הארוך יותר הריבית משפיעה, אבל רק שנתיים אחרי".

- יש לך המלצות ספציפיות בשוק המניות?

"בשוק המניות הגלובלי אנחנו ממליצים להשקיע בפיזור עולמי, עם העדפה קלה לאירופה ולשווקים המתעוררים. בישראל אנחנו ממליצים להיות בררניים, להתמקד בחברות שמנועי הצמיחה שלהן מבוססים על פעילות בחו"ל כדי להקטין את הסיכון המקומי, וכמובן כמי שמנהלים קרן שמשקיעה רק בחברות הוגנות, אנחנו ממליצים לכולם להשקיע רק בחברות שמתנהלות בהוגנות. מאות מחקרים מוכחים שחברות כאלו מספקות יותר תשואה בפחות סיכון, ואנחנו רואים את זה גם בשוק המקומי".

  • עוד באותו נושא:
  • שוק ההון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully