וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שימו לב למס הכנסה: אולי גם אתם זכאים להחזר?

14.12.2015 / 13:02

מעסיקים רבים משלמים מס הכנסה גבוה מחבות המס של השכיר וכתוצאה מכך אלפי אזרחים משלמים מס בשיעור גבוה מהנדרש. האם גם אתם זכאים להחזר?

מס הכנסה. ShutterStock
אלפי אזרחים משלמים מס בשיעור גבוה מהנדרש/ShutterStock

הכירו את טלי, דור ושירה. טלי היא פסיכולוגית. היא עובדת בקליניקה שבביתה כעצמאית ומשלמת מס הכנסה באמצעות פנקס המקדמות שלה. ההכנסה החודשית שלה משתנה מחודש לחודש, בהתאם לכמות המטופלים שמגיעים אליה. דור סטודנט. הוא עובד בשתי עבודות – בבקרים הוא מבצע שליחויות של משרד עורכי דין ובערבים הוא ממלצר בבית הקפה השכונתי. כמות העבודה משתנה במהלך הסמסטר בהתאם לזמינות שלו.

שירה מתכנתת בחברה הייטק. ההכנסה החודשית שלה די קבועה, אבל בחודש שעבר יצאה לחל"ת כדי לטייל במקסיקו. האם ייתכן שלטלי, לדור או לשירה מגיע החזר מס? בהחלט.

נבואה שלא תמיד מגשימה את עצמה

כל אזרח עובד במדינת ישראל – שכיר או עצמאי, עובד שעתי או גלובלי - חייב בתשלום מס הכנסה, וגובה המס עולה בהתאם לרמת ההכנסה. עד פה הכל ברור. אבל אם טלי, דור ושירה משלמים מס הכנסה בהתאם לרמת ההכנסה שלהם, כיצד ייתכן שמגיע להם החזר מס?

התשובה טמונה בשיטת גביית מס ההכנסה. כולנו משלמים מס הכנסה, אבל באופן פרואקטיבי. מה זה אומר? גובה התשלום נקבע לפי הערכת ההכנסה השנתית שלנו. עצמאיים כמו טלי משלמים מס באמצעות פנקס מקדמות. גובה התשלום (אחוז המס) נקבע על ידי ההכנסות של טלי מן השנה שעברה, האמורות לנבא את השתכרותה בשנה הנוכחית, אבל לא עושות זאת. בסוף השנה טלי ודומיה מגישים דו"ח שנתי למס הכנסה ואם המקדמות שנקבעו גבוהות מחבות המס בפועל מקבלים את החזרי המס שמגיעים להם (וגם להפך: אם המקדמות נמוכות מחבות המס טלי תתבקש להשלים את ההפרש).

מס הכנסה. ShutterStock
מס ההכנסה מחושב לפי השכר השנתי/ShutterStock

אבל לא רק טלי משלמת מס פרואקטיבי. גם דור וגם שירה, באמצעות המעסיק, משלמים מס הכנסה פרואקטיבי, וחבות המס שלהם עשויה להיות, בסופו של דבר, נמוכה מהתשלומים ששילמו בפועל. ההפרש בין החבות בפועל לתשלומים שהתבצעו נובע בדרך כלל מאי התאמה בין התשלום החודשי, הנגזר מהתשלום השנתי הצפוי. מה זאת אומרת? מס ההכנסה מחושב לפי השכר השנתי שבמס הכנסה סבורים שתקבלו, אבל אם במקרה יצאתם לחל"ת של חודשיים, החלפתם עבודה באמצע השנה או שהמצב המשפחתי שלכם השתנה במהלך השנה ייתכן שחבות המס שלכם ירדה.

מעסיקים רבים משלמים מס גבוה מחבות המס של השכיר בפועל ולפיכך אלפי אזרחים משלמים מס בשיעור גבוה מהנדרש ואינם ערים לזכאותם להחזר. למעשה, בקופת האוצר נצברים מיליארדי שקלים השייכים לציבור בשל שיטת הגבייה הזו.

איש לא יתנדב להחזיר לכם כסף

האם תקבלו החזר מס אוטומטי? ממש לא. תצטרכו לדרוש אותו. אצל טלי הבקשה להחזר מס מטופלת, כאמור, באמצעות הדו"ח השנתי. מה צריכים לעשות דור ושירה על מנת לקבל את יתרת מס ההכנסה ששילמו למדינה? להגיש טופס החזר מס לשכירים.

ומה אם גיליתם את האפשרות לזכאותכם להחזר רק עכשיו, אתם שואלים? חשוב לדעת שגם אם לא טיפלתם בתשלומי המס שלכם כבר שנים, ייתכן שעוד לא מאוחר מדי. את ההחזרים ניתן לדרוש גם שש שנים אחורנית. ההחזר יועבר לחשבון הבנק שלכם חודשים ספורים מיום הגשת הבקשה. אל תאמרו נואש ודרשו את מה שמגיע לכם: אם הייתם מובטלים בחלק מהשנה החולפת, אם החלפתם עבודות ולא ביצעתם תיאום מס, אם נולד לכם ילד, אם התגרשתם או עברתם לגור ביישוב ספר, ייתכן שאתם זכאים להחזר מס.

וואלה! NEWS בשיתוף ויזה אירופה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully