וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סל הקניות מתייקר? הרשתות מבלבלות את הצרכנים

11.1.2016 / 20:00

סל הקניות מתייקר: דו"ח חדש של המועצה לצרכנות חושף התייקרות של 6% בסל הקניות. מחירי הירקות זינקו ב עשרות אחוזים

מערכת וואלה!

המועצה לצרכנות פרסמה היום (שני) את הדו"ח השנתי שבודק מה קרה לסל הקניות שלנו במהלך השנה והשווה אותו לשנים קודמות. הבדיקה נעשתה לגבי סל של 20 מוצרי יסוד קבועים והיא נערכה במאות סניפים של רשתות השיווק בכל רחבי הארץ.

נתחיל עם הבשורה הטובה, אם נסתכל על הסל הקניות של 2015 נראה שמחיר הסל ירד במהלך מאז 2013 בשיעור של כ-10%. עם זאת מגמת ההוזלה אינה אחידה ובמהלך שנת 2015 הסל נמצא במגמת התייקרות של 6%. אם הסל הממוצע של 20 מוצרים עלה ברשתות 302 שקל בחודש ינואר 2015, לקראת דצמבר המחיר כבר עלה ל-322 שקל. כמו כן, אפשר היה לראות שתי ירידות רציניות במחירים סביב החגים – פסח וראש השנה, אבל מיד אחריהם עליית מחירים אל מעבר לרמת המחיר המקורית.

נזכיר שעליות אלה חלות כאשר השכר הממוצע במשק הולך ונשחק – הירידה האחרונה נרשמה בחודש אוקטובר 2015. השכר עומד כיום על 9,398 שקל (שכר ברוטו חודשי למשרת שכיר) — 215 שקל פחות מהשכר הממוצע בספטמבר, ו–291 שקל פחות מבאוגוסט.

בנוסף, ההתייקרות הזו לא עומדת בקנה אחד עם הירידה בשוק האנרגיה העולמי. הרי אם מחיר הנפט התרסק השנה ומחירי החשמל והדלק בארץ ירדו בכ-15%, היצרנים והקמעונאים חסכו בהליכי היצור ושיווק. לכן ההוזלה הייתה אמורה להתבטא במחיר הסופי של המוצרים. אומנם כשציפינו להוזלה, קיבלנו התייקרות.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

המוצרים שהתייקרו – ירקות וחזה עוף

קטגוריית המוצרים שהתייקרה באופן המשמעותי ביותר היא קטגוריית הירקות – העגבניות התייקרו ב 58%. גם פלפל אדום, גזר, בצל יבש, מלפפונים ותפוחי אדמה התייקרו בצורה ניכרת – עשרות אחוזים, מאז תחילת השנה. כמו כן חלה עליה של 10% במחירי חזה עוף טרי, מוצרי עוף מתייקרים בצורה איטית אך קבועה לאורך זמן וזאת למרות ניסיונות שונים לרפורמה בקרטל הקיים בשוק.

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

מי היא הרשת הזולה ביותר?

מהבדיקה עולה כי שלושת הרשתות הזולות ביותר הן סופר דבאח, רמי לוי ויינות ביתן, ואילו שלושת הרשתות היקרות ביותר הן טיב טעם, חצי חינם ומיסטר זול.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

שנה קשה לקמעונאים – הפתרון: לבלבל את הצרכן

2015 הייתה שנה קשה לשוק הקמעונאי, היקף מכירת המזון הצטמצם והרשתות הרוויחו פחות.

האתגר הגדול של רשתות השיווק היה למשוך את הצרכנים להגדיל את סל הקניות שלהם. נתוני נילסן וסטורנקסט מעידים כי הצרכנים צמצמו את היקף הקניות שלהם השנה וכי המודעות הצרכנית שלהם עלתה במעט. הרשתות עשו מאמצים רבים על מנת להראות כי הרווח שלהם זעום וכי המחאה הציבורית צריכה להיות מופנית כלפי המשווקים והיצרנים, להם עדיין יש שורת רווח נאה ביותר.

עושה רושם כי הטקטיקה בה נקטו לבסוף חלק מהשחקנים בשוק היא לבלבל את צרכנים: הקטנת גודל האריזות, לעיתים באופן בו הצרכן אינו מסוגל להבחין בכך מבלי לקרוא את התווית, אך שמירה על המחיר הקודם (בפועל מדובר בעליית מחיר). שינוי תכוף של מבצעים, חלקם מתבטאים באגורות בודדות, על המוצרים בסניף. התוצאה היא שהצרכנים אינם יודעים מה מחירו האמיתי של המוצר ומתקשים לשפוט האם מדובר במבצע משתלם.

  • עוד באותו נושא:
  • מחירים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully