וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הבנק המרכזי האירופי הוריד את ריבית הפיקדונות למינוס 0.4%

שירות "גלובס"

10.3.2016 / 14:43

הריבית על הפקדונות באירופה נחתכה ב-0.1%. המטרה: להעלות את האינפלציה ולעודד את הצמיחה בגוש האירו. לאחר ההחלטה האירו נופל מתחת ל-1.09 דולרים לאירו, ומדדי המניות באירופה מזנקים ב-1.3%

האיחוד האירופי. Michael Probst, AP
האיחוד האירופי/AP, Michael Probst

הבנק המרכזי האירופי הודיע היום (ה') (14:45 שעון ישראל) על הורדה נוספת של הריבית ב-0.1% לרמה של מינוס 0.4%. במקביל, הבנק חתך את ריבית ההלוואות (ההלוואות שהבנק המרכזי מעניק לבנקים ביבשת) לרמה של 0%, לעומת 0.05%. לאחר ההחלטה האירו נופל מתחת ל-1.09 דולרים לאירו בעוד מדדי המניות באירופה מזנקים עד 1.3%. ב-15:30 דראגי יערוך מסיבת עיתונאים ויסביר את הגורמים שהובילו להחלטה שלו.

המשמעות של ריבית פיקדונות שלילית היא שהבנקים חייבים לשלם כדי להחזיק מזומן במאזנים שלהם כאשר במקביל הם מרוויחים פחות מההלוואות שהם מעניקים. כדי להפחית את האפקט השלילי על מערכת הבנקאות, הבנק המרכזי הודיע בנוסף כי הוא משיק תוכנית LTRO, תוכנית הלוואות לטווח קצר של 4 שנים.

בהחלטת הריבית הקודמת, השווקים התאכזבו כאשר דראגי אומנם הפחית את הריבית אך הודיע "רק" על הרחבת משך תוכנית התמריצים במסגרתה הוא רוכש כ-60 מיליארד אירו מדי חודש עד מארס 2017. הפעם, דראגי עונה על הציפיות ומודיע על העלאת רכישות האג"ח החודשיות ב-20 מיליארד דולר להיקף כולל של 80 מיליארד דולר מדי חודש.

המטרה המרכזית של המדיניות המרחיבה של הבנק המרכזי היא להזרים הון לשווקים וכך לגרום להעלאת האינפלציה ולעודד את הצמיחה. בפברואר, נזכיר, כלכלת גוש האירו נפלה שוב למצב של דפלציה, כאשר מדד המחירים לצרכן ירד לרמה שלילית של 0.2%.

עם זאת, רבים תוהים האם הקלה כמותית אגרסיבית תצית ראלי בשווקים? כלל לא בטוח. בבלומברג דווח כי מנהלי ההשקעות חלוקים בדעתם באשר להשלכות הודעת הריבית, שכן מדד סטוקס 50 האירופי נפל ב-17% בשנה שלאחר השקת תוכנית ההקלה הכמותית באירופה, והתנודתיות עלתה לרמות שלא נראו מאז 2008.

עוזי לוי, אנליסט ראשי באינפיניטי מציין כי "בכל מקרה של הרחבה מוניטרית, קלה או אגרסיבית, יש מי שייהנה בטווח הקצר-בינוני והיא כלכלת גרמניה. הפחתת ריבית נוספת תחליש את האירו ביחס לדולר ותיתן למכונת הייצוא הגרמנית דחיפה בתקופה הקרובה. לפיכך הנני סבור כי כל הודעה שדראגי יוציא בצהריים תהיה חיובית לשווקים, גם אם לא במיידי אז בשבועות הקרובים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully