וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טורקי, סיני ואנגלי מטילים מטבע: למי כדאי להאמין?

הדר קנה

18.11.2015 / 8:36

זו לא התחלה של בדיחה גרועה. מחקר שנערך באנגליה ניסה לבדוק איזו מדינה מוציאה מתוכה יותר רמאים ממדינות אחרות. מתי כדאי להאמין ליפנים ומה לגבי ישראל?

מערכת וואלה!

האם נטייה של אנשים לרמות קשורה באופי, נטייה גנטית או אולי זה בכלל תוצאה של ארץ מוצאם? מחקר חדש מראה כי לאנשים ממדינות מסוימות יש נטייה גבוהה יותר להיות ישרים או רמאים דווקא בהתאם לתרבות הכלכלית של אותה המדינה.

המחקר, שנערך באוניברסיטת מזרח אנגליה (UEA), בדק את כנותם של אנשים ממדינות שונות וניסה להבין כיצד זה קשור ל"תרבות הכלכלית" של אותה המדינה. על פי המחקר לאנשים ממדינות אסיה כמו סין, דרום קוריאה והודו ישנה נטייה גבוהה יותר לרמות בהטלות מטבע, ואילו במבחני ידע סביר כי דווקא הטורקים הם אלו שירמו.

המחקר בוצע באמצעות סקר מקוון בו השתתפו יותר מ-1,500 משתתפים מ-15 מדינות שונות. במסגרת הסקר נערכו שני ניסויים שנועדו למדוד התנהגות כנה: ראשית, המשתתפים התבקשו להטיל מטבע ולקבוע אם הוא נחת על 'ראשים' או 'זנבות' (עץ או פלי) כאשר למשתתפים נאמר כי אם ידווחו שהמטבע נחת על ראש הם יקבלו בין 3-5 דולר.התוצאות של מבחן זה נבחנו בפשטות - אם שיעור הדיווח על "ראשים" היה יותר מ -50 אחוזים במדינה מסוימת, זה הצביע להערכת החוקרים על כך שהאנשים לא ענו ביושר על המבחן.

בהמשך התבקשו אותם המשתתפים להשלים חידון מוסיקה שבו הם זכו שוב לתמרוץ כלכלי אם ענו על השאלות בצורה נכונה. הם התבקשו במפורש לא לחפש את התשובות באינטרנט, והיה עליהם לסמן תיבה המאשרת שהם ענו בעצמם לפני שעברו לשאלה הבאה. שלוש מהשאלות היו קשות במיוחד באופן מכוון, וזה הגביר את הסבירות שהמשתתפים ירמו. התוצאה נבחנה על פי התשובות על שלוש השאלות הקשות - אם הם צדקו באחת מהן או יותר זה הצביע על רמאות.

רולטה. GettyImages
במדינות הנוטות לקבל הימורים - הנטייה לרמות עולה/GettyImages

תלוי תרבות

המדינות שנלמדו במחקר היו ברזיל, סין, יוון, יפן, רוסיה, שוויץ, טורקיה, ארצות הברית, ארגנטינה, דנמרק, בריטניה, הודו, פורטוגל, דרום אפריקה, ודרום קוריאה. מדינות אלו נבחרו ספציפית על מנת לספק תמהיל לאזורים שונים בעולם בעלי רמות פיתוח ורמות אמון חברתי. עורך המחקר ד"ר דיוויד יוג'ונס (HughJones) מצא ראיות לחוסר יושר בכל המדינות, אבל ברמות שונות. כך לדוגמא: בהטלת המטבע באנגליה היו רק 3.4% של רמאיות, לעומת 70% בסין. בחידון המוסיקה המשיבים היפנים היו הכנים ביותר, אחריהם האנגלים ואילו הטורקים יצאו "הכי רמאים".

פרופ' טל שביט סגן הדיקאן בבית הספר למינהל עסקים במסלול האקדמי המכללה למינהל לא מופתע מהתוצאות. "אנשים משקרים וזה לא חדש, זה נבחן כבר במחקרים קודמים. השאלה פה היא של השוואה בין המדינות וכאן אנו רואים כי שקר נתפס אחרת בתרבויות השונות".

לדוגמא: במבחן הטלת המטבע, ארבע המדינות בה המשיבים הכי פחות כנים היו: סין, יפן, דרום קוריאה והודו. עם זאת, מדינות אלו לא היו באופן משמעותי רמאים יותר מאחרים בחידון. ד"ר יוג'ונס הסביר את ההבדל בגישה של אותן מדינות כלפי הגרלות והימורים. פרופ' שביט מחזק את דבריו ואומר כי "במדינות אסיה יש התייחסות אחרת להגרלות ממדינות המערב וזה יכול להסביר כי הגישה של הנשאלים ממדינות אסיה שונה כלפי הימורים לאו - דווקא תלויה ביושרה של הנשאלים, אלא בתרבות ממנה הם מגיעים".

פרופ' שביט לא הופתע גם מהתוצאות שהראו כי בטורקיה אחוז הרמאות בחידון גבוה. "זו מדינה שיש בה הרבה שחיתות ושוחד שמושרשת בתרבות הכלכלית ולכן התוצאות לגביהן לא מפתיעות. מה שכן מפתיע זה התוצאות של יוון - שם גם ישנה תרבות כלכלית בעייתית מושרשת במוסדות וברגולציה מה שתרם להתמוטטות הכלכלית שלהם, אבל התוצאות במקרה זה היו שונות מהמצופה". גם החוקרים ציפו כי ביוון יהיו אחוז רמאים גבוה, אך היוונים דווקא הפתיעו ויצאו בין האומות הישרות ביותר במבחן הטלת המטבע ובמקום טוב באמצע במבחן החידון.

ומה לגבי ישראל? המחקר דווקא לא בדק ישראלים. עם זאת פרופ' שביט סבור כי אם היינו משתתפים במבחן ישראל הייתה יוצאת במקום טוב באמצע. "אנחנו לא כאלה מיוחדים גם ברמאות שלנו וזה מוסבר היטב במחקר - שם נמצא כי בכל מדינה אנשים מאוד פסימיים לגבי התוצאות במדינתם וסבורים כי אחוז הרמאים יהיה גבוה יותר מהתוצאות במציאות".

ד"ר יוג'ונס מסביר את התופעה באמצעות החשיפה למידע. "אחד הסברים לכך יכולים להיות שאנשים חשופים יותר לסיפורי חדשות על שחיתות המתרחשת במדינה שלהם מאשר במקומות אחרים", אומר יוג'ונס. "כך בעצם כל אחד סבור כי במדינתו אחוז הרמאים גבוה יותר. זאת כיוון כי הוא זמין יותר לסיפורים של שקרים ושחיתויות בתקשורת המקומית". שביט מסביר כי "בפועל כל מדינה חושבת ככה על עצמה ולא בטוח שזו המציאות. בישראל יש שלטון חוק ותרבות כלכלית מפוקחת - בתי המשפט פועלים היטב, ישנם עונשים על שחיתות, התקשורת פועלת. אנחנו סך הכל מדינת חוק ורחוקים מאוד ממקומות בהם השחיתות פושעת בתוך מוסדות השלטון והרגולציה ולכן אני סבור שלא היינו מגיעים למקומות הראשונים".

  • עוד באותו נושא:
  • רמאות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully