וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פיצחנו את התעלומה: למה מחירי הפיצוחים בישראל כ"כ גבוהים

דנה נחום

25.6.2015 / 8:25

מהיכן מגיעים אלינו אגוזי הקשיו, איזה פיצוחים גדלים בישראל, ומה צפוי לקרות למחירים? יצאנו בעקבות שביל קליפות הגרעינים ומצאנו שוק שמגלגל מיליארד שקל בשנה

צילום: ניב אהרונסון , עריכתו וידאו: יותם וקס

ארוזים או בתפזורת, בדוכנים או בסופר, הישראלים לא מוותרים על הפיצוחים שלהם – ומסתבר שהמחיר לא ממש חשוב. עם שוק שמגלגל יותר ממיליארד שקל בשנה, לא פלא שישראל הוכתרה המדינה השנייה בעולם בצריכת פיצוחים, כשרק הספרדים מקדימים אותנו.

על פי נתוני חברת קלית גת, שוק הפיצוחים בישראל נחלק לשתי קטגוריות מרכזיות כשהפיצוחים הארוזים תופסים נתח של כ-40% והפיצוחים בתפזורת חולשים על כ-60% מהשוק. מכירות הפיצוחים בפיצוציות תופסות נתח שוק של כ-60%. רק שיעור נמוך מבין סוגי הפיצוחים גדלים בישראל וביניהם גרעיני החמנייה, האבטיח והבוטנים. שאר הפיצוחים מיובאים - שקדים ופיסטוקים, למשל, מגיעים מארה"ב, ואגוזי הקשיו מוויאטנם.

מבדיקה שערכה המועצה לצרכנות בדצמבר האחרון, עלה כי הענף פועל ללא פיקוח או ויסות המחירים ולכן אפשר למצוא פערים משמעותיים בין מחירי הפיצוחים הארוזים לאלו שבתפזורת. כך, למשל, נמצא כי גרעינים שחורים בתפזורת יעלו בשווקים 1.60-3.60 שקלים ל-100 גרם ואילו גרעינים ארוזים יעלו בממוצע 4 שקלים ל-100 גרם ברשתות השיווק. בנוסף, 100 גרם פיסטוקים בתפזורת יעלו כ-6 שקלים ל-100 גרם, אך כארוזים נשלם עבורם מחיר ממוצע של 9 שקלים. עם זאת, סוגים מסוימים של פיצוחים דווקא שומרים על מחיר אחיד בין אם הם נמכרים בתפזורת או כארוזים. כך, למשל, מחיר השקדים הקלויים הנמכרים בממוצע ב-8 שקלים ל-100 גרם - הן בתפזורת והן כארוזים.

עובד חממה מבעלי חברת שיווק הפיצוחים "קליית יוסי", מסביר כי הענף פועל באופן חופשי ולכן ניכרות תנודות מחירים מדי שנה. לטענתו, שוק הפיצוחים בישראל נמצא במגמת עלייה - הן מבחינת הביקוש אך גם מבחינת המחיר. "שני הדברים העיקריים המשפיעים על התנודות במחירי הפיצוחים הם שינויי מזג האוויר וכן הביקוש הגובר בעולם, שכן סין נהפכה להיות בשנים האחרונות שחקן מרכזי בצריכת פיצוחים", מסביר חממה. לדבריו, המחירים מושפעים גם מאירועים נקודתיים כמו מזג אוויר קיצוני בקליפורניה, המדינה שממנה מייבאים חלק ניכר מהשקדים הנמכרים בישראל, שהביא לעלייה של עשרות אחוזים במחירם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully