וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כך יעברו עסקים קטנים את התקופה הביטחונית הקשה

22.10.2015 / 9:53

גל הפיגועים והחשש הביטחוני שבעקבותיהם גורמים לפגיעה קשה בעסקים הקטנים והבינוניים. שחר אלוני מונה שורה של צעדים שעשויים לסייע להם לשרוד

רחוב יפו, ירושלים, 12 באוקטובר 2015. נועם מושקוביץ
זירת פיגוע בירושלים/נועם מושקוביץ

גל הטרור האחרון יוצר מציאות חדשה עבור עסקים רבים בישראל. עסקים מכל רחבי הארץ, בעיקר בתחום הקמעונאי, הפנאי והבילוי, מדווחים על פגיעה וירידה בהיקפי ההכנסות. למרות האתגרים, פעולות נכונות של בתי עסק בתקופה שכזו יכולים לצמצם את היקפי הפגיעה ולאפשר לבית העסק לשגשג לאחר התקופה הקשה.

עיקר הבעיה של העסקים נובעת מההוצאות הקבועות שלא ניתן כמעט לצמצם בשעה שההכנסות יורדות לעתים גם בצורה חדה. תשלומי שכירות, ארנונה ושכר עובדים הם הוצאה כבדה שתירשם לחובת בית העסק, גם אם יירשמו מכירות וגם אם לא.

בישראל, על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה יש כ-500,000 עסקים, מרביתם עסקים קטנים ובינוניים וחלק קטן הן חברות גדולות ומבוססות. כך, שהיקף העצמאים בישראל הוא גדול מאוד וכך גם ההשפעה של המתיחות הביטחונית עליהם.

הנה מספר הצעות פרקטיות עבור עסקים בישראל שניתן ליישם באופן מיידי:

1. צמצום הוצאות מיותרות – בתקופה כזאת כשהקהל הפוטנציאלי לא מגיע בלאו הכי, אין תועלת גדולה בהשקעה בפרסום ושיווק של בית העסק ולכן זו נחשבת להוצאה מיותרת ולא יעילה.

2. בחינת אפשרות לצמצום זמני של שעות פעילות – למרות שעיקר הבעיה של עסקים נובעת מהוצאות קבועות שלא ניתנות לשליטה בטווח הקצר. גם הוצאות משתנות כמו חשמל, עבור עסקים שהם למשל בעלי שטחי מכירה גדולים יכולה להיות קריטית. אם אנחנו יודעים שבשעות מסוימות בימים רגילים כמעט ואין תנועה של קונים, אז בימים אלה כדאי לבחון סגירה של בית העסק באותן השעות.



3. דחיית הוצאות – אם עד היום שילמנו תשלומי ארנונה מראש או במזומן, כעת נבקש לפרוס את התשלומים לשנה שלמה כדי להקל על תזרים המזומנים של בית העסק. ככלל אצבע, כל הוצאה שאנחנו יכולים לדחות אז זו בדיוק התקופה לעשות את זה מאחר והאלטרנטיבה תמיד תהיה נטילת הלוואה נושאת ריבית שבצידה עלות לבית העסק.

4. קשר רציף עם הבנקאי – כשעסק נקלע למצוקה ובעיקר אם הסיבה נובעת ממצב ביטחוני, סיטואציה שהיא הגיונית וניתן להסביר אותה לא בכשל בהתנהלות אלא מכוח עליון, כדאי מאוד לשתף את הבנקאי הישיר שמעניק לעתים הלוואות ומימון של הפעילות. אם נשתף את הבנקאי ולא נמתין למצב שבו הבנק מתקשר אלינו כדי לבדוק מה קורה, נצליח לנהל טוב הרבה יותר את המשבר.


5. דחיית השקעות מהותיות – בתקופה של אי וודאות אנחנו נדחה החלטות השקעה מהותיות בבית העסק, גם אם אנחנו בטוחים שמדובר במצב זמני לחלוטין. כל השקעה הנוגעת בהרחבת פעילות וגם זו הנוגעת להחלפת ציוד קיים עדיף לדחות.

6. נטילת הלוואת גישור – אם העסק נקלע למצב קשה וכדי שיצליח לשרוד את התקופה ולשלם את התשלומים השוטפים עליו לקחת הלוואת גישור אז כדאי לבחון זאת, כל זאת בתנאי שבימים רגילים בית העסק הוא רווחי והבעיה נובעת באופן מובהק מההסלמה הביטחונית.


7. הגדלת מכירות בערוצים אלקטרוניים – גם בלי קשר להסלמה הביטחונית, ההמלצה כמעט לכל בית עסק בישראל היא לשפר את יכולות המכירה וההכנסות באמצעים אלקטרוניים כמו אתר אינטרנט, אפליקציה או כל פתרון טכנולוגי אחר שכמותם צומחים בישראל למכביר. ככל שנוכל להגדיל את היקף הפעילות האלקטרונית נהיה תלויים פחות ופחות בתנועת הלקוחות אלינו. כמו כן, נפחית מאוד את הסיכון של בית העסק.


שחר אלוני, יו"ר ומנכ"ל קבוצת אלוני האפט

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully