וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משרד התחבורה יחזיר לנהגים מיליונים

שחר הזלקורן

24.1.2016 / 8:43

40 מיליון שקל יושבו לנהגים לאחר שמשרד התחבורה התעלם מירידת המדד בקביעת אגרות הרישוי לרכב. כץ: "משרד התחבורה התעלם מירידת המדד שכן לשון התקנות באותה עת חייבה עדכון רק לפי עליית המדד"

השר ישראך כץ עם רוה"מ בנימין נתניהו בסיור מוסק מעל הגבול עם ירדן, ספטמבר 2015. ראובן קסטרו
ישראל כץ/ראובן קסטרו

המדינה התעלמה מירידת המדד, וכעת תחזיר לנהגים עשרות מיליוני שקלים. ועדת הכספים תדון ביום שני בשבוע הבא (25.1) בתיקון לתקנות התעבורה, שנועד להשיב לנהגים כ-40 מיליון שקל. השבת הכסף מגיעה בעקבות הסכם פשרה בתובענה ייצוגית שהוגשה נגד משרד התחבורה, ובה נטען שהמשרד התעלם מירידת המדד בשנת 2004 ובעקבות זאת גבה אגרות רישוי לרכב בסכום גבוה מהמותר.

השבת הכסף תתבצע באמצעות הוזלת אגרות הרישוי בשיעור מצטבר של 1.82%. ההוזלה תיושם בשתי פעימות, האחת קבועה והאחרת זמנית. ראשית, במסגרת הסכם הפשרה עם התובע הייצוגי נקבע שמשרד התחבורה יוזיל את אגרות הרישוי באופן קבוע בשיעור של 0.7%. ההפחתה הנוספת תהיה חד-פעמית ושיעורה יעמוד על 1.12%, כאשר ב-2017 תתייקר אגרת הרישוי בשיעור זהה.

הסכום שיושב נאמד בעשרות שקלים בודדים לכל נהג: בין שישה ל-20 שקלים. יש לציין שלפי הסכם הפשרה, שאושר בחודש שעבר בבית המשפט המחוזי-מרכז, משרד התחבורה ישיב את הכסף רק לנהגים שחויבו בתשלום אגרת רישוי החל מ-4 באפריל 2011 – שנתיים לפני הגשת הבקשה לאישור התובענה הייצוגית – ועד למועד שבו החלטת בית המשפט שנתנה תוקף להסכם הפשרה תהפוך חלוטה.

"משרד התחבורה התעלם"

ממכתב ששלח שר התחבורה, ישראל כץ, ליו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני, עולה שמשרד התחבורה לא מערער על הטענה לפיה התעלם מהירידה במדד, ונהג לעדכן את סכום האגרות רק כאשר נרשמה עלייה במדד. "משרד התחבורה התעלם מירידת המדד", מבהיר השר כץ במכתבו לח"כ גפני, "שכן לשון תקנות התעבורה באותה עת וחוות דעת משפטית שהתקבלה בנושא זה מהמשנה ליועץ המשפטי דאז, חייבו עדכון רק לפי עליית המדד".

במשרד מבקשים כעת לקבל במהירות את אישור ועדת הכספים לתיקון המוצע לתקנות התעבורה. לפי מכתבו של כץ ליו"ר הוועדה, משרד התחבורה מבקש להעלות את התקנות במהירות "על-מנת שטופסי חידוש הרישיונות שנשלחים בשלהי פברואר לצורך רישיונות הרכב המחודשים החל ב-1 באפריל 2016 יהיו על-פי הסכומים המעודכנים".

רשיון נהיגה חדש. משרד התחבורה,
רשיון נהיגה/משרד התחבורה

הסכם פשרה בתובענה ייצוגית

יש לציין כי בתחילה דחו במשרד התחבורה את הטענות שהעלה התובע הייצוגי, וביקשו מבית המשפט המחוזי לדחות את בקשתו לאישור התובענה הייצוגית. במשרד התחבורה טענו כי על התביעה חלה התיישנות, וכי בתקופה שלגביה העלה התובע את טענותיו כלל לא חלה חובה לעדכן את האגרות כאשר נרשמה ירידה במדד.

עמדת היועץ המשפטי לממשלה, שהוגשה לבית המשפט המחוזי, תמכה בטענות שהעלה משרד התחבורה: "יש לחשב את המדד לפי נוסח התקנה הקיים, היינו לפי שיעור עליית המדד, ויש לתקן בעתיד את הוראות ההצמדה כך שהחישוב יהיה לפי שיעור שינוי המדד". אולם, כבר לאחר קדם-משפט הגיע משרד התחבורה להסכמות עם התובע הייצוגי, שהתגבשו בסופו של דבר לכדי הסכם הפשרה שאושר בבית המשפט המחוזי-מרכז.

לפי פסק הדין שאישר את הסכם הפשרה, גם שיטת ההשבה של הכספים וגם גובה הסכום שיושב לנהגים הם סבירים. "מנגנון ההשבה שנקבע הוא פשוט ליישום, הוא אינו כרוך בעלויות מיוחדות ליישומו, (למשל) של איתור ומשלוח מדויק לחברי הקבוצה", כתבה השופטת מיכל נד"ב בפסק הדין. "מדובר בכספי ציבור, ולכן המנגנון שנקבע והקבוצה המפוצה נראים לבדוק נכונים וסבירים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully