וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אז מה אם כחלון הבטיח שלא יעלה מסים?

11.6.2015 / 9:49

העלאת מס הרכישה למשקיעים שמתכנן שר האוצר לא תרחיק אותם משוק הנדל"ן, פשוט משום שאין להם אלטרנטיבה ראויה להשקעה. לעומת זאת, המס החדש יגביר את רצון בעלי הדירות להעלות את דמי השכירות, על מנת לשפר את התשואה על הנכס

דירות להשכרה. שי מכלוף
במקומות שבהם יש עודפי ביקוש יעלו מחירי השכירות/שי מכלוף
מדי שנה נמכרות בישראל כ-110 אלף דירות חדשות, ועל פי נתוני רשות המסים כ-30% מהן מיועדות להשקעה. התוספת הצפויה לקופת האוצר מהעלאת המס תסתכם בלא פחות ממיליארד שקל בשנה

כלכלה היא מקצוע פשוט מאוד - או כך, לפחות, זה נשמע כשמדברים עם פקידים מסוימים במשרד האוצר וברשות המסים. אין כמעט בעיה שאי אפשר לפתור באמצעות שינוי קל בשיטת המיסוי. אנשים נוסעים יותר מדי? העלה מס על נסיעות; מעשנים ושותים? בשביל זה בדיוק המציאו מסים דרקוניים על אלכוהול וטבק; יולדים מעבר לרצוי? בטל הטבות מס על ילד שני או שלישי לבחירתך - וכן הלאה.

אלא שמיסוי לא תמיד גורם לציבור לנהוג כפי שהתכוונו אנשי המסים, ולעתים הוא מוכנים לשלם קצת יותר ולהמשיך בסורו. אבל היי, בינתיים התמלאה קופת האוצר מזומנים והשירות הציבורי יכול להמשיך להתרחב ולהרחיק מעליו כל איום בהתייעלות. מה שיפה במיוחד בשיטה, זה שגם הפוליטיקאים, שלעולם אינם אוהבים להיראות כמי שמכבידים את על המסים - נוטים לתמוך במיסוי כזה, שכן הוא נעשה למטרה "טובה" כמו מניעת זיהום אוויר, הקלת מצוקת החניה בערים או סתם שירוש הרגלים רעים.

גם שר האוצר החדש, משה כחלון, נפל במלכודת. לאחר שהצהיר מעל כל במה שאין בכוונתו להעלות מסים, הוא מבקש להעלות - ממש בקטנה - את המס על רוכשי דירות להשקעה, ב-2% בממוצע. חישוב קל מראה שתוספת המס על הרוכשים תהיה כ-30 אלף שקל בממוצע. מדי שנה נמכרות בישראל כ-110 אלף דירות משווקות וחדשות, ועל פי נתוני רשות המסים כ-30% מהן מיועדות להשקעה. התוספת הצפויה לקופת האוצר תסתכם, לכן, בלא פחות ממיליארד שקל לשנה. ומה תהיה התוצאה? כחלון הסביר, ובצדק, כי הצעדים החדשים לא יביאו לירידה מידית במחירי הדירות אלא צפויים, על פי התכנית, למתן את העלייה בתקופה הקרובה. ברור גם שהמיסוי החדש הוא רק חלק מעשרות מהלכים נוספים שאמורים להשפיע על השוק.

אבל אנשי הנדל"ן ממשיכים לטעון שתוספת המיסוי הקטנה יחסית, לא תשפיע על מי שהחליטו לרכוש דירה להשקעה. כדי להרתיע משקיעים כאלה צריך כחלון להציע למשקיעים אלטרנטיבה עדיפה להשקעה - וזו אינה בנמצא. החיסכון הסולידי מניב תשואה אפסית, ההשקעה במניות נחשבת, בצדק או לא, מסוכנת מהשקעה בנדל"ן.

ומה בקשר למטרה הטובה – הפחתת מחירי הנדל"ן? גם כאן נראה שמדובר בטיעון בעייתי: בשלב ראשון נראים רוכשי הדירות להשקעה כמתחרים למי שרוכשים דירות למגורים וגורמים לעלייה במחירי הדירות. ואולם, כמעט כל רוכשי הדירות להשקעה מחזירים אותם לשוק כדירות להשכרה. בכך הם פותרים את בעיית הדיור למשקי בית רבים המתקשים לממן רכישת דירה, ומוציאים משוק הדירות לרכישה אחרים, המעדיפים מנימוקים שונים שכירות על פני קנייה.

הוצאת המשקיעים מהשוק עלולה להקטין את היצע הדירות להשכרה ולהכביד את הנטל דווקא על שכבות חלשות, הנאלצות לגור בשכירות. המס החדש גם יגביר את רצונם של בעלי הדירות להעלות את דמי השכירות, על מנת לשפר את התשואה על הנכס. במקומות רבים, שבהם יש עודפי ביקוש גדולים, אין ספק שהם יצליחו. קשה להניח שזו היתה כוונתו של כחלון כשאישר את העלאת המס. נכון, יש גם רוכשי דירות להשקעה שאינם טורחים להחזיר את הדירה לשוק ההשכרה. לאור מצבם הכלכלי, אלה בוודאי לא יתרשמו מתוספת מס של 2%.

כחלון נלחם במשקיעים: יעלה את מס הרכישה ל-10%-8%

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully