וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסכם הפנסיה החדש: כך יושפע הכיס שלכם?

רן קלי

25.2.2016 / 15:03

הסכם הפנסיה החדש שיורחב לכלל העובדים בקרוב יגדיל את התשלומים המופרשים לפנסיה הן מצד העובד והן מצד המעסיק. כל מה שצריך לדעת על ההסכם החדש. שאלות ותשובות

רואת חשבון. ShutterStock
רואת חשבון/ShutterStock

הסכם קיבוצי שנחתם בימים האחרונים בין נשיאות הארגונים העסקיים לבין הסתדרות העובדים הכללית, מגדיל את התשלומים לביטוח פנסיוני. הסכם זה צפוי להתרחב לכלל העובדים והמעסיקים במשק. הכירו את השינויים הצפויים.

מדוע נחתם ההסכם הקיבוצי?

בתחילת פברואר נכנס לתוקף תיקון מס' 12 לחוק הפיקוח על שירותים פיננסיים (קופות גמל), שקובע האחדת שיעורי התשלומים על חשבון מעסיק לביטוח פנסיוני עבור עובדיו. המשמעות של התיקון הזה היא עלייה בעלויות ההעסקה החל משנת 2016.

תיקון מס' 12 נוסח בצורה עמומה כך שנוצרו לא מעט פרשנויות משפטיות באשר לאופן יישומו. כדי לחדד את משמעות החוק גיבשו נציגי העובדים והמעסיקים הסכמות "המתקנות את התיקון", ומבהירות במדויק מי משלם מה, כמה ומתי.

מתי ייכנס ההסכם הקיבוצי לתוקף?

ההסכם הקיבוצי ייכנס לתוקף בתחילת יוני, 1.7.2016. מאחר שההסכם הקיבוצי נחתם לאחר המועד שבו נכנס תיקון 12 לתוקף ב-5.2.2016, סוכם כי משרד האוצר לא יאכוף את החוק עד יולי, כדי שלמעסיקים זמן להיערך "לעולם החדש".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל

מהם תשלומי העובד והמעסיק לתגמולים?

תשלומים לתגמולים על חשבון העובד והמעסיק יגדלו בשתי "פעימות", כך שלא יפחתו מהשיעורים הבאים:

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

שיעורי מינימום לתגמולים על חשבון העובד והמעסיק, יחולו על כל תוכניות הביטוח הפנסיוני: קרנות פנסיה, ביטוחי מנהלים וקופות גמל.

בכמה יגדלו תגמולי העובד והמעסיק בקרן פנסיה?

שיעורי התשלומים הסטנדרטיים על חשבון תגמולי עובד ומעסיק לקרן פנסיה חדשה יגדלו ב- 1%, מ-11.50% כיום ל-12.50% החל מחודש מינואר 2017, כפי שמפורט הטבלה הבאה:

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

בקרנות פנסיה וותיקות, יהיו תגמולי המעסיק בשיעור של 7.50% ותגמולי העובד - 7%, ללא שינוי.

מה מצבם של עובדים המבוטחים בביטוח מנהלים או בקופת גמל?

במקרים אלה נקבע, כי תשלומי המעסיק בשיעור 6.25% או 6.50% בהתאמה, יכללו את תשלום המעסיק עבור רכישת כיסוי למקרה אובדן כושר עבודה, בשיעור הדרוש להבטיח 75% מהשכר המבוטח של העובד. בכל מקרה נקבע כי שיעור הפרשות המעסיק למרכיב התגמולים לא יהיה נמוך מ-5% מהשכר המבוטח.

במקרים שבהם יהיה צורך להגדיל את העלויות לרכישת הכיסוי למקרה אובדן כושר עבודה מעבר ל-6.25% או ל-6.50% בהתאמה, העלות למעסיק בגין רכישת הביטוח וההפרשות לתגמולים, לא יעלו על 7.50% מהשכר הקובע.

מתי גדל תקציב המעסיק לביטוח מנהלים, ומתי לא?

נבחן בין שני מקרים: באחד מגיעה פרמיית הביטוח למקרה אובדן כושר עבודה על חשבון מעסיק היא 0.80%, ובשנייה - 2%.

דוגמא א' - פרמיית ביטוח אי כושר בשיעור 0.80%

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

דוגמא ב' - פרמיית ביטוח אי כושר בשיעור 2%

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

מדוגמאות אלה עולה כי התשובה לשאלה אם המעסיק מפריש יותר או פחות לביטוח מנהלים בהשוואה למצב הקיים, תלויה בפרמיית הביטוח למקרה אובדן כושר עבודה. בפרמיה בשיעור עד 1.25% או 1.50% בהתאמה (נקודת האיזון), גדל התשלום הכולל על חשבון המעסיק ל-6.25% או 6.50% בהתאמה, והעובד מקבל תקציב נוסף כתוספת לחיסכון הפנסיוני. כשפרמיית הביטוח עולה על 1.25% או 1.50% בהתאמה, לא חל שינוי בהוצאות המעסיק בהשוואה למצב הקיים.

מהם תשלומי המעסיק לפיצויים?

שיעור הפרשת המעסיק לפיצויי פיטורין בקרן פנסיה, ביטוח מנהלים, קופת גמל או כל שילוב ביניהם, יהיה בהתאם לקבוע בהסכם החל על העובד והמעסיק, ובלבד שבכל מקרה, לא יפחת מ-6% מהשכר המבוטח.

מהם יחסי הגומלין בין ההסכם הקיבוצי החדש, לבין חוקים והסכמים קיימים?

שיעורי התשלומים המוגדלים חלים גם על עובדים המבוטחים מכוח הסכם פנסיה חובה מ-2011. בהסכם הקיבוצי גם נקבע כי אין בשיעורי ההפרשות החדשים כדי לשנות או לגרוע מההגדרות והתנאים הקבועים בדין או בהסכם החל על עובד, ובכלל זה, אין בהם כדי לשלול את זכותם של עובד ומעסיקו לסכם על שיעורים גבוהים יותר.

עוד סוכם לתקן את נוסח האישור הכללי לחוק פיצויי פיטורים, ולהתאימו למתכונת שתוארה לעיל (סעיף 14).

רן קלי. באדיבות המצולמים
רן קלי/באדיבות המצולמים

כיצד מטמיעים את הוראות החוק בצד השכר?

שינוי בשיעורי הפקדות העובד והמעסיק לתוכניות לביטוח פנסיוני, אינו פשוט, מאחר שלרוב לא מדובר במהלך רוחבי גורף, אלא בהתאמה אישית, "תפירת חליפה" לכל עובד ועובד בהתאם למבנה תיק הביטוח הספציפי שלו.

מומלץ מאוד לא לעדכן את שיעורי התשלום בתוכנת השכר באופן חד-צדדי, ללא תיאום מוקדם עם הגופים המוסדיים או עם מנהל ההסדר. אין כל ודאות שכסף שיועבר ללא תיאום מוקדם ייקלט בחברת הביטוח או בקרן הפנסיה, ויתפצל כהלכה בין מרכיבי התשלום השונים.

מורכבות ורגישות אלו מתחדדים כמובן, על רקע כניסתן לתוקף בחודש 2/2016 של תקנות התשלומים, המסדירות את חובת הדיווח הדיגיטלי אודות תשלומים לקופות גמל ("ממשק מעסיקים").

מה המשמעויות בצד ניהול המוצר הפנסיוני?

בנקודת הזמן הנוכחית נותרו כמה סוגיות הדורשת בחינה ומענה: כיצד מתמודדים עם אילוצי המוצר הפנסיוני, למשל, בפוליסות ביטוח מנהלים וותיקות שמבטיחות תשואה או מבטיחות תוחלת חיים, ושלא ניתן להגדיל בהן את מסגרת ההפרשות לתוכנית; או כיצד מתמודדים עם השונות בתעריפי הביטוח למקרה אובדן כושר עבודה ומנהלים את השינויים החלים בתעריף הביטוח, לאורך הזמן.


הכותב הוא מנכ"ל קבוצת קלי

  • עוד באותו נושא:
  • פנסיה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully