וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סגירת החנויות בשבת לא תזיז לחובבי השופינג

22.12.2015 / 14:58

לא מעט ישראלים אוהבים לבלות במתחמי קניות בכל ימי השבוע - וגם בשבתות. הדעה הרווחת בקרב כלכלני משפחה היא כי סגירת בתי עסק בשבת לא תשנה את התופעה הזו אלא תשכלל אותה: "יקום שוק שחור, מתוחכם ויקר יותר, שידע לנצל את החולשה של האנשים"

יום שישי השחור בארה"ב, שופינג. GettyImages, אתר יצרן
עבור לא מעט אנשים קניות הפכו לתחביב, בילוי, מילה אחרת לכיף/אתר יצרן, GettyImages

בילוי במרכזי קניות בשבת הפך לחלק מהשגרה של משפחות רבות: מצטיידים בכרטיס אשראי, קופצים בהרכב מלא למרכזי המסחר הענקיים שפתוחים בקרבת המקום, ומסתובבים בין החנויות. בזמן שהמבוגרים בודקים את המבצעים, הילדים נכנסים לג'ימבורי.

זמן ארוחת הצהריים מאלץ את מרבית ההורים להיכנע להצקות של הילדים, כי גם להם מגיע צעצוע חדש. וכך חוזרים בני המשפחה הביתה עם הרבה שקיות וחיובים חדשים בכרטיס אשראי. ההנאה הרגעית הזו תחלוף, ויחד איתה יתאיידו מאות עד אלפי שקלים שהוצאנו. על מה? על זמן איכות משפחתי.

קניות היא אחת מצורות הבילוי המועדפות על ישראלים. הציבור החילוני נוהג לפקוד את מרכזי הקניות גם בשבתות, כך שבמתחמי החנויות אפשר לראות רבבות משפחות קונות בסוף השבוע, כשהורים מנחילים לילדיהם את חדוות הקנייה.

אבל כל זה עומד כנראה להשתנות. ועדת השרים לענייני חקיקה אישרה את הצעת חוק השבת של חבר הכנסת מיקי זוהר (הליכוד) לפיה תיאסר פעילות מסחר בשבתות, ובית עסק שיחליט לפתוח את שעריו בשבת, יקבל קנס הגדול פי-שלושה מהפדיון היומי שלו באותו יום.

מתחם ירקונים בפתח תקווה, דצמבר 2015. ראובן קסטרו
הנאה רגעית שתחלוף בעוד רגע ומאות עד אלפי שקלים שהוצאנו. על מה? על זמן איכות משפחתי. מתחם ירקונים בפתח תקווה/ראובן קסטרו

הוצאה כלכלית לא מבוקרת

לצד הקניות הנקודתיות וההכרחיות שאנשים עובדים דוחים לשבת מפת חוסר הזמן, ושהחוק החדש כמובן יפגע בהם, יש קניות שהן סוג הבילוי המועדף על ישראלים – שופינג. נזכיר שהחוק החדש לא חל על מסעדות, בתי קפה ובתי קולנוע, אלא על חנויות בלבד.

"משפחות רבות מקשרות בין זמן בילוי ואיכות משפחתי, לבין קניות", אומרת נעמי שרון, מומחית לכלכלת המשפחה ומנהלת תוכניות בעמותת פעמונים. "אין זה מפתיע כי כל אסטרטגיות השיווק של הגופים המסחריים מכוונים אותנו לשם: הג'ימבורי נמצא בתוך הקניון, ודוכן הממתקים ממוקם בדיוק במרכז השדרה הראשית. לא במקרה אנשים שיוצאים מהבית בשבת, נכנסים אוטומטית למרכז מסחרי שיש בו המון גירויים לכולם, ובלי כל תכנון קודם מוצאים המון כסף על דברים שהם בכלל לא צריכים".

לדבריה, המצב הבעייתי ביותר הוא כשאנשים מתפתים למבצעים וקונים את המוצר שהם לא יכולים להרשות לעצמם בתשלומים. "מדובר בבילוי שאין בו כל בקרה על הוצאות והוא מסתיים בהמון רכישות סתמיות של דברים מיותרים, ולעתים גם כאלה שאינם מתאימים", אמרה שרון.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל

קניינים כפייתיים

יפית כהן, מאמנת אישית ועסקית מוסיפה, כי רוב הישראלים מקשרים הוצאה כספית ורכישת מוצר, לרגשות של הנאה והפוגה. "הופכים את השופינג למשהו שמשפר את ההרגשה. עובדה, הפרסומות אינן מתמקדות בלמכור לנו מוצרים, אלא בהרגשה שהקניות האלה מסיבות לנו. "כמה קל להיות מאושר", אומרת פרסומת של רשת קניונים מוכרת. אם יש לך זמן פנוי, למה שלא תקנה משהו? זה יעשה לך הרגשה טובה.

לשאלה מה הבעייתיות שבזה היא ממשיבה: "כמו שאכילת מזון כדי לשפר את ההרגשה, מייצרת אכלנים כפייתיים, כך עלולים לייצר חיבור בין הוצאת כסף לרגשות, ולהפוך לקניינים כפייתיים. היה לי יום רע בעבודה? אני אפצה את עצמי במשהו".

כהן מציינת כי הבעיה היא שהתחושה הטובה שנוצרת קצרת מועד, והיא בהחלט לא תהפוך את יום העבודה לטוב יותר. אבל שוב ושוב נזדקק לתחושה הזו, ונקנה עוד ועוד מוצרים. "אין לזה סוף, וזה לא באמת מייצר רוגע ושקט פנימי, אלא רק הקלה רגעית".

חיבור בעייתי נוסף שנוצר, לדבריה, הוא שהבילוי "לא שווה" או "לא מהנה" אם לא קנינו משהו, וזה גם מה שהילדים שלנו לומדים. "לא מעט ילדים מאמצים את המשפט 'אימא תקני לי', בכל פעם שהם יוצאים עם הוריהם מהבית. בלי זה הבילוי נתפש כבזבוז זמן".

יום שישי השחור בארה"ב, שופינג. GettyImages, GettyImages
"הבעיה היא, שמשפחות רבות מקשרות בין זמן בילוי ואיכות משפחתי לבין קניות"/GettyImages, GettyImages

סגירת העסקים לא תפתור את ההתמכרות השופינג

רונן רגב כביר, מנכ"ל ארגון "אמון הציבור" סבור שסגירת עסקים בשבת לא תפתור את בעיית השופינג המזדמן. "למרות שקניות כבילוי נחשב לפרקטיקה לא מאוד מוצלחת, סגירת העסקים בשבת לא מהווה פתרון. זו התערבות יוצאת דופן שלא רואים כדוגמתה בעולם, ולציבור יהיה קשה לעכל אותה. לדעתי, במקרה של סגירת חנויות ומרכזים, יקום שוק שחור ומתוחכם, שידע לנצל את החולשה של האנשים ויהיה יקר יותר וקשה יותר לאכיפה".

נעמי שרון מחזקת את דבריו ומציינת כי משפחות שנוהגות לבלות במרכזי קניות לשם קניות לא יפסיקו לעשות זאת בגלל החקיקה, אלא פשוט יעשו זאת בזמן אחר. "המרכיב הזה לא ייעלם מהעולם, אבל אולי שבת, שהוא יום שיש בו פנאי, יהפוך ליום שעושים בו דברים אחרים. אנחנו משתדלים לא לשפוט את המשפחות ולא להגיד להן איזה בילוי טוב או ערכי יותר, אף שידוע כי בילוי בחיק הטבע הוא פעילות הרבה יותר מגבשת, חוויתית וחסכונית למשפחה".

העניין המרכזי צריך להיות המודעות שלנו לנושא הרכישות ולא חקיקה כזו או אחרת. "המבוגרים צריכים להחליט שהם לא מחברים יותר קניות לכיף בכל ימות השבוע. צריך להבין שאפשר ללכת לקניון רק בשביל הג'ימבורי או בשביל בית קפה, ולא לקנות משהו בדרך, וכך גם לחנך את הילדים שלנו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully